آفتاب

اعلام رسمی پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری

اعلام رسمی پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد، رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری دهم اوت با کسب 79 / 51 درصد از آراء پیروز انتخابات شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، با این حال کمیسیون عالی انتخابات ترکیه (YSK) در خصوص این مساله که آیا اعلام رسمی پیروزی اردوغان در انتخابات بدین معنی است که دوران نخست وزیری وی به پایان رسیده است، اظهارنظری نکرد.

اردوغان از زمان پیروزی در انتخابات یکشنبه هفته گذشته به عنوان نخست وزیر حزب حاکم و رئیس جمهور منتخب فعال است.

سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه گفته است که نشست فوق‌العاده حزب برای تعیین جانشین اردوغان 27 اوت، یک روز پیش از تحویل گرفتن پست ریاست جمهوری از عبدالله گل، رئیس جمهوری کنونی ترکیه برگزار می‌شود.

این در حالی است که احزاب اپوزیسیون ترکیه تاکید دارند که اردوغان قانون اساسی را نقض کرده و مرتکب جرم شده است چرا که از سمتش به عنوان نخست وزیر، عضو پارلمان و عضو حزب حاکم عدالت و توسعه استعفا نداده است. طبق قانون اساسی ترکیه یک فرد باید از سمت نخست وزیری استعفا داده و روابطش را با هر حزب سیاسی قطع کند تا بتواند به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

سعدی گوون، رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه در پاسخ به شکایت یکی از احزاب اپوزیسیون سکوت کرد و تنها گفت: طبق قانون اساسی کمیسیون انتخابات تا زمان تکمیل روند انتخابات فعالیت دارد. قانون اساسی هیچ اختیاراتی برای پس از انتخابات به ما نداده است.

سعدی گوون حکم اردوغان را به جمیل چیچک، رئیس پارلمان ترکیه داده است تا وی را به عنوان رئیس جمهور منتخب تایید کند.

جمیل چیچک روز جمعه اعلام کرد که پارلمان نشست فوق العاده‌ای را در روز 28 اوت، روزی که اردوغان قرار است رسما کارش را به عنوان رئیس جمهور آغاز کند برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N446807

وبگردی