آفتاب

عریقات با مشعل دیدار می‌کند/هیات فلسطین و اسرائیل امشب در قاهره/پیشنهاد جدید مصر

عریقات با مشعل دیدار می‌کند/هیات فلسطین و اسرائیل امشب در قاهره/پیشنهاد جدید مصر

صائب عریقات در سفری به قطر با رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه العربیه، منابع آگاه اعلام کردند که موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در راس هیاتی قاهره را برای سفر به دوحه قطر ترک کرد.

منابع اعلام کردند که این هیات در جریان این سفر با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس مشورت کرد و نتایج مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی را به وی اطلاع داد. این هیات امشب برای آغاز مذاکرات دیگری که با نظارت طرف مصری انجام می‌شود وارد قاهره خواهد شد.

از سوی دیگر، منابع آگاه در مصاحبه با روزنامه الوطن عربستان اعلام کردند که صائب عریقات، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین امروز با خالد مشعل و خالد العطیه وزیر خارجه قطر دیدار خواهد کرد و پس از آن برای دیدار با مسئولان روسی به مسکو خواهد رفت.

منابع اعلام کردند که در این دیدارها بر لزوم تعیین سقف زمانی برای پایان اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی در تمامی اراضی فلسطین و ارائه ضمانت‌های بین‌المللی در این خصوص و همچنین تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 با پایتخت قدس شرقی تاکید می‌شود.

از سوی دیگر، اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین روز جمعه اعلام کرد که تعداد قربانیان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به 1980 شهید و 10 هزار و 181 زخمی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد که علت افزایش آمار شهدا این است که دو تن به دلیل شدت جراحت‌هایشان جان باختند و همچنین اسامی شهدایی جدیدا ثبت شده است که از قبل نام آن‌ها ثبت نشده بود.

وی خاطرنشان کرد که در جریان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه یک سری خانواده‌ها جسد شهدای خود را تشییع می‌کردند اما نام آن‌ها را به دلیل دشوار بودن حضور در بیمارستان‌ها ثبت نمی‌کردند.

از سوی دیگر، یک منبع سیاسی رژیم صهیونیستی این امر را بعید دانست که توافقی در خصوص آتش‌بس دائمی در نوار غزه در آینده‌ای نزدیک منعقد شود.

وی خاطرنشان کرد که هیات مذاکره کننده اسرائیلی از مسئولان سیاسی دستوراتی را دریافت کرده است که براساس آن باید حفظ منافع امنیتی رژیم صهیونیستی شرطی برای دستیابی به تفاهم‌ها و توافق‌ها باشد.

در همین حال، نفتالی بنت، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: اسرائیل نباید هیچ توافق‌نامه‌ای را که حق آن را برای حمله به تونل‌ها محدود می‌کند، امضا کند.

پیشتر رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که هیات این رژیم شنبه شب برای آغاز مذاکرات وارد قاهره خواهد شد، این در حالی است که طرف‌های فلسطینی این رژیم را به تلاش برای مانع تراشی بر سر مذاکرات و جلوگیری از دستیابی به توافق متهم می‌کنند.

عزام الاحمد رئیس هیات مذاکره کننده فلسطین در قاهره اعلام کرد که هیات اسرائیلی در تلاش برای وقت کشی است.

خلیل الحیه از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در کنفرانسی خبری با بیان اینکه همچنان فرصت واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد، گفت: اسرائیل با کلمات بازی می‌کند و به همین دلیل توافقی صورت نیافته است.

منابع اعلام کردند که مصر پیشنهاد داده است که در جریان مذاکرات مساله دستیابی به آتش‌بس دائم مورد بررسی قرار بگیرد و پس از آن ظرف یک ماه برای انجام مذاکرات جدید درخواستی از طرف‌ها صورت بگیرد. بدین ترتیب مسائل اصلی از جمله گشودن بندر و فرودگاه و تحویل دادن جسد دو سرباز اسرائیلی توسط حماس و در مقابل آزادی اسیران فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N446871

وبگردی