آفتاب
حجت الاسلام منتجب نیا در گفتگو با ایرنا؛

دکتر روحانی در اوج محبوبیت است/ مردم به دولت یازدهم امیدوار هستند

دکتر روحانی در اوج محبوبیت است/ مردم به دولت یازدهم امیدوار هستند

تهران- ایرنا- حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا یکی از فعالان سیاسی معتقد است: دولت تدبیر و امید با عمر یک ساله خود در اوج محبوبیت است و مردم به حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری امیدوار هستند.

حجت الاسلام منتجب نیا همچنین بر این باور است: هیچ کدام از دولت های گذشته به این اندازه مورد حمایت مردم نبوده اند.

وی که عضو هیات موسس و قائم مقام حزب اعتماد ملی است، پیش از آن عضو هیات موسس و همچنین شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بود.

منتجب نیا همچنین سابقه سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

وی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، برگ برنده دولت یازدهم را سیاست خارجی و حرکت به سمت حل مساله هسته ای ایران می داند و تاکید دارد: ذهنیت های منفی شکل گرفته در اثر سوء مدیریت دولت گذشته به واسطه روی کار آمدن دولت تدبیر و امید محو شد.

این صاحبنظر سیاسی همچنین معتقد است هیچ یک از دولت های گذشته مانند دولت یازدهم مورد حمایت گروه های مختلف سیاسی نبودند.

منتجب نیا، عملکرد فرهنگی دولت را معقول و منطقی ارزیابی می کند و درعین حال علت هجمه های فرهنگی علیه دولت را تحریک باورها و انگیزه های دینی مردم می داند.

متن کامل گفتگوی خبرنگار سیاسی ایرنا با حجت الاسلام و المسلمین منتجب نیا را که به مناسبت 24 مردادماه انجام شده است، در زیر بخوانید:

** دولت یازدهم بنایش را در داخل و خارج از کشور بر صلح گذاشت

++ایرنا: با توجه به گذشت یک سال از شروع به کار دولت یازدهم مهم ترین تغییرات در زمینه داخلی و خارجی چیست؟

- منتجب نیا: یک سال از آغاز دولت یازدهم می گذرد در یک سال گذشته به رغم این که کشور از جهات مختلف در وضعیت فوق العاده بحرانی و به تعبیری ویرانه ای بود که در عین دارا بودن ذخایر غنی در کشورمان طی سال های گذشته شکل گرفته بود دکتر روحانی چنین دولتی را تحویل گرفت که بحمدالله توانست گام های بلند و موثری بردارد که در این زمینه سیاست خارجی امر مشهود و ملموسی است، در شرایطی دولت گذشته به پایان رسید که رابطه ما با جهان در اوج تشنج و نابسامانی بود و اختلافات به صورت غیر طبیعی شدت گرفته و ذهنیتی منفی عیله دولت و ملت ایران در سطح جهان شکل گرفته بود، قدرت ها تلاش می کردند اجماع جهانی را علیه ایران شکل دهند که تا حدی نیز موفق بودند، طبیعی است به دنبال آن قطعنامه های پی در پی در شورای امنیت و تحریم هایی که علیه ایران تحمیل شده بود.

همه این ها آثار بهم ریختن رابطه ما با دنیا بود، دکتر روحانی با شاکله فکری مبنی بر این که باید بنا را بر صلح در داخل و خارج از کشور گذاشت براساس وعده هایش از همان اول کار شروع و بحمدالله گام های بلند و مثبت برداشت.



**ذهنیت های منفی در اثر سوء مدیریت دولت گذشته پاک و محو شد

++ایرنا: اشاره کردید به موفقیت دولت در زمینه سیاست خارجی و این که گام های بلندی برداشته شد در این میان حرکت دولت به سمت حل موضوع هسته ای چه نتایج مثبتی به همراه داشته است؟

