آفتاب

بازگشت خشم عمومی در پی اعلام نام پلیس شلیک‌کننده به نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی

بازگشت خشم عمومی در پی اعلام نام پلیس شلیک‌کننده به نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی

اعتراضات در شهر فرگوسن ایالت میسوری و در پی اعلام نام پلیسی که با شلیک گلوله به یک نوجوان سیاه‌پوست باعث مرگ وی شد، افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس ایالت میسوری، "دارن ویلسون" را به عنوان شلیک کننده به "مایکل براون" نوجوان 18 ساله که منجر به مرگ او شد، معرفی کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مقامات، این مرد سیاه‌پوست جوان پیش از کشته شدنش، مظنون به "دزدی مسلحانه" سیگار به ارزش حدود 50 دلار از یک مغازه بوده است. پلیس اعلام کرده در تصاویری که از دوربین مداربسته این فروشگاه به دست آمده، "به نظر می‌رسد" که سارق مایکل براون است.

تصاویری که پلیس در اختیار خبرنگاران قرار داده است، مرد آفریقایی تبار تنومندی را نشان می‌که بعد از سرقت یک بسته سیگار، کارگر مغازه را با خشونت هل می‌دهد و از مغازه بیرون می‌رود.

در گزارش پلیس برمبنای این تصاویر یکی از دو مظنون با ۱۹۳ سانتی متر قد و ۱۳۲ کیلو وزن، مایکل براون شناسایی شده است.

نفر دوم، همدست مایکل براون، دوست او، دوریان جانسون معرفی شده است.

هم‌چنین براساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، مردم به شدت به بیانیه پلیس در این رابطه واکنش نشان دادند. در همین حال وکلای خانواده براون اعلام کردند، ربط دادن این دزدی به قتل مایکل تلاشی "منحرفانه" برای انگ زدن به این نوجوان است.

وکلای این خانواده افزودند: براساس شواهدی که در مقابل ما قرار گرفته است هیچ چیزی شلیک عامدانه این مامور پلیس را توجیه نمی کند چرا که مایکل دستانش را بالا گرفته بود؛ نشانه‌ای که در سراسر دنیا به عنوان تسلیم شدن شناخته می‌شود.

به گزارش روزنامه دیلی میل، مردم در واکنش به این اتفاق بار دیگر با حمل پلاکاردهایی که در آنها خواهان اجرای عدالت در این ماجرا بودند، در محل کشته شدن نوجوان آمریکایی تجمع کردند.

توماس جکسون، رییس پلیس فرگوسن نیز در این باره گفت، ویلسون زمانی که به مایکل شلیک می‌کرده، نمی‌دانسته که براون مظنون به دزدی است اما جکسون بعدتر در مصاحبه با بی‌بی‌سی داستان دیگری تعریف کرد: ویلسون بعد از اینکه جعبه ای سیگار در دست براون دید، به او مشکوک شد. جکسون که ابتدا از اظهار نظر درباره اینکه چرا ویلسون دو نوجوان را متوقف کرده، خودداری می‌کرد، در ادامه داستان خود گفت ویلسون فقط براون و دوستش را به دلیل اینکه وسط خیابان راه می‌رفتند و باعث ترافیک شدند، متوقف کرد. بعد از اینکه ویلسون به مایکل فرمان ایست داد و او گریخت متوجه شد که رابطه‌ای بین دزدی فروشگاه و براون وجود دارد.

شلیک به یک نوجوان غیرمسلح باعث چند روز اعتراضات علیه نژادپرستی و تنش بین جامعه سیاه‌پوستان با پلیس در شهرهای مختلف آمریکا شده است. در برخی از این اعتراضات که در برخی نقاط به خشونت کشیده شد پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی اوضاع را آرام کرد.

هم‌چنین پنجشنبه شب، همزمان با واگذار شدن مسئولیت تامین امنیت شهر به پلیس ایالتی میسوری برای ساعاتی از میزان تنش در فرگوسن کاسته شد.

این انتقال مسئولیت یک روز پس از آن انجام شد که فرگوسن به "منطقه جنگی" تشبیه شده بود.

پنجشنبه شب اجتماعات خیابانی در شهرهای مختلف آمریکا با کمپین شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

در واشنگتن، پایتخت آمریکا صد‌ها تن در پارک مالکوم ایکس جمع شدند. بسیاری از آن‌ها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «دست‌ها بالا. شلیک نکن.»

گردهم آیی‌های مشابهی همراه با مراسم روشن کردن شمع، در نیویورک، بوستون، دیترویت، شیکاگو و چندین شهر دیگر آمریکا برگزار شد.

اریک هولدر، دادستان کل آمریکا، گفته است که استفاده از تجهیزات و خودروهای نظامی در فرگوسن پیامی متناقض به مردم داده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت بهانه‌ای برای اعمال زور بیش از حد لازم توسط پلیس وجود ندارد. اوباما اشاره کرد که پلیس فدرال آمریکا و وزارت دادگستری همراه با پلیس محلی تحقیقات جدی درباره این حادثه را شروع کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N447515

وبگردی