آفتاب

مرگ تاوان بی‌توجهی به درمان به موقع آپاندیست

 مرگ تاوان بی‌توجهی به درمان به موقع آپاندیست

متخصص داخلی با بی‌تأثیر دانستن اقدامات شخصی افراد در منزل در درمان عفونت آپاندیسیت هشدار داد بی‌توجهی به درمان آپاندیسیت مرگ فرد را در پی دارد.

 


 ایرج خسرونیا، متخصص داخلی با تأکید بر اینکه درد آپاندیسیت درمان خانگی ندارد، بر لزوم توجه به علائم احتمالی آن و مراجعه فوری به پزشک تأکید کرد.


خسرونیا درباره کارکرد آپاندیسیت تصریح کرد: آپاندیسیت زایده‌ای است در انتهای روده باریک و در محل وصل شدن به روده بزرگ که عملکرد ویژه‌ آن ترشح گلبول‌های سفید است. این عضو بدن در زمان کودکی بخشی از عملیات دفاع بدن را در مقابل عفونت‌ها بر عهده دارد اما در بزرگسالان کارکردی ندارد.


وی افزود: متأسفانه گاهی به علت قرار گرفتن آپاندیس در انتهای روده کوچک اختلال عروقی ایجاد شده و مدفوع به داخل آن وارد می شود که این امر به عفونت و التهاب آن و در واقع آپاندیسیت منجر می شود.


به گفته این متخصص داخلی، آپاندیس به دو شکل دارویی یا جراحی درمان می‌شود که در صورت درمان دارویی درد آپاندیس گاهی عود کرده و به صورت مزمن در می‌آید که باعث آزار فرد می‌شود.


خسرونیا تأکید کرد: در صورت درمان نشدن به موقع آپاندیسیت، ممکن است آپاندیس پاره شده، عفونت به محفظه شکم سرایت کند و ایجاد پریتونیت کند که گاهی باعث مرگ افراد می‌شود؛ به همین دلیل توجه به علائم بروز آپاندیس و نیز درمان به موقع آن امری ضروری است.


وی با هشدار درباره درمان‌های خانگی آپاندیس و کاستن از درد وی توسط مخمرها و مسکن‌ها گفت: فردی که به آپاندیسیت مشکوک است باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند و سریعاً به اتاق عمل منتقل شود.


این متخصص داخلی، درد در ناحیه زیر شکم در سمت راست (زیر معده و جناغ سینه) که گاهی با تب و لرز و اسهال یا یبوست همراه باشد را از علائم بروز آپاندیسیت دانست.


خسرونیا تصریح کرد: آپاندیس پیشگیری ندارد و کسی نمی داند که آیا به این عارضه مبتلا می‌شود یا خیر؛ اما افرادی که یبوست دارند یا چاق هستند بیشتر گرفتار این معضل می شوند.


به گفته وی بروز بیماری آپاندیس به عوامل محیطی نقشی ندارد.
کد N447237

وبگردی