آفتاب
مصاحبه با الاخبار/ 2

سید حسن نصر الله: جنگ سوریه ما را برای رویارویی با اسرائیل آماده‌تر کرد

سید حسن نصر الله: جنگ سوریه ما را برای رویارویی با اسرائیل آماده‌تر کرد

سیدحسن نصر الله در دومین بخش از مصاحبه خود با روزنامه الاخبار لبنان که امروز (جمعه) منتشر شد به طور ویژه به فعالیت‌های حزب الله در سوریه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دومین بخش از مصاحبه طولانی سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان با روزنامه الاخبار امروز منتشر شد و دبیر کل حزب الله در آن تاکید کرد که اقدامات نیروهای حزب الله در سوریه برای جلوگیری از گسترش ناآرامی‌های سوریه به داخل خاک لبنان بوده است. بخش اول این مصاحبه دیروز منتشر شد.

وی گفت: اگر حزب الله و رزمندگان ما به منطقه القصیر و القلمون وارد نمی‌شدند امروزه تنش و درگیری تنها به عرسال لبنان کشیده نمی‌شد بلکه شمال، جنوب، پایتخت و همه جای کشور را فرا می‌گرفت پس جانفشانی در این راه و درگیری در سوریه یک واجب عقلی،‌ دینی و اخلاقی برای ما بود.

دبیر کل حزب الله ادامه داد: یک هیولا در منطقه رها شده است پس هر کس بتواند در مقابل این هیولا بایستد تا مانع دریده شدن ملت‌ها گردد باید از وی تشکر کرد نه اینکه وی را محکوم کنند. این هیولا داعش نام دارد و دوست و دشمن نمی‌شناسد. رویارویی با این گروه فقط مسئله سلاح و مهمات نیست بلکه در زمینه فکری و اعتقادی نیز این مسئله در جریان است و باید بر تفکر افراطی گری این هیولا نیز غلبه کرد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که شکست داعش ممکن است، همانگونه که حزب الله توانست در منطقه القصیر و القلمون سوریه بر این تفکر غلبه کند.

دبیر کل حزب الله تاکید کرد که کمک و حمایت حزب الله در هر زمینه یا ورود به هر بحرانی جنبه طایفه‌ای یا مذهبی ندارد بلکه در راستای کمک به امت اسلامی و منافع ملی و اسلامی قرار دارد.

وی گفت: هر گاه نیاز به کمک و دفاع از فلسطین و محور مقاومت وجود داشته باشد ما در آنجا حاضر خواهیم بود. حزب الله در دفاع از ملت و مردم خود آماده است و این را یک جرم یا گناه نمی‌داند بلکه این وظیفه‌ای است که ما به آن عمل می‌کنیم.

حزب الله لبنان در خصوص رویارویی با اسرائیل و تاثیر جنگ سوریه بر توانمندی حزب الله نیز گفت: آنچه که ما برای اسرائیل آماده کرده‌ایم با آنچه که در سوریه و در رویارویی با گروه‌های مسلح شاهد آن بوده‌ایم بسیار متفاوت است. ما در جنگ سوریه تجارب و دستاوردهایی کسب کردیم که تا حد زیادی ما را برای جنگ‌های آینده با دشمن خود آماده کرده و توانمندی ما را در زمینه حمله و دفاع بسیار بالا برده است. جنگ در سوریه همچنین به ما کمک کرد تا توانمندی‌های تسلیحاتی خود را نیز بالا ببریم اما د ر عین حال حزب الله چیزی ندارد که در مقابله با رژیم صهیونیستی بخواهد آن را مخفی کند.

دبیر کل حزب الله در خصوص آوارگان سوری موجود در لبنان نیز گفت: ما همگی آماده‌ایم که به آوارگان سوری کمک کنیم تا با امنیت به کشور خود بازگردند و مطمئن باشند که هیچ خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. امروزه کسانی که سه سال علیه دولت جنگیده‌اند، در دمشق، القلمون و حمص با توافقی که ایجاد شده زندگی می‌کنند و هیچ کس متعرض آنها نیست.

وی ادامه داد: البته برای این کار نیاز به یک اراده از سوی دولتمردان و نیز خود آوارگان است. گرچه برخی افراد یا گروه‌ها وجود دارند که می‌خواهند از این آوارگان برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

سیدحسن نصرالله در خصوص ساختار داخلی حزب الله لبنان نیز به سوال خبرنگار روزنامه الاخبار پاسخ گفت و ادامه داد: تصمیم گیری‌ها در حزب الله از طریق یک شورا انجام می‌گیرد. مثلا وقتی که در مورد انتخابات پارلمانی یا ورود به جنگ سوریه تصمیم گیری می‌شود این تصمیم از سوی شورای حزب الله است و من تنها یک عضو این شورا هستم.

دبیر کل حزب الله لبنان درباره سخنرانی‌های خود و استفاده از شیوه‌های جنگ روانی در این سخنان گفت: من دوره خاصی درباره جنگ روانی یا مدیریت اوضاع ندیده‌ام و هرچه بوده و هست از تجارب در طول زمان و در تعامل با دیگر بزرگان در حزب الله به دست آمده است. من در شرایطی که ایجاب می‌کند با توجه به مخاطب و موضوع صدای خود را بالا می‌برم و یا از اشارات دست و صورت استفاده می‌کنم که این با آموزش خاصی به دست نیامده است.

دبیر کل حزب الله افزود: مثلا در یک مورد و پس از جنگ 33 روزه علیه لبنان به خاطر بالا بردن روحیه مردم و نیز جنگ روانی علیه اسرائیل مقرر شد که سخنرانی مستقیم و در جمع مردم داشته باشم گرچه احتمال ترور و بمباران منطقه می‌رفت و با هماهنگی‌هایی که با عماد مغنیه انجام شد قرار بر این شد که 15 دقیقه یا کمی بیشتر به سخنرانی بپردازم که این مدت را رعایت نکردم و باعث اعتراض مغنیه و دیگران شد. در هر حال مدت سخنرانی‌های من به موضوع و حوصله مخاطبین بستگی دارد و ربطی به حملات احتمالی اسرائیل ندارد.

انتهای پیام

کد N445825

وبگردی