آفتاب

کاروان نمادین رضوی شنبه وارد ایران می‌شود

کاروان نمادین رضوی شنبه وارد ایران می‌شود

مراسم ورود کاروان نمادین ورود امام رضا(ع) به ایران از مرز شلمچه، صبح روز شنبه یکم شهریور و حرکت به سمت مسجد جامع خرمشهر برگزار می‌شود.

مراسم ورود کاروان نمادین ورود امام رضا(ع) به ایران از مرز شلمچه، صبح روز شنبه یکم شهریور و حرکت به سمت مسجد جامع خرمشهر برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگویی اظهار کرد: جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) در خوزستان با ورود نمادین کاروان امام هشتم به این استان کلید می‌خورد. شعر رضوی به زبان عربی با عنوان «دعبل خزاعی» موضوع این جشنواره است.

همایون قنواتی افزود: در بیست و پنجم ذی‌القعده سال 200 هجری، کاروان امام رضا(ع) به اجبار مأمون از مدینه به مقصد مرو حرکت کرد و بیش از دوسوم این یعنی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را در ایران طی کردند. حضرت رضا(ع) از مرز شلمچه امروزی وارد کشورمان شدند و پس از 75 روز از سمت سرخس خارج شدند، به همین منظور کاروان نمادین رضوی در اول شهریورماه حرکت خود را آغاز می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به همراهی کاروان‌های ورزشی با کاروان رضوی افزود: این کاروان پس از دو ساعت طی مسیر، به مدت یک ساعت و نیم برنامه خواهیم داشت که شامل سخنرانی استاندار خوزستان، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و همچنین مدیران کل اداره‌های ارشاد و ورزش و جوانان استان و همچنین اعطای بیرق موسی الرضا(ع) به کاروان‌های ورزشی است.

وی ادامه داد: پس از این مراسم کاروان‌های ورزشی خوزستان به سمت مشهد و کاروان امان رضا(ع) از مشهد عازم آبادان خواهد شد که به این ترتیب اداره ارشاد به همراه اداره ورزش و جوانان استان به صورت تلفیقی برنامه‌های مربوط به آن‌ها را برگزار می‌کنند.

این مقام مسئول حرکت کاروان نمادین را پیش‌برنامه اختتامیه جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) ذکر کرد و گفت: این جشنواره مانند چهار دوره گذشته با موضوع شعر رضوی به زبان عربی و با عنوان «یادمان دعبل خزاعی» برگزار می‌شود.

قنواتی از برگزاری جشنواره در روزهای سیزدهم و چهاردهم با حضور میهمانان داخلی و خارجی خبر داد و گفت: 170 اثر به جشنواره ارسال شده و رشد آثار خارجی جشنواره صددرصد بوده است. برای مثال تنها از کشور یمن 10 اثر داشتیم.

وی تأکید کرد: اکثر کشورهای عربی مستقیم یا غیرمستقیم در این جشنواره شرکت کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به عراق، یمن، عمان، عربستان سعودی و بحرین اشاره کرد.

قنواتی شاعران عراقی را مهمترین رقبای شاعران خوزستانی دانست و گفت: خوزستان به عنوان دارنده بالاترین تعداد عرب‌زبانان کشور بیشترین مشارکت را در جشنواره داشت و البته هر سال از جمله بهترین اشعار را نیز ارایه می‌کند این در حالی است که شاعران عراقی نیز رقبای شاعران خوزستانی قلمداد می‌شوند.

وی درباره سازوکار انتخاب اشعار برگزیده گفت: در مرحله نخست داوری 50 اثر انتخاب می‌شود که در روزهای اختتامیه نیز ارایه خواهند شد. از بین این آثار 10 اثر نیز برگزیده نهایی خواهند بود که از مبلغ یک میلیون تا 100 هزار تومان به نفرات اول تا دهم اهدا می‌شود. آثار خارجی نیز همراه با آثار ایرانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

کد N448754

وبگردی