آفتاب

نوار غزه صاحب بندر می‌شود

نوار غزه صاحب بندر می‌شود

ایسنا نوشت:

یک منبع وابسته به هیات فلسطینی حاضر در قاهره اعلام کرد که آمریکا با ساخت یک بندر در غزه به شرط نظارت بر عملکرد آن موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، احداث بندر در غزه همواره از موضوعات مورد مطالبه فلسطینیان در گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان هیات فلسطینی و اسرائیلی حاضر در قاهره بوده است.

در همین حال اتحادیه عرب به طرف مصری اعلام کرده که خواهان تشکیل کمیته‌ای برای بازسازی غزه است که این بازسازی باید از طریق دولت توافقی فلسطین با ریاست محمود عباس صورت گیرد.

تمام مسائل بازسازی شامل باز شدن گذرگاه رفح، منوط به بازگشت گارد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه و تحویل اداره این منطقه به دولت توافقی است.

بنا به گفته منابع فلسطینی، صحبت‌ها در خصوص استقرار نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین در مرزها ادامه دارد که بیشتر طبق چارچوب توافق داخل خود فلسطین مطرح شده بود.

این منابع تاکید کردند که همه آنچه که توافق بر سر آن‌ها صورت می‌گیرد به صورت مکتوب خواهد بود و به تمام طرف‌ها نشان داده خواهد شد تا هیچ کس از آن تجاوز نکند.

گفت‌وگوها هم اکنون بر سازوکار اجرای توافق‌ها متمرکز است و بررسی در خصوص فرودگاه و بندر غزه به گفت‌وگوهای نهایی با اسرائیل موکول شده که پیش‌بینی می‌شود توافق‌ها در این خصوص بعد از اعلام آتش‌بس در غزه آغاز شود.

این منابع تاکید کردند رژیم صهیونیستی با بازگشایی گذرگاه‌ها و ارسال کمک‌ها از طریق سرزمین‌های اشغالی، بازسازی غزه و استقرار امنیت، حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در مرزهای غزه، ارسال کمک‌های مالی از طریق کشورها یا صندوق‌های وابسته به سازمان ملل، صید در مسافت شش مایل و گسترش مساحت منطقه ماهیگیری موافقت کرده است.

5252

کد N445581

وبگردی