آفتاب

خرسند: در برخورد با مفاسد اقتصادی رضایت کلی از عملکرد قوه قضاییه وجود ندارد

خرسند: در برخورد با مفاسد اقتصادی رضایت کلی از عملکرد قوه قضاییه وجود ندارد

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه برخورد با مفاسد اقتصادی از جمله وظایف مهم قوه قضاییه است، اظهار کرد: امروز ما مشاهده می کنیم که به جز اقدامات که در مواردی خاص صورت گرفته است رضایت کلی در این بخش نسبت به عملکرد قوه قضاییه وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد خرسند در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تمدید حکم ریاست آملی لاریجانی بر قوه قضاییه از سوی مقام معظم رهبری به مدت پنج سال به بیان ارزش و جایگاه دستگاه قضاوت در نظام اسلامی پرداخت و گفت: قضاوت و احقاق حقوق مظلومین وظیفه مهمی است که نظام اسلامی و قانون اساسی بر عهده دستگاه قضا قرار داده است.

وی با اشاره به لزوم حضور فردی مجتهد،‌آگاه و بصیر در رأس قوه قضائیه خاطر نشان کرد:‌در سیستم قضاییه جمهوری اسلامی در راس دستگاه قضا باید فردی مجتهد که توانایی استنباط احکام الهی از منابع فقهی را دارد، قرار بگیرد. انتخاب این فرد از سوی ولی فقیه نیز نشان از اهمیت بالای این دستگاه در نظام جمهوری اسلامی دارد.

این فعال سیاسی با اشاره به نحوه عملکرد آملی لاریجانی در دوره نخست ریاست بر قوه قضاییه اظهار کرد: در دوره نخست آقای آملی لاریجانی گام‌های خوب و منطقی و قاطعی در برخورد با دانه درشت های اقتصادی پرونده های مفاسد اقتصادی و همچنین جریان های فتنه انگیز از سوی ریاست قوه قضائیه انجام گرفت که جای تشکر و قدردانی دارد. اما همچنان نکاتی در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد که باید اجرائی شود.

خرسند با بیان اینکه تسریع در روند بررسی پرونده های قضایی در جمله این نکات است خاطر نشان کرد: اطاله دادرسی یکی از مباحث مورد توجه مقام معظم رهبری است. چراکه امروز پرونده‌هایی در دستگاه قضا وجود دارند که سالیان درازی است که به آنها رسیدگی نشده است.

وی بحث پیشگیری از جرائم را از دیگر وظایف قوه قضاییه دانست و گفت:‌قوه قضاییه باید تلاش کند که با همکاری با سایر قوا بتواند بحث پیشگیری از جرم که از وظایف مهم این قوه است را به خوبی انجام دهد.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه بحث برخورد با مفاسد اقتصادی یکی دیگر از وظایف قوه قضاییه است اظهار کرد: مقام معظم رهبری بیش از 10 سال پیش روسای سه قوه را موظف به مبارزه با دانه درشت ها و مفاسد اقتصادی کردند. این در حالی است که امروز ما مشاهده می کنیم که به جز اقداماتی که در مواردی خاص صورت گرفته است رضایت کلی در این بخش نسبت به عملکرد قوه قضاییه و سایر قوا وجود ندارد.

خرسند همچنین نظارت درون دستگاهی و تلاش برای زندان‌زدایی را از دیگر وظایف قوه قضاییه برشمرد و تصریح کرد:‌ قوه قضاییه باید تلاش کنند تا مجازات زندان را به حداقل برساند چرا که زندان هم برای خانواده ها و هم برای فرد محکوم مفاسد بسیاری به همراه دارد. این قوه همچنین باید تلاش کند تا به گونه ای عملکرد خود را ارتقا بخشد که مردم در خارج از این دستگاه دغدغه ای برای پیدا کردن واسطه های مختلف برای پیش رفتن روند پرونده های قضایی خود در قوه قضاییه را نداشته باشند.

این فعال سیاسی با اشاره به اولویت‌هایی که آملی لاریجانی باید در دوره دوم ریاست خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، گفت: آملی لاریجانی باید برای اینکه افکار عمومی از عملکرد دستگاه قضایی کشور رضایت داشته باشند اولویت هایی که مقام معظم رهبری مکرراً بیان می‌کنند را مورد توجه قرار دهند.

وی در پایان با بیان اینکه با وجود گام‌های نوینی که از سوی رئیس قوه قضائیه برداشته شده، قوه قضاییه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد، بر لزوم همکاری هر چه بیشتر قوای سه گانه تأکید کرد و گفت: شخص رئیس دستگاه قضا و باید با کمک و همکاری دولت و مجلس تلاش بیشتری کنند تا قوه قضاییه به نقطه مطلوبی که مورد نظر مقام معظم رهبری و خداوند متعال است، دست پیدا کنند.

انتهای پیام

کد N448527

وبگردی