آفتاب
امروز برگزار می شود/

دیدار چهارجانبه در برلین برای کاهش تنش‎ها در اوکراین

دیدار چهارجانبه در برلین برای کاهش تنش‎ها در اوکراین

وزیران خارجه روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان امروز در برلین گردهم می آیند تا شاید از طریق گفتگو تنش های موجود در اوکراین به ویژه اختلافات ایجاد شده میان مسکو و کی یف را از میان بردارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "سرگئی لاوروف"، "لوران فابیوس"، "فرانک والتر اشتاین مایر" و پاولو کلیمکین" امروز یکشنبه در برلین نشست چهار جانبه ای را برای بررسی راه های پایان دادن به بحران اوکراین به ویژه تنش های میان مسکو و کی یف برگزار می کنند.

تنش های میان روسیه و اوکراین پس از اعلام حمله ارتش اوکراین به خودروهای روسی افزایش یافت و این در حالی بود که در روزهای گذشته نیز کی یف اقدام به بازرسی و ممانعت از حرکت کامیون های روسی که حامل کمک های انسان دوستانه برای مردم شرق اوکراین بودند کرده بود.

از سوی دیگر روز گذشته "پترو پورشنکو" رئیس جمهور اوکراین، به صورت تلفنی با "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا، و "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان، در مورد آخرین تحولات اوکراین و همچنین درگیری های در حال انجام در شرق این کشور گفتگو کرده بود.

"فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان، درباره نشست امروز گفت: امیدواریم که این نشست موجب پایان درگیری ها در شرق اوکراین شده و بتوان کمک های فوری را به این منطقه ارسال کرد.

هر چند آلمان خواهان ارسال کمک های فوری به مردم شرق اوکراین است، اما دولت کی یف با این بهانه که محموله ارسالی از روسیه حاوی تسلیحات و تجهیزات نظامی است از انتقال آنها به مناطق شرقی خودداری می کند.

"فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه، نیز درباره نشست روز یکشنبه برلین گفت: این نشست می تواند اولین گام در دیدار رو در روی رهبران روسیه و اوکراین برای حل تنش ها باشد.

وضعیت در شرق اوکراین به شدت بغرنج است و با وجود آنکه در هفته گذشته برای چند روز شاهد برقراری آتش بس در این منطقه بودیم درگیری های سنگین میان جدایی طلبان و ارتش اوکراین مجددا آغاز شده است.

در این میان یکی از رهبران جدایی طلبان مدعی شد که تانک ها و خودروهای زرهی جدیدی در اختیار آنها قرار گرفته و برخی نیروهای آموزش دیده نیز به آنها اضافه شده اند.

تلاش آلمان و فرانسه برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین در حالی است که اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم روسیه به شدت مسکو را عصبانی کرده به طوری که کرملین دستور ممنوعیت واردات هر نوع محصول غذایی و میوه را از کشورهای اروپایی صادر کرده و همین امر مشکلاتی را برای آنها از جمله لهستان ایجاد کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی، در بحران چهارماه شرق اوکراین که به سبب دخالت های غرب در امور داخلی این کشور آغاز و اوج گرفت تا کنون بیش از دو هزار نفر کشته شده اند و سازمان ملل نیز در مورد وضعیت انسانی حاکم در شرق اوکراین اعلام نگرانی کرده است.

 

کد N448734

وبگردی