- منتجب نیا: قبل از آن که مذاکرات ایران با 1+5 در موضوع هسته ای به نتیجه برسد بزرگ ترین نتیجه اقدامات این بود که ذهنیت ها تغییر کرد و امروز دولت ها بر این باورند ایران کشوری است که می خواهد رابطه مسالمت آمیز با دنیا داشته باشد و این که ایران کشور جنگ افروزی نیست، ذهنیت هایی که قبلا در اثر سوء مدیریت دولت بود پاک و محو شد و با منطق دولت و وزیر امور خارجه که نقش موثری را در به وجود آمدن این ذهنیت مثبت ایفا می کرد، مذاکرات و رفت آمدهای دیپلماتیک فضای آلوده و متشنج علیه ایران را بهبود بخشید، مذاکرات هم گام به گام پیش می رود و امید به نتیجه نیز وجود دارد. تااین مرحله از مذاکرات نیز بخش زیادی از مطالبات ما وصول شده است همین که قدرت ها پذیرفتند بدهکار به ایران هستند موفقیت آمیز است، بیش از ارزش دلاری مطالبات ما همین که آنها بپذیرند تا به حال اموال و حق ایران را تضییع کرده بودند موفقیت بزرگی است که باید به آن توجه شود و امیدواریم به نتایج بهتر نیز دست یابیم.



**ادعای تمرکز دولت بر سیاست خارجی و غفلت از مسایل داخلی بچه گانه است

++ایرنا: برخی منتقدان دولت ادعا می کنند که دولت بیشترین تمرکز را روی سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای گذاشته است و به این ترتیب از مسایل داخلی غافل شده است پاسخ شما به منتقدان چیست؟

- منتجب نیا: این یک حرف نامربوطی است که بگوییم دولت تمام وقت خود را روی سیاست خارجی گذاشته یا چشمش را به خارج دوخته است یعنی وزارتخانه های ما همه دست روی دست گذاشته اند و صرفا وزارت امورخارجه مشغول به کار است! این حرف بچه گانه ای است تمام وزارتخانه ها کار خود را انجام می دهند و کار وزارت امور خارجه هم که به طور طبیعی حل مسایل سیاست خارجی است، مجموع نظرات بوده و توجهات به آن معطوف شده است. طی سال های گذشته بزرگ ترین مشکل ما مسایل سیاست خارجی بوده که خوشبختانه در دولت یازدهم وزارت امور خارجه قهرمانانه و کارشناسانه وارد صحنه شده است، تیم مذاکره کننده و همه دست اندرکاران وارد صحنه شده اند تا موضوع هسته ای را حل کنند، در حال حاضر متاسفانه داوری ها نسبت به دولت غالبا منصفانه و واقع گرایانه نیست انتقاد کردن مشکلی ندارد و کارشناسان باید انتقاد کنند، اما انتقاد منصفانه.

قطعا باید دولت نگاهی به داخل و خارج داشته باشد این به آن معنا نیست حل مشکلات به واسطه خارجی ها خواهد بود بلکه مشکلاتی که خارجی ها ایجاد کرده اند را می توان رفع کرد، تحریم ها باید حل شود زیرا وجود تحریم ها موجب به وجود آمدن بابک زنجانی ها و اختلاس های زیاد شده است.



**بنای دولت گذشته در داخل و خارج از کشور بر تنش بود

++ایرنا: بنای دولت گذشته در زمینه سیاست خارجی بر چه بود؟

- منتجب نیا: در دولت گذشته بنا بر تشنج در داخل و خارج بود و البته نمی دانم دولت گذشته چه سودی از این مساله به دست می آورد اما بنای دولت فعلی صلح و آرامش در داخل است. بنای ما همیشه بر صلح و سازش است و نه جنگ با دنیا، در عین حال آرمان های بلند انقلاب را نیز خواهیم داشت اما این به معنی جنگ نیست.



**بزرگ ترین برگ برنده دولت یازدهم عملکرد موفقیت آمیز در حل مسایل هسته ای است

++ایرنا: می توان دلیل ادعای منتقدان سیاست خارجی را موفقیت های زیاد دولت دراین زمینه دانست و به همین دلیل احساس خطر کرده و این گونه ادعاها را علیه دولت عنوان می کنند؟

- منتجب نیا: بله، یکی از دلایل همین است، بزرگ ترین برگ برنده دولت روحانی حل مسایل هسته ای است که اگر انشاءالله به نتیجه برسد موفقیت بزرگی است، در دولت گذشته هر روز احتمال می دادیم که در این زمینه حادثه ناگواری به وجود آید، اما درحال حاضر به جایی رسیدیم که دنیا از ما استقبال می کند و رفت آمدها افزایش یافته است. در حالی که در سال های گذشته اوضاع وخیم شده بود، منتقدان سیاست خارجی دولت می خواهند برگ برنده را از دولت بگیرند یا این که دولت را ناکارآمد جلوه دهند.

