آفتاب

تلاش کامرون برای مبارزه با "ایدئولوژی مسموم" داعش

تلاش کامرون برای مبارزه با "ایدئولوژی مسموم" داعش

نخست‌وزیر انگلیس در مقاله‌ای نسبت به پیروزی گروه تروریستی داعش هشدار داد و گفت در آن صورت خلافت تروریست‌ها در سواحل دریای مدیترانه تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در مقاله‌ای برای ساندی تلگراف نوشت: غرب برای مبارزه با گروه سمی و تندروی داعش و شکست آن به تکاپو افتاده است چرا که در غیر این صورت وحشت و ترور به خیابان‌های انگلیس می‌آید.

وی امروز (یکشنبه) تاکید کرد که جهان نمی‌تواند چشم خود را بر روی ایجاد خلافت تندروها در قلب عراق ببندد. کامرون با هشدار نسبت به اینکه مبارزان دولت اسلامی (داعش) هم‌اکنون کنترل هزاران مایل از اراضی عراق را به دست گرفته‌اند، گفت: چنانچه با این تندروهای وحشی هم‌اکنون مقابله نشود، آن‌ها دولت تروریستی خود را در سواحل مدیترانه تاسیس می‌کنند.

وی هشدار داد که انگلیس باید از اقتدار نظامی خود برای شکست این جنبش خطرناک استفاده کند وگرنه تروریست‌ها به قصد قتل و خونریزی مردم را در بریتانیا هدف می‌گیرند.

دیوید کامرون گفت: از آن می‌ترسم که این تلاش تا پایان عمر سیاسی من طول بکشد. تشکیل یک خلافت تندرو در قلب عراق و توسعه آن به سمت سوریه مشکلی نیست که ما بگوییم مایل‌ها از انگلیس فاصله دارد. این مشکلی است که 10 سال پیش باید به آن رسیدگی می‌شد اما هم‌اکنون و حالا به مشکل ما تبدیل شده است.

کامرون در مقاله‌اش تاکید کرد: انگلیس و غرب لازم است که واکنش امنیتی جدی‌ای به بحران عراق و تروریست‌های داعش نشان بدهند و این مشکل تنها با حملات هوایی از بین نمی‌رود. برای این اقدام ما باید از ابزارهای نظامی استفاده کنیم و دولت نیز باید اقدامات کافی برای مبارزه با کسانی که در داخل کشور اقدام به جذب نیرو برای گروه‌های افراطی می‌کنند، انجام دهد.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین اذعان کرد که دولتش تاکنون 28 هزار مورد تروریستی را از طریق اینترنت شناسایی کرده است که شامل 46 ویدیوی داعش می‌شود. وی گفت: موضع انگلیس مشخص است. اگر مردم در اطراف پرچم داعش حرکت کنند و یا تلاش کنند تا مردم را برای گروه‌های تروریستی جذب کنند، دستگیر می‌شوند و وسایلشان ضبط می‌شود.

نخست‌وزیر دولت ائتلافی انگلیس افزود: حتی امروز داعش در حال پیشروی در سوریه است و طرح‌هایی را برای اردن و لبنان و تا مرزهای ترکیه در نظر دارد و در آن صورت جهان شاهد تشکیل یک کشور تروریستی می‌شود که هم مرز با یک کشور عضو ناتو است.

وی همچنین در خصوص تحولات عراق گفت که در نظر دارد تا زره پوش و تجهیزات تخصصی مقابله با مواد انفجاری برای کردها ارسال کند. دولت انگلیس همچنین قرار است تا نماینده‌ای را به منطقه اعزام کند تا از نزدیک در جریان تحولات قرار بگیرد. کامرون در ادامه تاکید کرد که از نشست ماه سپتامبر ناتو در ولز برای جمع‌آوری حمایت بین‌المللی از کردها و تحت فشار قرار دادن سازمان ملل برای انجام اقدامی مناسب استفاده خواهد کرد. کامرون با رد استقرار نیروهای انگلیسی در عراق گفت که این مشکلی بود که باید در جنگ 10 سال گذشته حل می‌شد.

وی همچنین فاش کرد که انگلیس در پی مذاکره با ایران است تا تهدید داعش را در منطقه کنترل کند. کامرون گفت: انگلیس باید با کشورهایی مانند عربستان، قطر، امارات، مصر و ترکیه و حتی ایران علیه تهدید مشترک همکاری کند.

رهبر انگلیس در ادامه تاکید کرد: پس از رکود عمیق و مخرب و مشارکت ما در درگیری‌های طولانی و دشوار عراق و افغانستان، بسیار شگفت‌آور است که بسیاری از مردم به من می‌گویند که زمانی که این تراژدی‌ها را در صحنه تلویزیون می‌بینند می‌گویند بله باید به آن‌ها کمک کنیم اما مداخله نظامی خیر. من موافقم که باید از اعزام ارتش برای جنگ یا اشغال خودداری کنیم، اما ما باید این مساله را درک کنیم که برای آینده روشن‌تر ما نیازمند برنامه بلندمدت امنیتی و اقتصادی هستیم. امنیت حقیقی تنها زمانی بدست می‌آید که از تمام منابع خود اعم از دیپلماتیک و قدرت نظامی خود استفاده کنیم تا بتوانیم جهانی با ثبات‌تر ایجاد کنیم.

انتهای پیام

کد N449134

وبگردی