آفتاب
در جلسه شورای هماهنگی جشن‌های دهه‌کرامت تاکید شد

دهه کرامت فرصتی برای پراکندن محبت امام‌رضا(ع) در کشور است

دهه کرامت فرصتی برای پراکندن محبت امام‌رضا(ع) در کشور است

استاندار خراسان رضوی بر مشارکت گسترده مردم در برنامه‌های دهه کرامت تاکید کرد و گفت: باید نقش و حضور مردم در برنامه‌های دهه کرامت پررنگ‌تر شود.

استاندار خراسان رضوی بر مشارکت گسترده مردم در برنامه‌های دهه کرامت تاکید کرد و گفت: باید نقش و حضور مردم در برنامه‌های دهه کرامت پررنگ‌تر شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علیرضا رشیدیان در جلسه شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت که با حضور اعضای این شورا در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دهه کرامت فرصتی برای پراکندن عطر و بوی فرهنگ رضوی و محبت امام رضا(ع) در اقصی نقاط کشور است.

وی برگزاری جشن‌های دهه کرامت را اقدامی مناسب برای گسترش فرهنگ اهل بیت به ویژه فرهنگ رضوی دانست و افزود: گسترش فرهنگ رضوی در ارتقاء فرهنگ کشور موثر است.

وی ادامه داد: در شرایطی که دنیا مشکلات خاص خود را دارد، صهیونیست در غزه کودکان، زنان و جوانان را با بی اعتنایی سازمان‌های بین‌المللی به خاک و خون می‌کشاند و گروهی که با نام دین به قتل و جنایات گسترده در کشورهای نظیر سوریه و عراق مشغولند و چهره تاریکی از اسلام را در جهان نشان می‌دهند؛ گسترش فرهنگ رضوی در کشور و در تعاملات با خارج از کشور و با غیر مسلمانان، می‌تواند جلوه اسلام رحمانی و اصیل را در برابر اقدامات دشمنان اسلام نشان دهد و اقدامات آن‌ها را خنثی کند.

رشیدیان خاطرنشان کرد: بارگاه منورامام رضا(ع) و آستان قدس رضوی در فعالیت‌های دهه کرامت نقطه اتکا و محوریت فعالیت‌ها باشد.

استاندار خراسان رضوی با دعوت از استانداران قم و فارس برای سفر در روز میلاد امام رضا(ع ) به مشهدالرضا، اظهار کرد: این همراهی می‌تواند اشاعه فرهنگ رضوی را بیش از پیش افزایش دهد.

رشیدیان با تاکید بر مردمی برگزار کردن جشن‌های دهه کرامت، گفت: نامگذاری این دهه و همزمانی این دهه با هفته دولت امر مبارکی است و این همزمانی را در اولین سالگرد روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که این دولت در راستای اشاعه فرهنگ رضوی بتواند فعالیت‌هایی داشته باشد.

وی گفت: دستگاه‌های سه استان خراسان رضوی، قم و فارس و همچنین سایر استان‌های کشور از موارد محتوایی این دهه در راستای اشاعه فرهنگ رضوی بهره کافی را ببرند.

استاندار خراسان رضوی در پایان گفت: امیدوارم همه افرادی که در گسترش فرهنگ منور رضوی در ام القری جهان اسلام فعالیت دارند، موفق باشند.

جریان سازی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در داخل و خارج از کشور

سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) نیز در این دیدار با بیان این‌که «امام رضا(ع) تنها امام مهمان سرزمین ما و ولی نعمت ما ایرانی‌هاهستند» گفت: شکر نعمت آن است که آن حضرت را بشناسیم و سیره و معارف رضوی را به درستی ترویج کنیم.

وی با اشاره به این‌که «جشن‌های دهه کرامت گسترش چشمگیری در کشور داشته است» افزود: امسال نیز با مراسم ورود کاروان نمادین امام رضا(ع) به شلمچه به استقبال جشن‌های دهه کرامت و جشنواره بین‌المللی خواهیم رفت و افتتاحیه دهه کرامت نیز با حضور مراجع عظام و علمای اعلام در جوار بارگاه کریمه اهل بیت(س) در قم و اختتامیه جشن‌های دهه کرامت نیز همزمان با میلاد باسعادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار می‌شود و بدین ترتیب دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز خاتمه می‌یابد.

جعفری با بیان این‌که «جشنواره بین المللی امام رضا(ع) علاوه بر داخل کشور در 75 کشور و200 نقطه دنیا برگزار می‌شود» افزود: محصولات تولیده شده در حوزه فرهنگ رضوی به کشورهای مختلف ارسال می‌شود.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گفت: رویدادهای فرهنگی که بتوانند به دستاوردهای نهادسازی، جریان سازی و گفتمان سازی دست پیدا کنند، قابلیت فرهنگ سازی داشته و در جامعه ماندگار خواهند شد و پشتوانه مردمی آنها سبب ماندگاری آن رویداد خواهد شد.

