آفتاب

هشدار نخست وزیر انگلیس به خطرات گروه تروریستی داعش برای خاورمیانه

هشدار نخست وزیر انگلیس به خطرات گروه تروریستی داعش برای خاورمیانه

لندن - ایرنا- دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مطلبی که در شماره روز یکشنبه ساندی تلگراف منتشر شده است نسبت به خطرات موفقیت های گروه تروریستی داعش در کشورهای حوزه خاورمیانه هشدار داد و گفت: جهان نمی تواند چشمانش را بر روی برپایی خلافت افراطیون در قلب عراق ببندد.

به گزارش ایرنا، کامرون در این مطلب هشدار داد غرب درگیر یک مبارزه نسلی علیه اندیشه های افراط گری تکفیری ( داعش) است و در صورتی که اقدامی سریعی برای شکست دادن آن صورت نگیرد، خیابان های بریتانیا شاهد اقدامات تروریستی این گروه های افراطی خواهد بود.

کامرون با اشاره به کنترل بخشی از خاک عراق توسط گروه تروریستی داعش، افزود: جهان نمی تواند چشمانش را بر روی برپایی خلافت افراطیون در قلب عراق ببندد.

نخست وزیر انگلیس تصریح کرد: اگر با این افراطیون وحشی و منحرف هم اکنون برخورد نشود، آنها ˈدولت تروریستی شان ˈ را در سواحل مدیترانه ایجاد خواهند کرد.

وی اضافه کرد: انگلیس بایستی از قدرت نظامی اش برای کمک به شکست این جریان ˈبه شدت خطرناک ˈ استفاده کند ، وگرنه تروریست ها مردم بریتانیا را هدف مقاصد مرگبارشان قرار خواهند داد.

دیوید کامرون گفت: ایجاد یک خلافت افراطی در قلب عراق و گسترش آن به سوریه مشکلی نیست که مایل ها دورتر از خانه ما باشد ، این نگرانی ما درهمین جا و همین حالا است.

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: به خاطر همین، اگر ما اقدامی برای مقابله با یورش این جریان تروریستی خطرناک صورت ندهیم، این جریان تا آنجایی قوی تر می شود که می تواند ما را در خیابان های لندن هدف قرار دهد. ما از هم اکنون از مقاصد خطرناک آنها اطلاع داریم.

وی در این مقاله تصریح کرد: بریتانیا و غرب لازم است یک پاسخ قوی امنیتی به بحران کنونی درعراق بدهند و جنگنجویان داعش درعراق و منطقه خاورمیانه به سادگی و با حمله صرف هوایی از بین نخواهند رفت.

کامرون با اشاره به ابعاد این پاسخ امنیتی همچنین گفت دولت انگلیس بایستی اقدام قاطعی علیه افراطیون در داخل این کشور که در تلاش برای جذب نیروهای جنگنده برای جهان در خارج هستند، صورت دهد .

نخست وزیر انگلیس برای اولین بار گفت که دولت این کشور پیش از 28 هزار مورد مرتبط با این تروریست ها در شبکه اینترنت، از جمله 46 ویدیو داعش از بین برده است .

وی همچنین گفت که در گفت وگویی در این خصوص با کمیسر پلیس متروپلیتن لندن کرده ، تاکید شده است که هر کسی که سعی کند مردم بریتانیا را جذب گروه داعش کند و یا هر کسی که پرچم سیاه این گروه ( که اخیر در شرق لندن دیده شد) را به دست گرفته و یا نصب کند، دستگیر شود.

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: موضع ما کاملا روشن است. اگر فردی با پرچم داعش حرکت کند و یا سعی کند مردم را جذب این گروه های تروریستی کند ، آنان دستگیر و وسایل آنان ضبط خواهد شد.

وی گفت: ما مردمی بردبار هستم اما نه آن قدر که اجازه دهیم محلی برای این گونه ˈافراطی گری مسمومˈ، در کشورمان باشد .