آنها تحت عنوان دلواپسان اظهارنگرانی کرده و تجمعاتی را برگزار کردند، آنها می خواهند برگ برنده را از دولت گرفته و ذهنیت جامعه را به دولت منفی کنند و بگویند دولت می خواهد امیتاز دهد و هیچ بردی در زمینه موضوع هسته ای و مذاکرات ندارد.



**حمایت های رهبر معظم انقلاب جلوی خیلی از واکنش ها را گرفت

++ایرنا: حمایت های رهبرمعظم انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته ای تا چه میزانی در کنترل این گونه فضاسازی ها علیه مذاکره کنندگان تاثیر داشته است؟

- منتجب نیا: باید تاکید کنم که حمایت های رهبر معظم انقلاب جلوی خیلی از واکنش ها را گرفت در غیر این صورت ذهنیت های منفی تر ایجاد می شد اما هوشیاری مردم، موفقیت دولت و حمایت رهبری مقداری از فشارها را کاهش داد. در مسایل کلان کشور معظم له تصمیم نهایی می گیرند، وقتی ایشان موافق سیاستی باشند دولت با دلگرمی می تواند وارد صحنه شود و در داخل کسی نمی تواند دولت را به سازشکاری متهم کند، خود حمایت رهبری در دنیا نیز تاثیر گذار است.

حمایت و تقویت ایشان از تیم مذاکره کننده هسته ای برای طرف مقابل هم اطمینان آور است و هم برای دولت موجب دلگرمی می شود.



**گفتمان روحانی قابل قبول و مردمی است

++ایرنا: در طول یک سال گذشته شاهد چه تغییراتی در داخل کشور و همچنین در زمینه مسایل اقتصادی بودیم؟

- منتجب نیا: فضایی به وجود آمده است که با قبل از انتخابات کاملا متفاوت است در دولت گذشته فضایی امنیتی چنان بر همه امور کشور سایه افکنده بود که مردم احساس آرامش نمی کردند، امینت سیاسی، شغلی و فرهنگی در جامعه نبود اما در حال حاضر آرامش در جامعه احساس می شود، به رغم مسایل و فضاهای که تصنعی برخی بدخواهان به وجود آورده اند دولت تلاش می کند فضای امنیتی را بر طرف کند و به جای آن فضای آرام را به وجود آورد، گفتمان روحانی قابل قبول و مردمی است و حرف هایش را مردم احساس می کنند، خواسته آنها مقابله با تندوری، افراطی گری، رفتارهای خشن و تند است. در زمینه اقتصادی نیز کارهای بزرگی انجام شده است این که دولت توانست در یک سال تورم را از 45 درصد به حداقل برساند کار عظیمی بوده و بیش از رقمی است که دولت وعده داده بود، همچنین با ارایه بسته خروج از رکود نیز امیدواریم رکود شکسته شود و وضع اقتصادی به مراتب بهتر شود، ضمن این که نباید انتظار داشته باشیم دولت در مدت یک سال همه مشکلات و بحران ها را حل کند. همین که در راستای حل مسایل قدم بر داشته شده، دلیل موفقیت است.



**دولت یازدهم به دنبال فریب مردم نیست

++ایرنا: با توجه به این که دولت بارها اعلام کرده است حل مشکلات معیشتی مردم از اولویت برخوردار است به اعتقاد شما این موضوع چقدر اهمیت دارد؟

- منتجب نیا: مسایل اقتصادی دو رو دارد، لایه اول ظاهری است که شامل وضعیت معیشتی مردم، اشتغال و مواردی است که برای مردم ملموس است و لایه دوم کارهای زیر بنایی، دیربازده و درازمدت است. این کارها ممکن است چند سال طول بکشد تا به نتیجه برسد عامه مردم آنچه می بینند، معیشت است و نگاه نمی کنند که دولت برای تقویت بنیه اقتصادی کشور چه قدم هایی برداشته است گاهی قضاوت ها بر لایه اول است به عنوان مثال در دوره سید محمد خاتمی هم شاهد بودیم در مقطع زمانی مسوولان ستاد اقتصادی به لایه زیرین توجه داشتند و انصافا کارهای بزرگی انجام شد و به ظاهر قضیه توجهی نشد و خیلی از دوستان که تذکر می دادند که به روبنا هم توجه شود تا مردم فریب نخورند لذا همان زمان منتقدان دولت شروع به انگشت گذاشتن روی مسایل روبنایی کردند و توجه نداشتند که دولت کارهایی انجام می دهد که دهها سال بعد به ثمر می نشیند.

