آفتاب

محمدتقی رهبر: چشم انداز سیاسی عراق روشن است

محمدتقی رهبر: چشم انداز سیاسی عراق روشن است

امام جمعه موقت اصفهان گفت: خوشبختانه وحدت و انسجام ملی برای مسوولان عراق در اولویت است تا وحدت سیاسی این کشور حفظ شود.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: خوشبختانه وحدت و انسجام ملی برای مسوولان عراق در اولویت است تا وحدت سیاسی این کشور حفظ شود.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان در خصوص آخرین تحولات عراق، اظهارکرد: به هر حال مسایل داخلی عراق و انتخاب نخست وزیر جدید به مردم این کشور مربوط می‌شود. همین که نوری مالکی به طور مسالمت آمیز قدرت را به حیدر عبادی واگذار کرده است، نشان می‌دهد که وحدت و انسجام ملی عراق برای مسوولان سیاسی این کشور در اولویت است.

وی افزود: آیت‌الله سیستانی نیز حیدر عبادی را تایید کرده و توصیه‌های لازم از سوی ایشان به مسوولان مربوط شده است. روند خوبی در عراق در جریان است و نوری مالکی فهمید که دیگر باید دست از شکایت بردارد تا منافع ملی این کشور تامین شود. چشم انداز امید بخشی برای عراق متصور هستیم.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه باید تمام جریان‌های سیاسی در عراق با یکدیگر متحد شوند، تصریح‌کرد: این اتحاد سبب می‌شود که گروه تروریسم داعش در اهداف شوم خود ناکام بماند. خبرهای خوبی از پاکسازی واضع گروه‌های تروریستی از سوی ارتش عراق به گوش می‌رسد هر چند که هنوز راه درازی در پیش است.

رهبر در پاسخ به این سوال که آیا ایران می‌تواند حمایت نظامی از عراق کند، گفت: ایران حمایت‌های انسان دوستانه خود را به آوارگان عراقی انجام می‌دهد، اما حمایت نظامی مستلزم داشتن پیمان نظامی میان دو کشور است که چنین قراردادی وجود ندارد. فتنه داعش یک فتنه منطقه‌ای نیست بلکه فتنه‌ای آمریکایی- صهیونیستی است که باید در عراق سرکوب شود.

وی افزود: البته داعش حقیرتر از آن است که متعرض جمهوری اسلامی ایران شود، اما به هر حال می‌تواند تحرکات ضد انقلاب را قوت ببخشد. ایران و عراق دارای منافع مشترک هستند و حمایت‌های ایران از دشمنان صهیونیسم محسوس و آشکار است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان‌کرد: آمریکا خود داعش را پدید آورد و حالا دارد مواضع این گروه در عراق را موشک باران می‌کند تا زمینه حضور خود در شمال عراق را فراهم کند. حضور ما در عراق و سوریه باید به طور خاموش باشد و در یک کلام این حضور باید با تدبیر و بدون تبعات سیاسی در عرصه بین المللی باشد.

انتهای پیام

کد N446974

وبگردی