آفتاب

برنامه‌ریزی موافقان برای دفاع از فرجی دانا و احتمال انصراف عده‌ای از استیضاح وزیر علوم /استیضاح می‌شود، چون که اسرار هویدا می‌کرد

برنامه‌ریزی موافقان برای دفاع از فرجی دانا و احتمال انصراف عده‌ای از استیضاح وزیر علوم /استیضاح می‌شود، چون که اسرار هویدا می‌کرد

موافقان وزیر علوم هماهنگ می‌شوند؛ کاری دیر هنگام اما ضروری برای ابقای فرجی دانا.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت؛


در همین قدم‌های اول هم گویا موفقیت‌هایی حاصل شده است، از جمله انصراف تعدادی از امضا‌کنندگان طرح استیضاح فرجی‌دانا که گویا قرار است در جلسه امروز مجلس انصراف خود را اعلام کنند. این خبری است که دیروز قبل از برگزاری جلسه هماهنگی مخالفان استیضاح منتشر شد. در فاصله پنج روز مانده به جلسه استیضاح به نظر می‌رسد که موافقان دولت به این نتیجه رسیده‌اند که حرف‌های زیادی برای گفتن در مقابل منتقدان دارند. حالا همزمان با انتشار برخی از زوایای پشت پرده بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل، سخن از پخش اسناد این تخلف در بین نمایندگان هم به میان آمده است.


اتفاقی که نگرانی مخالفان وزیر علوم از وقوع آن از همین الان قابل ملاحظه شده. آنها گفته‌اند این افشاگری‌ها با هدف سیاسی انجام شده است. اما تا حالا جواب چندانی به گزارش‌های منتشر شده از پشت پرده بورسیه‌های غیرقانونی نداده‌اند. این فعلا بهترین فضا را برای مانور موافقان دولت فراهم کرده است.


محمد دامادی دیروز خبر داد که این عده دفاعیات خود از فرجی‌دانا برای روز استیضاح را هماهنگ می‌کنند. دامادی همچنین در خصوص انتشار گوشه‌یی از تخلفات صورت گرفته در وزارت علوم دولت قبل و تخریب رسانه‌ها و وزیر علوم فعلی توسط عده‌یی گفت: «کار رسانه شفاف‌سازی است. اگر تخلفی صورت نگرفته آقایان نباید نگران شفاف‌سازی‌ها باشند.» او همچنین تاکید کرد که مخالفان وزیر علوم در مجلس از این شفاف‌سازی‌ها «نگران» شده‌اند. نگرانی استیضاح‌کنندگان وزیر علوم از افشای پشت پرده بورسیه‌ها موضوعی است که حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت‌وگو با سایت پیام نو به آن اشاره کرده و حتی گفته که شاید این موضوع باعث «عقب‌نشینی» استیضاح‌کنندگان شود.


او همچنین تاکید کرده که اگر تا روز استیضاح وضعیت به همین منوال پیش برود احتمالا قسمتی از جزییات این بورسیه‌ها یا از پشت تریبون و توسط وزیر علوم افشا خواهد شد یا اسناد آن در بین نمایندگان منتشر می‌شود. او همچنین گفته که این استیضاح چه رای بیاورد و چه نیاورد تبعات آن به ضرر استیضاح‌کنندگان خواهد بود و تا مدت‌ها گریبان آنها را خواهد گرفت. این در شرایطی است که همزمان با تلاش‌های جدی طیف مخالف وزیر علوم در مجلس، برخی از نمایندگان معتقدند که این استیضاح رای نخواهد آورد.


حامد قادرمرزی یکی از نمایندگان نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس به سایت تدبیر گفته که «خواسته ما از وزیر علوم این است که در روز جلسه استیضاح نه تنها اسم نمایندگانی که از بورسیه‌های غیرقانونی استفاده کردند را افشا کند بلکه نام تمام مسوولان دولت سابق که با استفاده از رانت، دکترای تقلبی گرفته‌‌اند را بیان کند.»


قادرمرزی معتقد است که پرونده بورسیه‌های دولت قبل «دست کمی از فساد سه هزار میلیاردی ندارد.» این موضع را پیشتر جواد هروی، یکی از پنج عضو کمیته بررسی بورسیه‌های دولت قبل هم مطرح کرده و البته گفته بود در هر شرایطی جزییات این بورسیه‌ها را افشا خواهد کرد. در این شرایط قرار است جلسه‌یی هم با حضور اعضای فراکسیون رهروان و وزیر علوم در مجلس تشکیل شود تا نمایندگان عضو این فراکسیون توضیحات وزیر علوم را بشنوند و درباره استیضاح او تصمیم بگیرند.


این موضوع از آنجا حایز اهمیت است که از لیست 50 نفره امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر علوم تنها پنج نفر عضو فراکسیون رهروان ولایت هستند. همین هم باعث شده تا رایزنی فراکسیون اکثریت مجلس به نفع وزیر علوم، امیدها را برای رای نیاوردن استیضاح او جدی‌تر کند.


البته همه‌چیز به این بستگی دارد که جلسه وزیر با اعضای این فراکسیون چقدر بتواند موفق باشد. اما آنچه که تاکنون مشخص شده این است که از جمع اعضای این فراکسیون اظهارنظر چندانی در موافقت با استیضاح و برکناری فرجی‌دانا منتشر نشده و در مقابل قسمت عمده اظهارنظرها در مخالفت با طرح استیضاح به اعضای بدنه این مجموعه پارلمانی مربوط می‌شود. مجموعه‌یی که حتی از درون آن نیز صدای موافقت با افشا شدن ابعاد بورسیه‌های دولت قبل نیز به گوش می‌رسد.


در این شرایط برخی ارزیابی‌ها حتی حکایت از عقب‌نشینی استیضاح‌کنندگان دارد. دیروز ابتدا حجت‌الله درویش‌پور به پیام نو گفت که موافقان استیضاح وزیر علوم در روزهای آینده عقب‌نشینی خواهند کرد. او همچنین با توجه به انتشار برخی جزییات پرونده بورسیه‌ها تاکید کرد: «احتمال منتفی شدن استیضاح در همین چند روز زیادتر شده است». این سخن هر چند در نگاه اول و با توجه به اصرار استیضاح‌کنندگان بر برگزاری جلسه استیضاح و تلاش برای برکناری وزیر علوم کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید اما ساعاتی بعد محمد دامادی، دیگر نماینده مخالف استیضاح وزیر علوم به سایت تدبیر خبر داد که «تعدادی از نمایندگان اعلام کرده‌اند که به زودی امضاهایشان را از این طرح پس می‌گیرند. احتمالا این افراد در جلسه روز یکشنبه مجلس به هیات رییسه مراجعه می‌کنند تا از امضای طرح استیضاح وزیر علوم اعلام انصراف کنند.» او گفته این افراد از نمایندگانی هستند که «واقعا منافع شخصی هم در استیضاح فرجی‌دانا ندارند.»


با این حال هنوز جمعی از استیضاح‌کنندگان بر استیضاح وزیر علوم اصرار دارند، اما معلوم نیست کاهش تعداد امضا‌کنندگان استیضاح وزیر علوم آنها را در چه موضعی قرار خواهد داد. اما هر چه باشد انصراف تعدادی از نمایندگان از طرح استیضاح فرجی‌دانا موقعیت منتقدان او در مجلس را شدیدا متزلزل خواهد کرد.
کد N448357

وبگردی