آفتاب

قربانیان جنگ کلمبیا با فارک در مذاکرات صلح کوبا شهادت می‌دهند

قربانیان جنگ کلمبیا با فارک در مذاکرات صلح کوبا شهادت می‌دهند

نخستین گروه از قربانیان جنگ 50 ساله کلمبیا در مذاکرات صلحی که در کوبا در جریان است در مقابل هیات‌های دولت بوگوتا و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) شهادت داده و خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، این گروه متشکل از 12 تن به همراه فابریزیو هوچشیلد، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در کلمبیا و لوئیس آگوستو کاسترو، رئیس کنفرانس اسقفی کلمبیا روز جمعه وارد هاوانا شدند.

در میان هزاران قربانی این درگیری تنها 60 تن برای سخنرانی در این مذاکرات در کوبا انتخاب شده‌اند و خواسته‌های آن‌ها در توافق نامه نهایی صلح خلاصه خواهد شد.

از زمانی که دولت کلمبیا و شورشیان فارک مسئولیت خود را در این خشونت‌های مسلحانه پذیرفته‌اند، چگونگی پرداخت غرامت به قربانیان یکی از پیچیده‌ترین مسائل میان آن‌ها بوده است، جنگ 50 ساله کلمبیا باعث کشته شدن 220 هزار تن و آواره شدن بیش از پنج میلیون تن دیگر شده است. مذاکرات صلح میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک با میانجی‌گری نروژ، کوبا، شیلی و ونزوئلا در سال 2012 میلادی آغاز شد.

تاکنون شورشیان فارک و خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا درباره موضوعاتی همچون از بین بردن قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، اصلاحات کشاورزی و مشارکت سیاسی با گروه‌های شورشی به توافق دست یافته‌اند.

در جریان دور کنونی مذاکرات هر دو طرف با تشکیل یک کمیته فرعی برای آغاز نوشتن نکات مرتبط با پایان این درگیری موافقت کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N448989

وبگردی