آفتاب

نخست وزیر مجارستان: اروپا با تحریم روسیه "خودزنی" کرده است

نخست وزیر مجارستان: اروپا با تحریم روسیه "خودزنی" کرده است

نخست وزیر مجارستان ضمن درخواست برای تجدیدنظر درباره تحریم‌ها علیه روسیه، گفت: اتحادیه اروپا با تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال کرده از نظر اقتصادی به خود آسیب رسانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اظهارات ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، یک روز پس از انتقاد همتایش از اسلواکی‌ منتشر شد. روبرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی با "بی‌معنی" خواندن تحریم‌ها از آن‌ها انتقاد کرد و گفت: این تحریم‌ها ممکن است رشد اقتصادی را در بلوک 28 عضوی اتحادیه اروپا تهدید کند.

اوربان در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: سیاست‌های تحریمی که توسط کشورهای غربی که خود ما باشیم اتخاذ می‌شود نتیجه‌ای جز کاری که روسیه می‌کند، ندارد و ضرر بیشتری به ما می‌رساند تا روسیه. در سیاست، به این می‌گویند شلیک به پای خودت!

رونق صادرات مجارستان به شدت متکی به انرژی است که این کشور از روسیه وارد می‌کند و در آغاز سال میلادی جاری، بوداپست با یک شرکت انرژی روسیه توافق کرد تا تنها کارخانه انرژی اتمی مجارستان را با قراردادی 10 میلیارد یورویی گسترش دهد.

روسیه هم‌چنین برای مجارستان با وارداتی به ارزش 2.55 میلیارد یورو طی سال 2013 بزرگترین شریک تجاری این کشور، خارج از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

نخست وزیر مجارستان در ادامه گفت‌وگوی خود گفت: اتحادیه اروپا تنها نباید به نحوی به تولید کنندگانی مانند لهستانی‌ها، اسلواکی‌ها، مجارستانی‌ها یا یونانیان که از این تحریم‌ها آسیب می‌بینند، غرامت پرداخت کند بلکه باید درباره کل سیاست تحریم‌ها تجدید نظر کند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه برای گفت‌وگو درباره درگیری‌ها در اوکراین و عراق جلسه‌ای اضطراری تشکیل دادند.

اوربان به مخالفین ابراز کرده است که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه ممکن است به اقتصاد داخلی ضربه بزند.

وی افزود: من بیشترین تلاش خود را می‌کنم، ما از قدرت مجارستان آگاهیم بنابراین احتمالات مشخص است. اما من به دنبال شرکایی هستم تا سیاست تحریم‌های اتحادیه اروپا را تغییر دهیم؛ تحریم‌هایی که فکر می‌کنم به طور کامل در مورد آن‌ها فکر نشده است.

وزارت کشاورزی مجارستان نیز روز پنجشنبه اعلام کرد، تولیدات مزرعه‌ای تاثیرات عمیقی از ممنوعیت‌های واردات روسیه نمی‌پذیرد.

این نهاد همچنین اعلام کرد تولیدات ممنوع شده شامل کم‌تر از 30 درصد از صادرات کشاورزی مجارستان به روسیه و تنها یک درصد از مجموع صادرات مذکور است.

انتهای پیام

کد N446870

وبگردی