آفتاب

دادستانی آنکارا 2 روزنامه ترکیه را متهم به جاسوسی کرد

دادستانی آنکارا 2 روزنامه ترکیه را متهم به جاسوسی کرد

آنکارا – ایرنا – دو روزنامه ترکیه که شنود نشست محرمانه امنیتی در وزارت خارجه این کشور را پخش کرده اند، از سوی دادستانی آنکارا به جاسوسی متهم و علیه این روزنامه ها اقامه دعوی کرد.

به گزارش ایرنا، نشست بسیار محرمانه ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه، ˈحاکان فیدانˈ رییس سازمان اطلاعات (میت)، ˈفریدون سینیرلی اوغلوˈ قائم مقام وزارت خارج و ژنرال ˈیاشار گونرˈ جانشین رییس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در 13 مارس سالجاری میلادی در آنکارا توسط آنچه که عوامل ˈجماعت گولنˈ در درون دستگاه پلیس ترکیه عنوان شده، شنود و در 27 مارس شبکه های اجتماعی ترکیه منتشر شد که بازتاب بسیار گسترده ای داشت.

رسانه های ترکیه در آن زمان گزارش دادند، این نشست به دنبال تهدید های گروهک تروریستی داعش علیه ترکیه منبی بر اینکه قصد دارد مقبره یابود بنیانگذار امپراطوری عثمانی در خاک سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه را تخریب و پرچم این کشور را پایین بیاورد، تشکیل شده بود.

در حالیکه رسانه های مخالف مدعی بودند در این نشست سناریوهای مداخله نظامی ترکیه در سوریه و زمینه سازی برای این مداخله نظامی بحث می شد، رسانه های نزدیک به دولت آنکارا نیز مدعی بودند در این نشست راه های مقابله و اقدامات بازدارنده علیه داعش بحث شده است.

اداره کل ارتباطات و انفورماتیک ترکیه به دنبال این رسوایی، دسترسی به رسانه اجتماعی یوتوب را مسدود کرد واز رسانه های ترکیه نیز خواست که این ویدئو را از سایت های خود حذف کنند. روزنامه های جمهوریت و آیدینلیک از نشریات مخالف دولت ترکیه به رغم هشدارها، با این درخواست مخالفت کرده و این ویدئو را حذف نکردند.

دادستانی کل آنکارا در پی این مخالفت، مسوولین تارنماهای روزنامه های یادشده در شبکه اینترنت را تحت پیگیرد قانونی قرار داد.

به گزارش تارنمای روزنامه ینی شفق نزدیک به دولت آنکارا، تحقیقات دادستانی خاتمه یافته و علیه ابراهیم یلدیز مدیر مسوول تارنمای روزنامه جمهوریت و آک یورت کوچککایا سردبیر این تارنما و مصطفی ایلکر مدیر مسوول تارنمای روزنامه آیدینلک و مراد شمشک سردبیر آن به اتهام جاسوسی علیه امنیت ملی ترکیه اقامه دعوی شده است.

براساس این گزارش، افراد یادشده قرار است به زودی به دادگاه فراخوانده شوند.

خاورم/2011** 1010
کد N446046

وبگردی