در حال حاضر نیز دولت یازدهم باید به هر دو جنبه توجه کند نه تنها به مسایل ظاهری که خود فریب کاری است و قطعا باید اذعان داشت که فریب کاری به دولت فعلی نمی چسبد.



**منتقدان درصدد بسیج افکارعمومی علیه دولت هستند

++ایرنا: نحوه مواجهه دولت یازدهم با منتقدانش را در طول یک سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

- منتجب نیا: ضمن این که به منتقدان انتقاد دارم که بعضا غیر منصفانه انتقاد و بزرگ نمایی می کنند یا می خواهند افکار عمومی را علیه دولت بسیج کنند به خود دولت هم انتقادی دارم، دکتر روحانی و وزیران دولت یازدهم چرا با مردم کم صحبت می کنند، البته منظورم این نیست که هر شب با مردم صحبت کنند اما باید به صورت متوالی با مردم گفتگو شود.



**با توجه به هجمه شدید مخالفان، ارتباط وزرا با مردم بیشتر شود

++ایرنا: دولت طبیعتا کارهای بسیاری برای انجام دارد و شاید به همین دلیل وقت چندانی برای گفتگوهای زیاد با مردم نداشته باشد؟

- منتجب نیا: درست است که کارهای زیادی دارد اما باید گفتگو با مردم جزو برنامه هایش باشد و حداقل هر ماه یک بار با مردم صحبت کند و محلی در نظر گرفته شود که سوال های مردم در آنجا جمع آوری شود و دکتر روحانی در پاسخ دادن به آنها توجه کند و توضیح دهد و محدود به مصاحبه با خبرنگار نشود.

شاهدیم آقای روحانی می خواهد از وزرا هم دفاع کند این در حالی است که خود وزیران هم باید برنامه ای داشته باشند، ارتباط با مردم بیشتر شود، هر وزیری نسبت به حوزه مسوولیتش باید پاسخگو باشد، چرا وزرا کم حرف می زنند، چرا وزرا منتظر صدا و سیما هستند که برخی خبرنگاران صدا وسیما غرض آلود با آنها برخورد می کنند، وزیران باید خودشان درخواست کنند، در شرایطی هستیم که مشکلات زیاد است و هجمه مخالفان دولت شدید است بنابراین باید وزرا و ودولت حرف بزنند.



**مخالفان قصد وارد کردن دولت را به حاشیه سازی ها دارند

++ایرنا: علت این هجمه هایی که گفتید علیه دولت تشدید شده است، چیست؟

-منتجب نیا: یکی از اهداف مخالفان این است که دولت را مشغول کنند و جلوی موفقیتش را بگیرند البته دولت نباید وارد بازی ها و حاشیه سازی های مخالفان شود اما در عین حال باید لحن ها علیه حاشیه سازان قدری معتدل تر شود، گاهی از برخی تعابیری که دکتر روحانی علیه حتی مخالفان استفاده می کند سوژه سازی می شود، زیرا برخی مخالفان دنبال سوژه علیه رییس جمهوری و تضعیف دولت و شخص رییس جمهوری هستند.



**دکتر روحانی در اوج محبوبیت قرار دارد

++ایرنا: برخی ادعا می کنند که رابطه دولت و بدنه جامعه کاهش یافته است، نظر شما در این ارتباط چیست؟

- منتجب نیا: دکتر روحانی در اوج محبوبیت است و مردم همچنان به دولت امیدوار هستند ،این عده کاملا اشتباه می کنند. هدف آنها زمینه سازی و تبلیغات انتخاباتی است، رقبای دولت انواع شگردها را به کار می گیرند و می خواهند ایرادها را بزرگ نمایی کنند تا میزان مجبوبیت دولت کم شود در حالی که با هر کسی صحبت می کنیم به رغم این که انتظارات و انتقاداتی نیز از دولت دارد اما همچنان به دکتر روحانی علاقه و اعتماد دارد، در زمان خاتمی هم هجمه مخالفان زیاد بود اما دیدیم که در دوره اول ایشان بالغ بر 20 میلیون رای، دوره دوم 22 میلیون رای و اگر به دور سوم نیز کشیده می شد میزان رای آقای خاتمی بیشتر می شد.