وی ادامه داد: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) توانسته است با پرداختن به نهاد دهه کرامت و جریان گسترده معنوی در داخل و خارج از کشور و هم چنین ترویج فرهنگ رضوی به عنوان فرهنگ عمومی جامعه که همان فرهنگ اسلامی است این قابلیت‌ها را احیا نماید.

وی تصریح کرد: به لطف خدا امروزه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در داخل و خارج از کشور جریانی را به وجود آورده است که اقشار مختلف مردم از آفریقا گرفته تا آمریکا و آسیا و از مرز بازرگان تا جنوبی‌ترین نقطه کشور را زیر پوشش برنامه‌های فراگیر خود قرار داده است و امروز گفتمان فرهنگ رضوی گفتمان شناخته شده محافل علمی، فرهنگی، هنری و مردمی و حتی مصوبات قانونی مجاری قانون‌گذار کشور می‌باشد.

350هزار جشن در دهه کرامت

در این دیدار حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، به حمایت و مشارکت جدی متولیان سه آستان مقدس حضرت رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ(ع) در خصوص جشن‌های دهه کرامت، اشاره و اظهار کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در دهه کرامت سال جاری 350 هزار مراسم به صورت مردمی و با ظرفیت تشکل‌های مردمی در سراسر کشور به اجرا درخواهد آمد.

وی از برگزاری 30 هزار برنامه با محوریت مساجد در راستای مردمی برگزار کردن جشن‌های دهه کرامت خبر داد و افزود: اجرای ویژه برنامه‌ای برای بانوان در روز نخست ماه ذی‌القعده با محوریت استان قم، اجرای برنامه‌های دهه کرامت در 8 هزار امامزاده در روز 5 ذی‌القعده، اجرای 22 هزار برنامه در روزهای 5 و 6 ذی‌القعده با محوریت آستان حرم حضرت شاهچراغ (ع) در سطح ملی، تلاش در جهت تقویت جشن‌های زیر سایه خورشید با محوریت آستان قدس رضوی، اجرای ویژه برنامه‌های دهه کرامت در 63 هزار روستا سراسر کشور و برگزاری مسابقات ورزشی با عنوان جام کرامت از جمله برنامه‌هایی است که در این دهه به صورت مردمی برگزار می‌شود.

سلیمانی خواستار انعقاد تفاهم نامه‌ای میان استانداران سه استان خراسان رضوی، قم و فارس شد و گفت: این تفاهم نامه در جهت تبادل نظر و استفاده از تجربیات سه استان در خصوص جشن‌های دهه کرامت، می‌تواند باعث هم افزایی بیشتری بین دستگاه‌ها شود.

ترجمه کتاب‌های رضوی به زبان‌های مختلف در جهت تبیین سیره حضرت رضا(علیه السلام)

هم چنین در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام سالار معاون بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به این‌که «توسط این مجمع کتاب‌های رضوی به زبان‌های مختلف ترجمه شده است» گفت: کتاب صحیفه رضویه با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به چند زبان زنده دنیا از جمله روسی، انگلیسی و اردو ترجمه و منتشر شده است.

وی افزود: با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) کتاب فرازهایی از سخنان امام رضا(ع) به زبان‌های ترکی - استانبولی، فرانسه، انگلیسی، هوسه و ... ترجمه شده است.

وی ادامه داد: کتابی با عنوان " انسان 250 ساله" (مجموعه‌ای از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهل بیت(ع)) به زبان‌های انگلیسی و هوسه ترجمه و چاپ شده است.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به این‌که «این مجمع پشتیبانی‌های محتوایی از سایت‌ها و خبرگزاری‌های خارج از کشور در حوزه معارف رضوی دارد» گفت: همچنین بسته‌های فرهنگی در ارتباط با فرهنگ و معارف رضوی به خارج از کشور ارسال شده است.

سالار از برگزاری جشن‌های دهه کرامت توسط نمایندگی‌های مجمع جهانی اهل بیت در خارج از کشور خبر داد و گفت: مبلغان این مجمع در کشورهای مختلف در این دهه جشن‌های میلاد امام رضا(ع) را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای به عنوان کمیته بین الملل در ستاد جشن‌های دهه کرامت به منظور ترویج سیره و فرهنگ رضوی برای مخاطبان خارج از کشور، گفت: مخاطبان بسیاری از مذاهب شیعه و سنی و حتی مسیحیانی در خارج از کشور داریم که در ارتباط با فرهنگ رضوی فعالیت‌هایی داشته‌اند.

وی از برگزاری جشن‌های دهه کرامت توسط نمایندگی‌های مجمع جهانی اهل بیت در خارج از کشور خبر داد و گفت: 3 هزار و 400 مبلغ این مجمع در کشورهای مختلف در این دهه جشن‌های میلاد امام رضا(علیه السلام) را برگزار می‌کنند.

انتهای پیام

کد N446384

وبگردی