آفتاب

فواد معصوم پشت پرده انتخاب نخست وزیر را برملا کرد

فواد معصوم پشت پرده انتخاب نخست وزیر را برملا کرد

ایسنا نوشت:

 رئیس جمهور عراق ضمن تاکید بر اینکه مذاکره و گفتگو راه‌ حل اصلی برای حل اختلافات میان بغداد و اربیل است، اعلام کرد که با هدف تحکیم روابط با عربستان، تماس‌ها و دیدارهایی میان مسئولان عربستانی و عراقی صورت خواهد گرفت.

فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در خصوص مکلف کردن حیدر العبادی به تشکیل دولت گفت: من برای این اقدام مشورت‌های زیادی انجام دادم و به موضع مرجعیت دینی عراق نیز توجه کردم چرا که نظر مرجعیت دینی در چنین مواقع حساسی بسیار مهم است. در واقع مرجعیت دینی همواره منشأ توافق و پایبندی به قانون اساسی است. پس از توافق تمامی فراکسیون‌ها حیدر العبادی را به تشکیل دولت جدید مکلف کردم. در واقع من تا زمان اتخاذ این تصمیم سکوت کرده بودم.

وی در خصوص کناره‌گیری نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق از سمت خود، گفت: نوری مالکی از موضع خود برای تصدی مجدد پست نخست وزیری دفاع کرد و این حق وی بود اما وی پس از آن تصمیم ما را پذیرفت و این اقدام خوبی برای حفظ توافقی بود که اساس بازسازی روند سیاسی در عراق است. من اطمینان دارم هیچ گونه نقض قانون اساسی صورت نگرفته است و همه ما شاهد استقبال‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از این اقدام بودیم.

معصوم افزود: در میان اعضای ائتلاف "دولت قانون" که نوری مالکی رهبری آن را بر عهده دارد، کسانی بودند که با نامزدی وی مخالف بودند. نامزدی العبادی برای تصدی پست معاون رئیس پارلمان نیز از طریق ائتلاف اتحاد ملی صورت گرفت. در واقع نمی‌توان دولت را بدون توجه به اوضاع و شرایط تشکیل داد اگر مساله به روابط شخصی و دوستی مربوط بود من حتما نوری مالکی را برای پست نخست وزیری انتخاب می‌کردم.

رئیس جمهور عراق در خصوص اولویت‌های خود گفت: یکی از اولویت‌های من پایبندی به قانون اساسی و رعایت آن در برابر هرگونه نقض است و پس از آن اتخاذ اقداماتی برای آرام کردن اوضاع و شرایط میان قوه‌های مقننه و مجریه.

وی گفت: من نقشه راهی دارم که در نشست‌های طرف‌های سیاسی آن را ارائه خواهم کرد. این نقشه راه شامل تشکیل شورای ملی است که روسای سه‌ گانه و رهبران فراکسیون‌ها را در بر می‌گیرد. همچنین شورای عالی دفاع نیز تشکیل خواهیم داد. به نظر من تشکیل شورای بازسازی نیز مساله مهمی است که باید به آن توجه کرد. از دیگر اولویت‌های من این است که دولت باید عفو عمومی صادر کند.

معصوم در خصوص موضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به حمایت از وی و العبادی گفت: روابط عراق با برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به طور کلی خوب است اما تایید رسمی اقدامات ما از سوی برخی کشورها از جمله عربستان، زمینه خوبی برای تحکیم روابط با این کشورهاست. من امیدوارم روابط ما با عربستان محکم‌تر شود و به زودی اقداماتی برای تحقق این هدف اتخاذ خواهم کرد.

رئیس جمهور عراق در خصوص اقدامات احتمالی برای تحکیم این روابط گفت: احتمالا تماس‌ها و دیدارهایی با مسئولان عربستانی برقرار شده و در نشست‌های سازمان ملل در ماه آتی میلادی با مقامات عربستان ملاقات خواهم داشت. ما در حال حاضر با خطر مشترکی به نام تروریسم مواجهیم.

وی در خصوص جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق نیز گفت: جلال طالبانی شخصیت تاریخی برجسته‌ای به شمار می‌آید و در طول دوره ریاست جمهوری خود توانایی عجیبی در تشخیص نقاط مشترک میان طرف‌های سیاسی مختلف داشت. من از زمان تاسیس اتحادیه میهنی کردستان در سال 1975 همواره با وی بوده‌ام.

معصوم در خصوص حل روابط پیچیده میان بغداد و اربیل نیز اظهار داشت: به نظر من گفتگو و مذاکره براساس پایبندی به قانون اساسی برای حل مشکلات میان بغداد و اربیل کافی خواهد بود و هیاتی از اقلیم کردستان به زودی برای از سرگیری مذاکرات میان دو طرف به بغداد خواهد رفت. من نیز از طرف خودم برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف اقدامات لازم را اتخاذ خواهم کرد.

52261

کد N449092

وبگردی