9 سال گذشته است اما همچنان در جامعه میزان محبوبیت آقای خاتمی افزایش یافته است، قبل از آنکه به میزان خدمات خاتمی توجه شود به صداقت، پاکی و جذابیت خاتمی توجه می شد چهره معصوم خاتمی و صداقت وی برای مردم ایجاد محبوبیت کرده بود، برخی می گفتند در 8 سال دولت اصلاحات یک بار بحث اختلاس مطرح نبود، یعنی دولت متهم به هر اتهامی می شد اما به اختلاس متهم نمی شد، همه دولت خاتمی را پاکدست می دانند در حال حاضر نیزدولت دکتر روحانی بنایش این است که سیاست دولت پاکدامنی و امانتداری باشد برخلاف گذشته سیاست دولت بر صداقت است وحتی در مواقع لزوم از مردم عذرخواهی می کند این برای مردم دلنشین است که مسوولان دروغ نگویند و واقعیت را قلب نکنند مردم روحانی را فردی پاکدامن و صادق می دانند.



**اصلاح طلبان همچنان از دولت روحانی حمایت می کنند

++ایرنا: بسیاری از اصلاح طلبان در انتخابات 92 از دکتر روحانی حمایت کردند در حال حاضر رابطه اصلاح طلبان با دولت چگونه است؟ برخی منتقدان مدعی هستند که رابطه اصلاح طلبان با دولت در آینده دچار مشکل خواهد شد.

-منتجب نیا: امروز نیز از دولت حمایت می کنیم، همیشه در جلساتمان تاکید می کنیم که از دولت روحانی تا آخر حمایت و تلاش می کنیم روحانی موفقیت بیشتری به دست آورد زیرا موفقیت وی موفقیت کل نظام، انقلاب و همه ملت از جمله اصلاح طلبان است. البته این به آن معنا نیست که هیچگونه انتقادی نداشته باشیم، ممکن است اصلاح طلبان به خواسته هایشان نرسیده و انتقاد داشته باشند هر چند که دکتر روحانی هم چنین تعهدی نداشته است که تمام مطالبات اصلاح طلبان را جامه عمل بپوشاند.

درست است که اصلاح طلبان از وی حمایت می کنند ولی اصولگرایان هم جزو مردم هستند، قشری هم نه اصولگرا و نه اصلاح طلب هستند پس دولت باید به مطالبات کل جامعه و مردم پاسخگو باشد دکتر روحانی چنین منطقی دارد، گرچه اصلاح طلبان در انتخابات از وی حمایت کردند ولی چنین انتظاری ندارند که دولت در انحصار آنها باشد اصلاح طلبان جمعیت بسیاری از مردم را شکل می دهند انتظار دارند به حد و وزن آنها توجه شود از اوایل روی کار آمدن دولت هم گفته ام علاوه بر اینکه اصلاح طلبان بخش زیادی از مردم را تشکیل می دهند چون در 8 سال گذشته مظلوم واقع شده و به حاشیه رفتند و نخبگان خانه نشین شدند اعتدال و عدالت ایجاب می کند آنها را وارد صحنه کرده و از آنها استفاده شود بنابراین اعتدال اقتضا می کرد که بیشتر به آنها توجه شود البته تا حدی این اقدام انجام شده اما در حد متناسب نبوده است امیدواریم از این به بعد نیروهای کارآمد کشور بیشتر شناسایی شده و استفاده شوند.



