آفتاب
الجزیره:

مکالمات تلفنی جان کری نیز توسط جاسوسان آلمانی شنود می شود

مکالمات تلفنی جان کری نیز توسط جاسوسان آلمانی شنود می شود

پس از افشای جاسوسی آلمان از وزیر خارجه سابق آمریکا اسناد جدید بیانگر آن هستند که مکالمات تلفنی "جان کری" نیز توسط جاسوسان ژرمن شنود شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از آنکه افشای خبر شنود مکالمات تلفنی "هیلاری کلینتون" در زمان تصدی وی بر وزارت خارجه آمریکا، توسط سازمان جاسوسی آلمان با نام BND موجب بروز تنش هایی در روابط برلین و واشنگتن شد، روز گذشته نیز اشپیگل گزارش داد که علاوه بر کلینتون، جانشین وی یعنی جان کری نیز مورد پایش جاسوسان آلمانی بوده است.

بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست که جاسوسان آلمانی تا چه اندازه مکالمات وزیران امور خارجه آمریکا را شنود کرده اند اما آنچه اسناد افشا شده نشان می دهند دست کم یک بار این اتفاق و زمانیکه کری برای انجام مذاکرات سازش عازم خاورمیانه بود رخ داده است.

البته روز گذشته سرویس جاسوسی آلمان برای کم کردن تنش های ایجاد شده میان برلین و واشنگتن اعلام کرد که مکالمات هیلاری کلینتون را به صورت تصادفی و آن هم فقط برای یک بار شنود کرده است.

هنوز مشخص نیست که این اسناد از چه طریقی در اختیار رسانه های آلمانی قرار گرفته است.

این وضعت در حالی است که در یک سال اخیر آلمان به سبب افشای جاسوسی گسترده آمریکا از مقامات برلین به ویژه "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان، به شدت با واشنگتن وارد اختلاف شده بود.

علاوه بر آن در تیرماه سال جاری برلین از بازداشت یک جاسوس دوجانبه خبر داده بود. در تاریخ 13 تیرماه سال جاری "جان امرسون" سفیر آمریکا در برلین به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شد. دلیل این امر بازداشت یک مامور سرویس اطلاعاتی آلمان به اتهام خبرچینی برای آژانس امنیت ملی آمریکا، بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده،  یک مامور ۳۱ ساله سرویس اطلاعاتی آلمان روز چهارشنبه هفته گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شد. این مامور متهم است در طول یک سال گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سند محرمانه از سیستم مرکزی سرویس اطلاعاتی آلمان بیرون کشیده و بر روی فلش مموری ذخیره کرده است.

اسناد ذخیره شده توسط این مامور، موضوعات مختلفی را از جمله اسناد مربوط به کمیته تحقیق پارلمان آلمان درباره فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان و شنود مکالمات تلفنی شهروندان و سیاستمداران این کشور شامل می شد.

گفته می شود فرد بازداشت شده بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ اطلاعاتی را به یک مامور مخفی سازمان اطلاعاتی آمریکا فروخته و در ازای آن 10 هزار یورو پول دریافت کرده است.

رصد تلفن وزیر امور خارجه سابق آمریکا در حالی انجام می شود که اغلب شخصیت های برجسته جهان همچون "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان، "دیلما روسف" رئیس جمهور برزیل و جمعی دیگر از رهبران کشورهای آمریکای لاتین به صورت مرتب مورد رصد سرویس اطلاعاتی آمریکا بوده اند.

 

کد N448517

وبگردی