آفتاب

آلمان سالها از ترکیه نیز جاسوسی می‌کرده است/ مرکل پاسخگو باشد

آلمان سالها از ترکیه نیز جاسوسی می‌کرده است/ مرکل پاسخگو باشد

مهر نوشت:

افشای جاسوسی سازمان اطلاعات و امنیت آلمان از مقامات ترکیه و آمریکا ضمن برانگیختن انتقاد مقامات اپوزیسیون، دولت "آنگلا مرکل" را برای ارائه توضیح قانع کننده تحت فشار گذاشته است.

به گزارش اشپیگل، سازمان اطلاعات و امنیت آلمان (BND) مکالمات مقامات ترکیه را به عنوان یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شنود می کرده است. بر این اساس جاسوسی های اطلاعاتی BND به مدت دو سال در اختیار سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا (سیا) قرار می گرفته است.

بر اساس سند 218 صفحه ای که مفاد آن به تازگی افشا شده است سازمان اطلاعات و امنیت آلمان با مجوز دولت این کشور از سال 2009 به شنود مکالمات مقامات ترکیه ای و جاسوسی از آنها مبادرت کرده است. جاسوسی از "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز در همین راستا انجام گرفته است.

این در حالی است که اقدامات جاسوسی دولت آلمان انتقادشدید جریان های سیاسی و احزاب اپوزیسیون این کشور را برانگیخته است. در همین رابطه معاون رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سبزها گفت: ما انتظار داریم که خانم صدراعظم در این رابطه توضیح قانع کننده ای داشته باشد. همچنین "یان کورته" از مقامات فراکسیون حزب چپ ها با انتقاد از فعالیت های جاسوسی دولت آلمان گفت سازمان اطلاعات این کشور به یک دولت در داخل دولت تبدیل و کنترل آن دشوار شده است.

اشپیگل به نقل از منابع آگاه می افزاید "جان کری" وزیر خارجه کنونی آمریکا نیز دست کم برای یک بار از سوی آلمانی ها مورد جاسوسی قرار گرفته است. بر این اساس مقامات اپوزیسیون آلمان اقدامات مذکور را مغایر با قانون اساسی دانسته و خواستار پاسخگویی دولت به انتقادهای وارد شده هستند.

گفتنی است یک مامور سرویس اطلاعاتی آلمان که به اتهام جاسوسی بازداشت شده، متهم است در طول یک سال گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سند محرمانه از سیستم مرکزی سرویس اطلاعاتی آلمان بیرون کشیده و در اختیار سیا قرار داده است. اسناد ذخیره شده توسط این مامور، موضوعات مختلفی را از جمله اسناد مربوط به کمیته تحقیق پارلمان آلمان درباره فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان و شنود مکالمات تلفنی شهروندان و سیاستمداران این کشور شامل می شود.

52261

کد N447904

وبگردی