**هیچ یک از دولت های گذشته مانند دولت تدبیر مورد حمایت گروه های مختلف نبودند

++ایرنا: گفتید دولت روحانی متعلق به تمام گروه و جناح های مختلف سیاسی است در همین رابطه شاهد برگزاری جلسات مشترک رییس جمهوری با گروه های مختلف سیاسی بودیم با توجه به این موضوع نحوه تعامل دولت با گروه های مختلف چگونه بوده است؟

- منتجب نیا: رییس جمهوری کار خوبی را شروع کرده و قابل تقدیر است، ایجاد ارتباط با گروه های مختلف کار شایسته ای و با شعار اعتدال مناسب است به خصوص که نظرات را در جلسات گوش می کرد، این گونه دیدارها همچنین ارتباط با خانواده شهدا و سر زدن به آنها بسیار ارزشمند است که فی نفسه لازم است مسوولان با گروه های مختلف ارتباط داشته باشند، ارتباط با مردم و بدنه جامعه باید بیشتر شود، ارتباط دولت با بدنه کم است و این خلاء را باید پر کند صرف ملاقات هایی که در سفرهای استانی انجام می شود کم است رییس جمهور باید با قشرهای مختلف ملاقات کند و وقتی را برای این اختصاص دهد در ضمن نباید کسی تصور کند این کارها مانع موفقیت در کارهای دیگر می شود چه اشکالی دارد بازدید ناگهانی از جاهای مختلف داشته باشد هر چه مردم احساس کنند دکترروحانی با آنهاست در سخت ترین شرایط به نفع مردم و نظام است، اعتماد سازی امروز جزو ضرورت هاست، یکی از وظایف دولت اعتماد سازی و تقویت اعتمادهاست و آقای روحانی چنین ظرفیتی را دارد امروز جناح های مختلف کشور ازرییس جمهور حمایت می کنند و این در حالی است که هیچ کدام از دولت های گذشته در این حد مورد حمایت قرار نداشتند.



++ایرنا: حتی دولت اصلاحات؟

-منتجب نیا: بله، در دولت اصلاحات فقط اصلاح طلبان از دولت حمایت می کردند اما در حال حاضر شخصیت های مستقل و علما هم از دولت حمایت می کنند.



**عملکرد فراجناحی دولت یازدهم موجب حمایت همه جانبه شده است

++ایرنا: علت این گونه حمایت از دکتر روحانی که شامل گروه های مختلف سیاسی می شود چیست؟

- منتجب نیا: آنها احساس می کنند این دولت فراتر از جناح و گروه عمل کرده و شعار اعتدال گرایی موجب شده است حساسیت ها به حداقل برسد، درست است شعارهای آقای روحانی برای برخی گران است اما وقتی می بینند ایشان فراتر از جناح بندی ها عمل می کند چهره های شاخص اصولگرا هم از وی حمایت می کنند. البته برخی تندروها که معمولا در هر جامعه ای هستند همراه نیستند که باید تلاش شود با منطق با آنها برخورد شود.



** طی ماههای اخیر شاهد هجمه های فرهنگی علیه دولت هستیم

++ایرنا: در حالی که بهانه های فرهنگی مطرح شده در دولت قبل نیز وجود داشت پس این هجمه های اخیر با چه هدفی صورت می گیرد؟

- منتجب نیا: غالبا منتقدان غیر منصف متوسل به ابزارهایی برای تخریب دولت می شوند و چیزی را بهانه قرار می دهند هدف آنها رسیدن به مقاصدشان و تضعیف دولت و ناکارآمد جلوه دادن دولت است.



++ایرنا: آیا می توان علت این گونه هجمه ها علیه دولت از سوی رقبا را راهی برای جبران شکستشان در انتخابات و از دست دادن منافعشان دانست؟

- منتجب نیا: در طی یک سال گذشته منبع درآمد برخی افراد و نهادها کاهش یافته یعنی ارتباط اقتصادی آنها و رانت خواری که داشتند تا حد زیادی قطع شد و شاید دلواپسی برخی ازآنها به خاطر کم شدن دسترسی آنها به مسایل اقتصادی است به دلیل اینکه در دولت گذشته دولت با آنها تعامل اقتصادی داشت یعنی حاتم بخشی می کرد و البته باید اذعان کرد که در تاریخ کم نظیر است که دولتی با حامیانش اینگونه بذل و بخشش کرده و تمام منابع را در اختیار آنها گذارد هر چند امروز برخی از نهادهای غیر دولتی شروع به ادامه آن جریان کرده اند و خبرهایی می شنویم که موافقتنامه دهها هزار میلیاردی با برخی نهادها می بندند و خلائی را که به واسطه قطع ارتباط با دولت گذشته به وجود آمده است جبران کنند، امیدواریم جلوی این حرکت ها گرفته شده و شاهد اختلاس در سازمان ها ی غیر دولتی نباشیم.

