آفتاب
ناهید توسلی مطرح کرد

علت استقبال کم از مجله‌های ادبی چیست؟

علت استقبال کم از مجله‌های ادبی چیست؟

ناهید توسلی که به تازگی و پس از دو سال انتشار مجله «نافه» را از سر گرفته است گفت به امید حمایت، دوباره این مجله را منتشر کرده است. او در عین حال از علت کم شدن استقبال از مجله‌های ادبی گفت.

مدیرمسئول نشریه «نافه» در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: دو سال پیش که آخرین شماره «نافه» منتشر شد، مشکلی برای انتشار نداشتیم، بیش‌ترین مشکل ما بحث اقتصادی و تأمین مالی بود. در آن زمان با این‌که یکی دو بار اسپانسر عوض کردیم به این دلیل که سیاست‌های اسپانسر با ما نمی‌خواند مجبور به توقف انتشار «نافه» شدیم.

توسلی با بیان این‌که این مجله سابقه‌ای 14 ساله دارد، گفت: توقف انتشار نشریه «نافه» با روی کار آمدن دولت نهم و قطع خرید 700 نسخه‌یی نشریه از سوی نهاد کتابخانه‌ها اتفاق افتاد که این قطع خرید هنوز هم ادامه دارد. اما امسال با توجه به تغییر دولت و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تصمیم گرفتیم دوباره «نافه» را منتشر کنیم.

او درباره احتمال کمک مسؤولان به انتشار این نشریه گفت: آن‌ها به ما گفته‌اند احتمال دارد به ما یارانه تعلق بگیرد. ما هم بیش‌تر به امید این‌که این یارانه به کمک ما بیاید اقدام به انتشار نشریه کردیم. البته خرید نسخه‌هایی از نشریه از سوی نهاد کتابخانه‌ها و فروش خوب نیز مد نظرمان است.

این نویسنده درباره استقبال از نشریات ادبی از سوی مخاطبان نیز گفت: ما دیگر نباید انتشار مجلات یا هر موضوعی را با دهه‌های قبل‌ مقایسه کنیم، چون شرایط و زمان به سرعت در حال تغییر است. الآن در حوزه ادبیات به دلیل رشد شبکه‌های مجازی‌، صفحه‌های ادبی اینترنتی و وبلاگ‌های ادبی‌، استقبال از نشریات کاغذی این حوزه کم‌تر شده است و ما نباید دیگر انتظار داشته باشیم نشریات‌مان مثل مجله سخن‌، آدینه‌ و یا کیهان فرهنگی مورد توجه واقع شوند. باید واقعیت‌های فضای مجازی را درنظر بگیریم.

انتهای پیام

کد N448250

وبگردی