آفتاب
یک نماینده سابق مجلس:

مجلس در استیضاح وزیر علوم مصالح دانشگاه‌ها را در نظر بگیرد

مجلس در استیضاح وزیر علوم مصالح دانشگاه‌ها را در نظر بگیرد

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم تصریح کرد: مجلس باید در استیضاح وزیر علوم مصالح دانشگاه‌ها را در نظر بگیرد.

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم تصریح کرد: مجلس باید در استیضاح وزیر علوم مصالح دانشگاه‌ها را در نظر بگیرد.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با بیان این‌که «دکتر فرجی دانا، وزیر علوم، از همین مجلس رای اعتماد گرفته است» اظهار کرد: باید دانست که فرجی دانا چهره ناشناسی برای مجلس نبود، بنابراین مجلس شورای اسلامی با مطالعات و بررسی‌هایی که در کمیسیون‌ها انجام داد و با توجه به شرایطی که وی داشت، به او رای اعتماد داده است.

وی ادامه داد: قاعدتا مجلس باید به رای اعتماد خود باور داشته باشد؛ چرا که این رای براساس مطالعه و بررسی بوده است.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی با اشاره به موارد مورد انتقاد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مورادی که مورد انتقاد مجلس است، انتخابات روسای دانشگاه‌هاست، اما باید توجه داشت که انتخاب روسا نهایتا جزو اختیارات وزیر نیست .

آرین‌منش خاطرنشان کرد: باید دانست وزیر علوم پیشنهاد دهنده اشخاص برای ریاست دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تصمیم‌گیری نهایی برای احراز ریاست یک دانشگاه جزو اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نه از سوی مجلس و نه از سوی دولت تعیین می‌شوند، بلکه حضور ایشان در این شورا توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شود؛ بنابراین ایراداتی که در خصوص روسای دانشگاه‌ها مطرح می‌شود مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

آرین‌منش تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که معمولا استیضاح‌ها به طور کلی هیچ‌گاه نمی‌تواند خواسته‌های صد درصدی نمایندگان مجلس را تامین کند چرا که بیش از این نیز شاهد آن بودیم که افرادی که در دولت نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند، معاون رئیس جمهور شده و در حقیقت در مناصبی بالاتر قرار گرفته‌اند.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی با تاکید بر لزوم داشتن تعامل بین مجلس و وزاری دولت خاطرنشان کرد: بهتر است مجلس به جای استفاده از ابزار استیضاح با توجه به رای اعتماد پیشین، تعامل را جایگزین آن کند؛ چرا که با وزیر فعلی بهتر می‌توان وارد گفت‌وگو شد تا با فردی که به عنوان سرپرست برای وزارت‌خانه تعیین شده است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حقیقت سرپرست این وزارت‌خانه نیازی به رای اعتماد مجلس ندارد.

آرین‌منش در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نزدیکی زمان بازگشایی دانشگاه‌ها یادآور شد: این استیضاح در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها حساسیت‌زا خواهد بود چرا که دانشگاه‌ها به زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و این خلا مدیریت می‌تواند آسیب‌زا باشد.

وی ادامه داد: راه حل از بین بردن مشکلات با نهادهای علمی، پژوهشی و دانشگاهی تعامل و گفت‌وگو است؛ چرا که در صورت استیضاح، رئیس جمهور این حق را دارد که برای وزارت‌خانه سرپرست تعیین کند؛ به تبع آن سرپرست هر وزارت‌خانه نیز حق دارد انتصاباتی داشته باشد.

آرین‌منش تاکید کرد: باید دانست آسیب‌های ناشی از خلا مدیریت در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها کمتر از تغییر مدیریت وزارت‌خانه نیست.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده بین مسئولان وزارت علوم و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزیر علوم در خصوص افراد مشکل‌دار استعلام لازم را انجام داده و قطعا افراد فاقد صلاحیت را می‌شناسد و این را پذیرفته است که از آن‌ها استفاده نکند و به نظر من مذاکره مفیدتر خواهد بود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی حمایت‌های دانشگاهیان از وزیر علوم و واکنش‌ آن‌ها نسبت به استیضاح تصریح کرد: هر وزیر و مدیری در هر دستگاهی موافقین و مخالفینی خواهد داشت و به همین منظور مجلس نمی‌تواند به عنوان نهادی برآمده از مردم نسبت به دیدگاه‌های آن‌ها بی‌تفاوت باشد.

آرین‌منش ادامه داد: در حقیقت این واکنش‌ها باید به عنوان یکی از معیارهای تصمیم‌گیری در مجلس در نظر نمایندگان باشد و نظرات مختلف مورد بررسی منطقی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نهایتا مجلس شورای اسلامی باید با در نظر گرفتن مصالح دانشگاه و فضای علمی و لزوم داشتن رویکرد مذاکره منطقی به جای فضای سیاسی، این امر را به پیش برد.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نیز نباید اجازه دهد اقلیت افراطی مجلس مدیریت آن را در دست گرفته و براساس مصالح ملی و در نظر گرفتن همه جوانب و عواقب تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

کد N447503

وبگردی