آفتاب

چه کسی جانشین داود اوغلو می شود

چه کسی جانشین داود اوغلو می شود

محافل سیاسی ترکیه در حالی از احتمال بالای انتخاب "احمد داود اوغلو" به نخست وزیری در کنگره حزب عدالت و توسعه خبر می دهند که گمانه زنی ها در مورد جانشین وی در وزارت خارجه این کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های ترکیه، در آستانه برگزاری کنگره حزب حاکم "عدالت و توسعه" ترکیه (AKP) مخافل سیاسی این کشور خود را آماده انتخاب "احمد داود اوغلو" طراح سیاست خارجی و وزیر خارجه به عنوان جانشین "رجب طیب اردوغان" می کنند.

بر اساس اظهار نظر ها و موضع گیری های اغلب مقامات و اعضای حزب عدالت و توسعه تقریبا تردیدی در انتخاب داود اوغلو به نخست وزیری ترکیه باقی نمانده است. از این رو محافل سیاسی و رسانه های ترکیه خود را آماده می کنند تا در کنگره حزب حاکم که روز بیست و هفتم آگوست (پنجم شهریور) نام داود اوغلو به عنوان نخست وزیر جدید ترکیه اعلام شود.

در همین حال برخی رسانه های ترکیه با توجه به قرائن و شواهد موجود از "هاکان فیدان" رئیس سازمان اطلاعاتی ترکیه (MİT) به عنوان گزینه اصلی یاد کرده و مدعی اند که وی جانشین داود اوغلو در وزارت خارجه خواهد شد. فیدان از سال 1986 تا 2001 به عنوان افسر در نیروهای مسلح ترکیه انجام وظیفه کرد. وی سپس در رشته مدیریت و سیاست دانشگاه مریلند مدرک کارشناسی گرفت و پایان نامه کارشناسی ارشد خود را با عنوان "جایگاه اطلاعات در سیاست خارجی" از دانشگاه بیلکنت دریافت کرد. فیدان در همین دانشگاه در سال 2006 از تز خود با عنوان "دیپلماسی در عصر دانش: کاربرد فناوری اطلاعات در تحقق قراردادها" دفاع کرد و به درجه دکتری رسید.

وی سابقه فعالیت در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، موسسه خلع سلاح سازمان ملل در ژنو و مرکز تحقیقاتی بازرسی فناوری در لندن را دارد. فیدان دو سال در سفارت ترکیه در استرالیا سمت مشاور ارشد در امور سیاسی و اقتصادی را عهده دار بود. وی در سال 2011 از عضویت در هیئت علمی دانشگاه بین المللی احمد یسوی استعفا کرد و از آن پس تا کنون عهده دار مناصب عالیرتبه در دستگاه اطلاعاتی ترکیه بوده است.  

کد N448099

وبگردی