آفتاب

آغاز مرمت گنبد زنگوله در دامغان

آغاز مرمت گنبد زنگوله در دامغان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان از آغاز بازسازی بنای تاریخی گنبد زنگوله دامغان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، معصومه داوودیان افزود: این بنای تاریخی در قرن هفتم هجری و در دوره ایلخانی ساخته شد. بر چهار دیوار بنا، چهار طاق‏نما مقرنس کاری شده وجود دارد که از هر یک دری به بیرون ساخته‏‌اند و ارتفاع هر دیوار نیز در حدود 6 متر است.

وی ادامه داد: در داخل این گنبد که از نوع خشت خام بنا شده، نمای چند قبر وجود دارد، که گفته می‌شود یکی از آن قبور، قبر یکی از سرداران یعقوب لیث صفاری بنام زنگارود است که این گنبد بنام وی نامگذاری شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان خاطرنشان کرد: برای مرمت و بازسازی این گنبد 300 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است. این اعتبار برای پی‌کنی، مرمت طاق و بازسازی بالای گنبد هزینه می‌شود.

به گزارش ایسنا، این اثر در تاریخ 23 فروردین 1346 با شماره ثبت 650 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گنبد زنگوله دارای پلانی مستطیل شکل بوده و ابعاد بنا از خارج 14.60 در 18.12 و از داخل 10.40 در 10.40 سانتی‏متر است.

وجود چند نمای قبر مانند در داخل بنا و عدم شناخت هویت واقعی بنا داستان‏‌های بسیاری را در مورد مدفونین در زیر این گنبد به وجود آورده است.

انتهای پیام

کد N447027

وبگردی