آفتاب
یک کارشناس سیاسی:

ترکیه درعمل مجری سیاست های اتحادیه اروپا و ناتو در منطقه است

ترکیه درعمل مجری سیاست های اتحادیه اروپا و ناتو در منطقه است

آنکارا- ایرنا - یک کارشناس سیاسی عرب مقیم ترکیه معتقد است که دولت ترکیه با معرفی خود به عنوان حامی اهل سنت در منطقه، مجری سیاست های اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه است.

به گزارش ایرنا، ˈدانیال عبدالفتاحˈ نویسنده و کارشناس امور خاورمیانه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره پیروزی ˈرجب طیب اردوغانˈ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه نیز گفت: اردوغان در این انتخابات تلاش کرد تا آرای محافظه کاران سنی را در ترکیه جذب کند و به همین دلیل در تصاویر تبلیغات انتخاباتی خود همواره از عکس های مساجد و نمادهای مذهبی استفاده می کرد.

وی در گفت وگوی امروز (شنبه) با خبرنگار ایرنا، افزود: اردوغان با صراحت اعلام کرد که نامزد سنی ها در ترکیه است، وی حتی ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ را نامزد علوی ها، شیعیان و طرفدار لائیک ها و ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ دیگر نامزد انتخابات را نامزد کردها معرفی کرد.

این کارشناس سیاسی با عنوان این که سیاست های اردوغان جامعه ترکیه را دوقطبی کرده است، افزود: متاسفانه ما شاهد دودستگی کامل قومی - مذهبی در ترکیه هستیم.

ˈعبدالفتاحˈ با اشاره به عضویت حدود پنج هزار شهروند ترکیه ای در گروه تروریستی - تکفیری داعش، گفت: اردوغان برای معرفی خود به عنوان حامی اهل سنت در منطقه تلاش می کند، ولی در واقع دولت ترکیه در عمل سیاست های اتحادیه اروپا و ناتو را اجرا می کند.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر افراد مسلح می گویند از مرزهای ترکیه وارد خاک سوریه شده اند و ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیشتر بارها گفته بود که برای راضی کردن آمریکا به حملات هوایی به سوریه تلاش می کند.

عبدالفتاح ادامه داد: ترکیه در 10 سال گذشته و در دوران قدرت دولت های اردوغان موفقیت اقتصادی را تجربه کرد ولی در سال های اخیر تبادل تجاری ترکیه از مرزهای سوریه و عراق به شدت آسیب دید و سرمایه گذاری ها در مناطق مرزی ترکیه با این دو کشور هم از بین رفت.

وی گفت: ترکیه امروز با چالش های جدی اقتصادی روبروست که نتایج آن هنوز به طور کامل آشکار نشده است.

خاورم ** 2010**7074**1275
کد N447260

وبگردی