آفتاب

استفاده غیر مجاز روغن پالم بسیار نگران‌کننده

استفاده غیر مجاز روغن پالم بسیار نگران‌کننده

مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان باشت درباره‌ی استفاده غیرمجاز روغن پالم گفت: خبر آنقدر بهت‌آور و تکان‌دهنده بود که جامعه‌ی ایران اسلامی را تحت تأثیر قرار داد.

مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان باشت درباره‌ی استفاده غیرمجاز روغن پالم گفت: خبر آنقدر بهت‌آور و تکان‌دهنده بود که جامعه‌ی ایران اسلامی را تحت تأثیر قرار داد.

«کریم رضایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کهگیلویه و بویراحمد افزود: روغن پالم یا روغن نخل که 50 درصد چربی اشباع دارد و مصرف آن در هشت فرآورده‌ی لبنی با رعایت سقف مجاز استاندارد آزاد است.

وی خاطرنشان کرد: خبر استفاده‌ی غیرمجاز از روغن پالم در تولیدات لبنی آنقدر بهت‌آور و تکان‌دهنده بود که جامعه‌ی ایران اسلامی را تحت تأثیر خود قرار داد.

مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان باشت گفت: استفاده‌ی غیرمجاز روغن پالم آن هم در جامعه‌ای با فراوانی بیش از 80 درصدی کمبود کلسیم در شهروندان واقعاً بسیار نگران‌کننده است.

دکتر رضایی تصریح کرد: این همان جامعه‌ای است که 4 تا 6 برابر استاندارد جهانی نمک، شکر و نوشابه مصرف می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که سهم ورزش در فعالیت‌های روزانه به شدت کاهش یافته و اغلب مردم به زندگی آپارتمان‌نشینی رو آورده و شاهد افزایش مصرف فست‌فود، چیپس، پفک و نوشابه و به تبع آن شاهد کاهش مصرف لبنیات و میوه و سبزیجات در آن هستیم.

مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان باشت ادامه داد: جامعه‌ای که هر فرد بطور میانگین سه دندان پوسیده دارد و که 80 درصد مشکلات سالمندان آن اسکلتی عضلانی است.

دکتر رضایی گفت: متأسفانه از سال‌های نه چندان دور، بعلت سیاست‌گذاری‌های نامطلوب اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، شاهد کاهش محسوس و نگران‌کننده سهم لبنیات از سبد غذایی مردم بودیم.

وی ادامه داد: به روایت آمارهای رسمی به ازا هر 30 درصد افزایش قیمت لبنیات شاهد کاهش 10 درصدی مصرف آن در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانیان هستیم.

مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان باشت افزود: البته باید به خاطر آورد که ایرانیان در مصرف نوشابه، شکر، نمک قهرمان بی‌مدال جهان هستند و هر ایرانی بطور متوسط کمتر از یک سوم استاندارد جهانی لبنیات مصرف می‌کند طوری‌که مصرف سرانه ایرانی در سال بطور متوسط 75 کیلوگرم و در مقابل شهروند اروپای تقریباً در سال 380 کیلوگرم لبنیات مصرف می‌کند.

دکتر رضایی افزود: مطابق برنامه‌ی چهارم توسعه قرار بود مصرف سرانه‌ی لبنیات هر ایرانی به 160 کیلوگرم در سال برسد.

وی تصریح کرد: حال در جامعه‌ای که شیوع و بروز مشکلات «اسکلتی – عضلانی» در مردم رو به ازدیاد است ضرورت افزایش مصرف لبنیات مشهود و مبرهن است که البته با تورم افسارگسیخته و خودسرانه در گروه لبنیات شاهد کاهش محسوس مصرف آن هستیم.

مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان باشت گفت: تخلف بارز جدید کارخانه‌های تولیدی در استفاده‌ی غیرمجاز و بیشتر از حد استاندارد روغن پالم که تهدید علیه سلامت عمومی ایرانیان است به کاهش نگران‌کننده‌ی مصرف لبنیات در شهروندان منجر شد و جای تأسف اینکه بجای پرداختن به اصل موضوع تهدید علیه سلامت عمومی شهروندان، به موضوع حاشیه‌ای و دست چندم ضرر میلیاردی عده‌ای سودجو پرداخته شده است که در این میان شهامت و جسارت وزیر محترم بهداشت در خور تقدیر است.

دکتر رضایی افزود: این نکته را باید افزود که از سال 1390 هر سال شاهد کاهش 14 درصدی مصرف لبنیات در ایران بوده‌ایم و در سال 92 و 93 نیز این کاهش مصرف ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا به‌راستی با کاهش مصرف لبنیات و ورزش، کاهش مصرف میوه و سبزی، افزایش مصرف دخانیات، افزایش بی‌تحرکی و افزایش استرس زنگ خطری برای پوکی‌استخوان ایرانیان نیست؟

آیا ماده‌ی 688 که موضوع «تهدید علیه سلامت عمومی» است در خصوص تخلف بارز این کارخانجات لبنی مصداق دارد؟

به‌راستی کجایند دلواپسانی که خیلی دلواپس بودند؟

کجایند دلواپسانی که نسبت به بالاترین سرمایه هر ایرانی یعنی سلامتی ساکت و خموشند؟

من هم امروز دلواپس شدم

اما نه از نوع سیاسی

و نه از نوع دم فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی

دلواپس سلامتی ایرانی هستم

ایرانیانی که شایسته بهترین‌ها هستند

باشد که شاهد تنویر افکار عمومی در خصوص این تخلف گسترده و برخورد شایسته باشیم

به امید داشتن جامعه‌ای با استانداردهای سلامت

انتهای پیام

کد N448559

وبگردی