برگردیم به علت اصلی هجمه های فرهنگی علیه دولت،

در زمان ریاست جمهوری آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی وزیر ارشاد بود، وزیر ارشاد یکی از دهها نهادی است که در مسایل فرهنگی موثر است .

در آن زمان بحث تهاجم فرهنگی مطرح بود و همه نگاه ها متوجه وزارت ارشاد و شخص وزیرارشاد یعنی آقای خاتمی که خودش فردی متدین و آیت الله زاده بود، هجمه ها به حدی رسید که آقای خاتمی مجبور به استعفا شد پس از آن تمام قضایا خاتمه یافت و دیگر بحث های مربوط به تهاجم فرهنگی و شبیه خون فرهنگی مطرح نشد امروز نیز بحث فقط وزیر ارشاد نیست بخشی از مسایل فرهنگی متوجه دکتر روحانی است و مسایل فرهنگی مطرح شده در واقع اقدامی علیه دکتر روحانی است. زیرا بحث هایی که وزیر ارشاد در زمینه آزادی مطبوعات و سایر مسایل فرهنگی مطرح کرده به اتکای آقای روحانی است به فرض اینکه آقای روحانی وزیر ارشاد را هم تغییر دهد، اگر وزیر جدید سیاست فرهنگی مخالفان را اعمال کند اعتراض و بهانه جویی نخواهند کرد اما در غیر این صورت باز هم این حرف ها مطرح است.

اینگونه بهانه های فرهنگی جزو حربه هایی است که در برابر دولت به کار می گیرند.



**هدف از هجمه های فرهنگی تحریک انگیزه دینی مردم است

++ایرنا:هدف آنها چیست؟

-منتجب نیا: هدف آنها این است که انگیزه دینی مردم را تحریک کنند، یعنی آنها علیه دولت از همه گزینه ها استفاده می کنند که بگویند دولت بی بندو باری راه انداخته و به بدحجابان میدان می دهد، البته مساله مهم تر این است که در مسایل فرهنگی دچار یک نوع اختلاف نظر و اضطراب علمی و فرهنگی هستیم.



**در دولت یازدهم به زنان میدان داده شد

++ایرنا: چه اختلاف نظری؟

- منتجب نیا: در این زمینه برخی از مفاهیم وجود دارد که در مورد آنها اتفاق نظر میان صاحبنظران نیست در مورد پوشش اسلامی برخی معتقدند حجاب تنها چادر نیست برخی نیز مخالف حضور زنان در جامعه هستند اما در مقابل عده ای بشدت از آزادی زنان حمایت کرده و می گویند حجاب و عفاف به معنی خانه نشینی زن نیست.

اقلیتی هم معتقدند حضور زنان در جامعه موجب هتک حرمت می شود و باید در خانه بمانند، این در حالی است که انقلاب اسلامی تحولی ایجاد کرد. قبل از نهضت امام خمینی (ره) عده ای متدین موافق نبودند حتی زن و مرد با هم صحبت کنند اما امام(ره) این سد را شکست و گفت این اسلام نیست و تعصب خشک است و اشکالی ندارد بانوان حجاب را رعایت کرده و وارد اجتماع شوند شهید مطهری نیز در آن دوران معتقد بود که می توان پوشش اسلامی را با هر نوع لباس داشت در آن زمان شاید برخی خانم ها به سختی وارد صحنه می شدند. اما امام(ره) تاکید داشت به موازات حضور مردان زنان نیز باید در صحنه حضور داشته باشند.

متاسفانه تفکری که قبل از انقلاب بود، هنوز نمرده است و در سال های اخیر این تفکر احساس قدرت یافته است در زمینه های مختلف تفکر ارتجاعی و متحجرانه زنده شده و افکار خود را به جامعه پمپاژ می کند. این روزها از اینگونه مسایل به عنوان بهانه ای علیه دولت مطرح می کنند، زیرا دولت می خواهد به بانوان در عین حفظ حجاب و پاکدامنی میدان دهد عده ای نیز از بحث تفکیک جنسیتی حمایت می کنند. در حالیکه خبر ندارند این موضوع هدف سیاسی به دنبال دارد.

