آفتاب

ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین الملل با دولت تدبیر و امید/روحانی آرامش را به کشور بازگرداند

ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین الملل با دولت تدبیر و امید/روحانی آرامش را به کشور بازگرداند

تهران-ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران معتقد است که روی کار آمدن دولت تدبیر امید آرامش را به کشور بازگردانده است، ضمن اینکه پیش گرفتن سیاست تعاملی با جهان جایگاه ایران در عرصه بین الملل را نیز ارتقا داده است.

«بهرام امیراحمدیان» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در بررسی عملکرد یکساله دولت یازدهم اظهارداشت: پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با استقبال عمومی در داخل و خارجی روبرو شد و واکنش ها نسبت به برنامه ها و رویکردهای وی و دولت اش مثبت بود.

وی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را باعث ارتقای جایگاه ایران در محیط بین الملل دانست و گفت: در طی یک سال گذشته دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی چندین گام اساسی برداشته است که از جمله آنها می توان به اشاعه ادبیات سیاسی تخصصی دربین دولتمردان نام برد..برخلاف دولت گذشته که ادبیاتی که به کار می برد مصرف داخلی داشت و چهره سلبی و منفی از کشور را نشان می داد.

این پژوهشگر جغرافیای سیاسی دگرگون شدن ادبیات سیاسی را نتیجه رویکرد دولت یازدهم دانست و گفت: استفاده از واژگان و تعاریف، مفاهیم سیاسی درست باعث ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین الملل شده است.

امیراحمدیان عنوان کرد: با ابتکار رییس جمهوری پرونده هسته ای از شورای امنیت به وزارت امور خارجه واگذار شد و به این ترتیب با تسلط دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده اش، اقدامات بسیار مهمی در راستای پیشبرد این پرونده برداشته شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی منتقدان دولت معتقدند که مسایل اقتصادی بیش از آنچه که واقعیت دارد به پرونده هسته ای گره خورده است،پاسخ داد: من با سخن رییس جمهور مبنی براینکه رفع مسایل اقتصادی یکی از اولویت هاست و با حل مشکلات این بخش در سایر عرصه ها نیز به موفقیت دست خواهیم یافت،موافق هستم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بیش از 80 درصد بودجه کشور به فروش نفت وابسته است البته ای کاش می توانستیم چاره ای برای این وابستگی بیاندیشیم و چاه های نفت را ببندیم ،اما نباید فراموش کرد که در حال حاضر ما به پول نیازداریم.

امیراحمدیان گفت: بنابراین اگر نفت به فروش نرسد و کشور از این طریق درآمد نداشته باشد، از دیگر منابع نمی تواند مخارج کشور را تامین کند.از این رو دکتر روحانی تلاش دارد تا در پرونده هسته ای به توافق برسد تا تحریم ها برداشته شود و امکان استفاده از سیستم های بانکی، ناوگان های دریایی، مبادلات تجاری و موارد بسیار دیگر فراهم شود.

این تحلیلگر مسایل بین الملل با بیان اینکه با ایجاد فضای آرام و بدون تنش می توان سرمایه ها را به سمت کشور آورد تصریح کرد: بعد از رفع مشکل تحریم ها ،به نظرم دولت باید فضای امنی برای سرمایه گذاری ایجاد کند تا به عنوان نمونه 200 میلیارد دلاری که ایرانیان در امارات سرمایه گذاری کرده اند، به کشور بازگردد.

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان گفت:امروز ما در شرایطی هستیم که اروپا و کشورهای صنعتی به انرژی کشورهای دارای منابع انرژی نیاز دارند. تا پیش از این انرژی اروپا از طریق روسیه تامین می شد به طوری که بیش از 90 درصد آن از طریق اوکراین به غرب ارسال می شد، اما با بروز بحران در این منطقه، ایران می تواند جایگزین بسیار خوبی باشد.

وی با بیان اینکه ایران نباید منافع ملی خود را به درگیری روسیه و اوکران گره بزند،عنوان کرد:ما با در اختیار داشتن رتبه دوم ذخایر گاز می توانیم از فرصت فراهم شده استفاده کنیم و با حل پرونده هسته ای سرمایه گذاری خارجی در زمینه انرژی را افزایش دهیم همان طور که تحرکاتی در بخش پارس جنوبی ایجاد شده است.

این پژوهشگر و متخصص جغرافیای سیاسی عنوان کرد:در طی سال های گذشته برخی کشورها و رقبای ایران از فضای موجود و وجود تحریم ها استفاده کردند،بنابراین دولت یازدهم تلاش می کند تا با دور کردن سایه تحریم ها از سر ایران فضای گذشته را شکسته و امکان حضور در بازارهای جهانی و داد و ستد با همه کشورها را فراهم کند.

وی دکتر روحانی را سیاستمدار برجسته و آشنا با فن دیپلماسی توصیف کرد و افزود: وی و تیم اش به خوبی کار می کنند و به درستی نیز می دانند تا زمانی که فضای سیاسی آرام نشود ،نمی توان اقتصاد ایمنی ایجاد کرد.آنها تلاش می کنند تا سرمایه های خارجی را به کشور بازگردانند.

امیراحمدیان پیش گرفتن سیاست تنش زدایی با کشورهای همسایه و منطقه را از دیگر دستاوردهای سیاست خارجی ایران در یکسال گذشته دانست و گفت:ایفای نقش فعال در حل بحران های منطقه ای و تعامل با کشورهای منطقه ایران را در طی مدت کوتاه یک سال گذشته به یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کشورها تبدیل کرده است.

وی یادآورشد: ما باید براساس برنامه چشم انداز در سال 2025 بزرگترین قدرت منطقه ای به لحاظ ، سیاسی، اقتصادی، نظامی و علمی باشیم ،اما در سال های گذشته عقب گرد داشته ایم که باید با همدلی و ایجاد وحدت کلمه مورد نظر امام راحل به دولت یازدهم کمک کنیم تا به برنامه ها و اهداف مورد نظر خود برسد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر بخواهیم به کارنامه دولت یازدهم در یک سال گذشته بپردازیم، نقاط قوت فراوانی در آن می توان دید، گفت: اگرچه به طور قطع هنوز کاستی هایی وجود دارد که بسیاری از آنها مربوط به دولت نیست و دولت یازدهم امکانات و زمان رفع آنها را نداشته است.

وی همچنین از مسوولان دولت یازدهم خواست که از دخالت دادن افراد غیرمسوول در امور کشور جلوگیری کنند و اضافه کرد:به نظرم دولت در بسیاری از امور باید با اقتدار کامل برخورد کند و اجازه دخالت سایر نهادها و مراکز خارج از چارچوب دولت را ندهد چرا که آنها در تلاش هستند تا در کار دولت اختلال ایجاد کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، همه امور باید ازکانال دولت انجام شود ،وقتی سایرین امور را در دست می گیرند،اقتدار دولت از بین خواهد رفت.

امیراحمدیان همچنین از دستگاه دیپلماسی خواست تا برای نمایندگی های ایران در خارج از کشور،دیپلمات های کارکشته و باتجربه را در نظر بگیرد تا به خوبی بتوانند از منافع ملی ایران دفاع کنند.

وی همچنین وجود رایزنی های فرهنگی را ناکارآمد دانست و گفت:بهتر است این بخش نیزبه وزارت خارجه واگذار شود تا شاهد نوعی یکدستی و یکدلی در برنامه ها باشیم.

سیام4**9173** 1418
کد N445902

وبگردی