آفتاب
طراح طرح محدود کردن اختیارات بانک‌ها:

بانک‌ها کمتر از 20 درصد سپرده‌های مردم را قرض‌الحسنه می‌دهند

بانک‌ها کمتر از 20 درصد سپرده‌های مردم را قرض‌الحسنه می‌دهند

طراح طرح محدود کردن اختیارات بانک‌ها گفت: با بررسی‌های انجام شده یکی از مهم‌ترین عوامل مشکل‌ساز، نظام بانکی است که برای حل این مشکل اختیارات بانک‌ها باید محدود شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سلیمانی در تشریح دلایل ارائه طرح یک فوریتی الحاق 7 بند به ماده 34 قانون پولی و مالی کشور، گفت: بانک‌ها برخلاف وظیفه بانکداری خود سال‌هاست که بنگاه‌داری کرده، اعتبار خلق می‌کنند و یا وارد بازار مسکن، سکه و طلا می‌شوند و به این شکل نقدینگی را به بازارهای سوداگری پمپاژ می‌کنند.

نماینده مردم تهران گفت: باید کاری کرد تا منابع بانکی از بازار سوداگری خارج و به بخش تولید وارد شود، این کار با توصیه و گفتار درمانی قابل انجام نیست.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تعداد شعب بانکی و هزینه‌های نگهداری بانکی افزایش ولی بهره‌وری و کارآیی این نظام کاهش یافته است.

وی با اشاره به سودآوری بانک‌ها گفت: در برخی بانک‌ها در بورس تا 80 درصد بازدهی دارند در حالی که این بازدهی در سایر کشورها کمتر از 10 درصد است.

وی نقش بانک‌های خصوصی در تولید ناخالص ملی را از بانک‌های دولتی کمتر دانست.

سلیمانی ابراز تأسف کرد: بانک‌ها از مردم قرض‌الحسنه می‌گیرند ولی کمتر از 20 درصد این منابع را به مردم قرض‌الحسنه می‌دهند.

پس از تشریح طرح مذکور که به امضای 118 نماینده مجلس رسیده است از 230 نماینده حاضر در جلسه 161 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع صادر شد و به این ترتیب مجلس با رسیدگی یک فوریتی به این طرح موافقت کرد.

انتهای پیام

کد N448965

وبگردی