آفتاب

وزیر کشور: نیروی انتظامی باید در همه حوزه‌ها امنیت را تزریق کند/ توضیحاتی در خصوص وضعیت بیکاری

وزیر کشور: نیروی انتظامی باید در همه حوزه‌ها امنیت را تزریق کند/ توضیحاتی در خصوص وضعیت بیکاری

فارس نوشت:

وزیر کشور با تاکید براینکه نیروی انتظامی باید در همه حوزه‌ها امنیت را تزریق کند خاطرنشان کرد: ما باید خود را آماده کنیم که بتوانیم در شرایط مطلوب، امنیت پایدار و متوازن در جهت توسعه پایدار و متوازن ایجاد کنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در «کارگاه به سوی برنامه ششم ناجا» گفت: ما در شرایط خاصی قرار داریم و باید تلاش کنیم از این شرایط به نفع خود استفاده کنیم و این امکان ندارد مگراینکه با برنامه حرکت کنیم.

وی افزود: قبل از انقلاب برنامه هفت گانه و بعد از انقلاب تا اینجا برنامه ۵ گانه را داشته ایم و هم اکنون در مسیر برنامه ششم هستیم، هرچند این برنامه ها در کشور ما هیچ وقت کامل اجرا نشده است. امیدوارم برنامه ششم با همت و اراده قوی مسئولان، برنامه ریزی و لطف خداوند، یک برنامه واقعی باشد.

وزیر کشور، یادآور شد: برنامه های ناجا قطعا باید با برنامه ششم کشور همسویی داشته باشد و ما چون جزئی از کل هستیم نمی توانیم مسیری را برویم که آن مسیر برخلاف مسیر کل باشد. آنچه که مسلم است یکی از اهداف کلان برنامه ششم با توجه به ضروریات کنونی جامعه ما و نام گذاری که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دهه پیش رو را برای ما انجام دادند و آن را دهه عدالت و پیشرفت نام نهادند حتما یکی از محورهای کلان برنامه توسعه باید باشد.

رحمانی فضلی، یکی از اهداف کلان برنامه ششم را نقش امنیت در برقراری توسعه دانست و اظهار داشت: وقتی شرایط را تحلیل می کنیم در می یابیم که 3 عنصر وقتی جمع شوند، به تنش و در نهایت به ناامنی می انجامند، یکی از آن عناصر «نارضایتی اجتماعی» است یعنی مردم ناراضی باشند و عنصر بعدی «ضعف حکومت مرکزی» و سوم که تعیین کننده در تنش ها و چالش‌ها است «دخالت بیگانگان» است که هم اکنون این عامل بسیار قوی می باشد.

وی با اشاره به اینکه سرزمین جمهوری اسلامی ایران محل انتشار اعتقادات و تفکرات و ارزش های انقلابی و دینی شده است، افزود: ما به صورت تاریخی عقب ماندگی های بسیار زیادی داریم چرا که وقتی غرب به سوی سرمایه گذاری صنعت و پیشرفت های بشری در حرکت بود، شاهان ما حرمسراهای خود را افزایش می دادند و و کشور ما را دارای اختلافات درونی زیادی کرده بودند.

وزیر کشور یادآور شد: عدم توازنی که ما در حوزه امکانات با آن مواجه هستیم می تواند باعث پراکندگی و تراکم جمعیت شود که این خود باعث پیشرفت در حوزه سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی در مناطق پرجمعیت و یا بالعکس عدم پیشرفت در مناطق کم جمعیت می باشد. بیش از یک چهارم فعالیت های اقتصادی در مناطق پرجمعیت کشور است مانند غرب، شمال غرب و قسمتی از مرکز که به تبع آن این مناطق دارای جمعیت زیادی از کل کشور را به خود اختصاص داده اند.

به گفته رحمانی فضلی، تجمیع فعالیت و منابع مالی، منجر به افزایش جمعیت در آن مناطق خواهد شد و ما باید این شکاف ها و عدم توازن ها را در کشور از بین ببریم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور حاشیه نشینی است مانند شهر مقدس مشهد که یک میلیون و یا زاهدان که ۲۵۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد، همینطور در اهواز و تهران و شهر کرج که نصف جمعیت، حاشیه نشین هستند. نتیجه این نوع برنامه ریزی بیکاری است و ما در این چند سال اخیر بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار به کشور تزریق کرده ایم اما رشد منفی ۵ و بهره وری منفی ۸.۱ را داریم اما آن نیز به آن علت بوده که اساس کار ما برنامه‌ریزی متمرکز و بخشی بوده است و مردم را نیز به مشارکت دعوت نکرده‌ایم و به مناطقی که دارای ظرفیت اقتصادی بوده‌اند اهمیت نداده‌ایم مانند بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان که تا ۱۰۰ میلیون تن در سال ظرفیت تجارت واردات و صادرات را دارد که هم اکنون تنها ۵.۲ میلیون تن آن صادر می شود که اگر این ظرفیت حتی تا ۵۰ میلیون تن نیز افزایش پیدا می‌کرد نرخ بیکاری در استان بسیار پایین آمده و رشد اقتصادی در حد مطلوب قرار می‌گرفت.

رحمانی فضلی تصریح کرد: بیکاری ۴۳ درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها و ۱۲ تا ۱۳ درصد بیکاری عمومی از آثار عدم توجه به مناطق و مشارکت های مردمی است. بنده به عنوان وزیرکشور و رئیس شورای امنیت می گویم که سه عنصر تنش زا: بیکاری، حاشیه نشینی و بحران آب است.

رئیس شورای امنیت، با تاکید براینکه نیروی انتظامی باید در همه حوزه ها امنیت را تزریق کند و نباید امنیت را به عنوان عنصری مستقل در کنار بقیه عناصر ببیند، خاطرنشان کرد: ما باید خود را آماده کنیم که بتوانیم در شرایط مطلوب، امنیت پایدار و متوازن در جهت توسعه پایدار و متوازن ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، امروز از نظر سیاسی، بین المللی و منطقه ای مورد توجه جهانیان و دنیا هست، افزود: چرا که از نظر جهانیان هر اتفاقی در کشورهای اطراف می افتد یا محورشان ایران است یا از ایران الگو گرفته و متاثر از ما هستند.


23503

کد N448117

وبگردی