هدف مطرح کنندگان از تفکیک جنسیتی حفظ عفاف نیست بلکه هدف سیاسی دارند چون آقای روحانی و وزیر ارشاد مخالف این موضوع هستند فریاد وا اسلاما داده اند اما اگر دولت روی این موضوع پافشاری کند، تهمت دیگری به دولت می زنند همه اینها ریشه در افکار ارتجاعی دارد که مخالف امام(ره) و انقلاب بودند الان اینها باز هم جان گرفته اند و بهانه هایی علیه دولت و وزیر ارشاد مطرح می کنند.



**جهت گیری دولت در زمینه مسایل فرهنگی منطقی و معقول است

++ایرنا: در طول یک سال گذشته عملکرد فرهنگی دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

- منتجب نیا: جهت گیری دولت خوب است هم گفتمانش منطقی، اصولی،معقول و مشروع است و هم به افراد وشخصیت ها و رسانه ها تا حدی که در اختیار دولت بوده، میدان داده شده است که قابل دفاع است البته فشارها و محدودیت هایی نیز از سوی مخالفان وجود دارد.



**دولت تدبیربه تقویت احزاب علاقه دارد

++ایرنا: اهتمام دولت یازدهم در بحث تحزب گرایی به چه میزانی بوده است و در طول یک سال گذشته نحوه تعامل دولت با احزاب را چگونه دیدید؟

- منتجب نیا: بنای نظام برای پذیرفتن و اهمیت تحزب است و تلاش دارد جامعه را به طرف حزب پیش ببرد، به همین دلیل اجازه می دهد احزاب راهپیمایی و میتینگ برگزار کنند البته در صورتی که مخل به نظام نباشند. پس مشخص است که نظام این اصل را پذیرفته که باید در کشور فعالیت سیاسی جمعی و شناسنامه دار پیش رود آقای احمدی نژاد تا آخر دوره خود هم با مسئله تحزب مخالفت کرد و می گفت به حزب نیاز نداریم و بسیج و هیئت و حسینیه به جای حزب است این در حالی است که اقتضای نظام آن ست که در جامعه احزاب را به رسمیت شناخته وتلاش شود مردم در قالب احزاب فعالیت کنند وظیفه دولت تقویت احزاب است. آقای روحانی نیز چنین وعده ای داده بود و علاقه هم دارد اما واقعیت این است که بافت وزارت کشور بافتی نیست که بتواند به مطالبات احزاب و حتی شخص دکتر روحانی پاسخ مثبت دهد، وزیر کشور ولو حزبی نیست اما تا به حال اقدام های موثری برای احزاب از سوی وی شاهد نبودیم.



++ایرنا: اما وزارت کشور جلساتی را طی هفته های گذشته با احزاب برگزار کرده است.

- منتجب نیا: بله جلساتی بوده اما حداقل فعالیت ها بوده است، در سال گذشته وزیر کشور، دبیران کل احزاب را دعوت کرد و وعده برای تقویت احزاب داد و گفت در اولین فرصت احزاب با دکتر روحانی جلسه خواهند داشت همچنین وعده راه اندازی خانه احزاب را در اولین فرصت داد. یکی از قصورهای وزارت کشور این بود که به احزاب نامه نوشتند و خواستار دریافت نظرات آنها برای اصلاح قانون احزاب شدند و پیش نویس برای احزاب ارسال کرده و آنها نظرخودشان را دادند تا وزارت کشور لایحه ای را برای اصلاح ارایه دهد اما در این میان جمعی از افراطیون مجلس طرحی را دادند برای محدود کردن احزاب که به معنای نابودی احزاب و تضییع حقوق مردم بود،این اقدام مجلس به دلیل تعلل وزارت کشور در اصلاح قانون احزاب بود.

یکی دیگر از انتقادات در مورد وزارت کشور این است که هنوز معاون سیاسی ندارد و این در حالی است که معاون سیاسی همه کاره احزاب است بنابراین از دولت انتظار داریم این موضوع را جبران کند و احزاب را تقویت کند.

گفت و گو از: مریم شریف زاده

سیام.م.ش**1336
کد N445848

وبگردی