آفتاب

رویترز :نگرانی اتحادیه اروپا از ورود خودروهای نظامی روسیه به اوکراین

رویترز :نگرانی اتحادیه اروپا از ورود خودروهای نظامی روسیه به اوکراین

تهران - ایرنا - وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر عبور خودروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر خارجه انگلیس با اعلام اینکه اخبار مربوط به عبور دست کم 23 خودروی نظامی روسیه از مرز اوکراین، وی را نگران کرده است و ما به مسکو درخصوص تبعات جدی خارج نکردن نیروهایش از خاک اوکراین هشدار داده ایم.

در همین حال، وزرای خارجه سوئد و لتونی گفتند که اتحادیه اروپا ممکن است در صورت وخامت اوضاع در اوکراین یا بهره برداری روسیه از کاروان کمک های انسانی به عنوان دستاویزی برای حمله، تحریم های بیشتری علیه مسکو وضع کند.

اما پشت همه این لفاظی ها، نشانه ای وجود داشت در این زمینه که تحریم واردات مواد غذایی غرب توسط روسیه، عزم اتحادیه اروپا در رویارویی با بزرگترین عرضه کننده انرژی به این اتحادیه را تضعیف کرده است.

اما ˈکارل بیلدتˈ وزیر امور خارجه سوئد این مساله را که تحریم واردات مواد غذایی غرب به روسیه، موجب اختلافاتی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است، رد کرد.

اتحادیه اروپا همواره در دو جناح مختلف در ارتباط با تحریم های روسیه قرار داشته، به طوری که کشورهایی چون انگلیس، فرانسه، لهستان، سوئد و کشورهای حاشیه دریای بالتیک تمایل زیادی به تحریم ها داشته در حالی که کشورهایی چون یونان، بلغارستان و اتریش با اشتیاق کمتری به این مساله نگریسته اند.

اقدام مسکو در ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک خود و نقش این کشور در تحولات شرق اوکراین، سرنگونی یک فروند هواپیمای مالزی بر فراز اوکراین، اتحادیه اروپا را برانگیخت تا اقدامات و تحریم های گسترده تری را علیه روسیه اتخاذ کند، اقداماتی که دسترسی مسکو به بازارهای مالی و فناوری اروپایی مورد استفاده برای بخش های دفاعی و نفتی روسیه را تحت تاثیر قرار می دهد.

این در حالی است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز (جمعه) خود در مورد اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه بحث و تبادل نظر نکردند و در عوض تمرکزشان را بر تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کشورهای عضو این اتحادیه معطوف کردند.

رسانام**9109**1917
کد N446169

وبگردی