کامرون همچنین با اشاره به خطرات گروه های افراطی برای قاره اروپا و امنیت انگلیس نوشت: بریتانیا در نشست ماه آینده ناتو در ولز و در نشست سازمان ملل متحد خواستار کمک بیشتر جامعه بین الملل برای کردها که در حال جنگ با نیروهای داعش در شمال عراق هستند، خواهد شد.

وی به رغم رد اعزام سرباز و با بیان اینکه بحران کنونی ناشی از گروه تروریستی داعش مشکلی نیست که بتوان با جنگ یک دهه قبل تعریف کرد، افزود: این جنگ، یک جنگ علیه ترور و یا جنگ مذهب نیست ، این یک مبارزه برای حفظ ˈنجابت ˈ، ˈبردباری ˈ و رفاه آینده بریتانیا است.

نخست وزیر انگلیس گفت: من با این امر موافق هستم که ما بایستی از اعزام نیروهای جنگی برای نبرد و یا اشغال اجتناب کنیم، اما نیاز به شناخت این مساله داریم که آینده روشن ما نیازمند یک برنامه طولانی مدت برای امنیت و به همان اندازه برای اقتصاد ما دارد .

به نوشته دیلی تلگراف، کامرون همچنین عنوان کرد که انگلیس بدنبال گفت وگو با ایران برای کنترل تهدیدات بی ثبات کننده داعش در منطقه است.

نخست وزیر انگلیس نوشت : لندن، در حال کار با دیگر کشورها همانند عربستان سعودی ، قطر ، امارات متحده عربی، مصر و ترکیه و شاید حتی ایران به منظور مقابله با تهدیدات مشترک ( ناشی از گروه داعش) است.

وی افزود: ما خواهان این هستیم که بریتانیا نقش هدایت گرانه ای در این تلاش دیپلماتیک، بازی کند .

کامرون همچنین گفت که وی با مردمی که نگران از ورود مجدد این کشور در درگیرهای عراق هستند ، همدرد است.

وی گفت: بعد از یک رکود اقتصادی ویران گر و درگیری طولانی مدت در درگیرهای دشوار عراق و افغانستان، این خیلی جالب است که هنوز خیلی از مردم به من می گوید وقتی شاهد این تراژدی ها ( عراق) در صفحه تلویزیون شان هستند ، می گوید بله کمک کند اما اجازه ندهید که بیشتر از حد درگیر شویم.

به نوشته دیلی تلگراف، اسقف شهر لیدز در نامه سرگشاده ای که برای کامرون فرستاده گفته است که سیاست دولت بریتانیا در قبال افراطیون اسلام گرا جامع و منسجم نبوده است.

دولت انگلیس تاکنون به رغم اعلام آمادگی برای مسلح ساختن نیروهای کرد عراقی و ارسال کمک های امدادی به آوارگان شمال عراق و نیز اعزام هواپیماهای شناسایی و جنگنده تورنادو بالگردهای جنگی به منظور آنچه آن را ˈپشتیبانی از کمک های بشردوستانهˈ خوانده است، تاکنون با حملات هوایی علیه گروه داعش موافقت نکرده است.

اما براساس گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های گروهی انگلیس، دیوید کامرون از سوی نمایندگان حزب محافظه کار برای اعلام همراهی نیروهای هوایی انگلیس با نیروی هوایی آمریکا برای حمله به مواضع گروه تروریستی داعش تحت فشار قرار داد.

سخنان تند و صریح کامرون علیه خطرات گروه های تکفیری و افراطی بویژه داعش و اشاره وی به خطرات جدی آن می تواند ، نشانه ای از بسترسازی دولت انگلیس برای درگیر شدن بیشتر در بحران عراق باشد.

براساس گزارش منابع انگلیسی برآورد می شود که تاکنون قریب به 500 انگلیسی به گروه افراطی داعش در عراق و سوریه پیوسته باشند.

گفته می شود که تاکنون 19 تن از آنان در جریان درگیری های صورت گرفته در عراق و سوریه کشته شده اند.

برخی از خبرهای منتشر شده از سوی منابع یاد شده حاکی از تبلیغات آشکار گروه داعش در برخی از نقاط انگلیس حتی لندن است.

اروپام ** 5** 1552** 3404
کد N448297

وبگردی