آفتاب

روسیه، مجارستان را به تحویل تسلیحات سنگین به اوکراین متهم کرد

روسیه، مجارستان را به تحویل تسلیحات سنگین به اوکراین متهم کرد

مسکو-ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه با انتشار بیانیه ای، دولت مجارستان را به تحویل تسلیحات سنگین به اوکراین متهم کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه گفته شده است: تحویل تسلیحات از سوی مجارستان به اوکراین نقض تعهدات بوداپست در عرصه صادرات تسلیحات متعارف است.

بر اساس اطلاعات رسانه های خبری روسیه، مجارستان از طریق یک شرکت واسطه، تسلیحات زرهی همچون تانک های تی-72 را در اختیار اوکراین قرار می دهد.

وزارت خارجه روسیه با بیان این که این اقدام مجارستان نقض تعهدات آن کشور در چارچوب قرارداد صادرات تسلیحات متعارف می باشد، گفته است: شورای اروپا در سال 2008 موضع واحدی در مورد این قرارداد اتخاذ کرد که بر اساس آن کشورهای عضو این اتحادیه موظف شده اند از تحویل سلاح به کشورهایی که ممکن است از آن تسلیحات برای سرکوبی داخلی بهره برداری شود، خودداری کنند.

در بیانیه یادآوری شده است: در این سند کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظف شده اند وضع رعایت حقوق بشر در کشور خریدار سلاح را بررسی کنند و در شرایط کنونی می دانیم که اوکراین با بمباران مناطق مسکونی در جنوب و شرق این کشور چگونه حقوق انسانها را رعایت می کند.

به گزارش رسانه های روسی در ماههای اخیر برخی از کشورهای اروپای شرقی همچون رومانی به تحویل تسلیحات سنگین همچون هواپیماهای بمب افکن و شکاری به اوکراین پرداخته اند.

اروپام*5*391*518**1663** 1337
کد N446951

وبگردی