آفتاب

بازدید وزرای دولت ژاپن از معبد مناقشه آمیز یاسوکونی

بازدید وزرای دولت ژاپن از معبد مناقشه آمیز یاسوکونی

دو تن از وزرای کابینه دولت ژاپن در حرکتی که احتمالا منجر به بدتر شدن روابط این کشور با چین و کره جنوبی می‌شود، از معبد مناقشه آمیز یاسوکونی دیدار کردند. همسایگان ژاپن این معبد را نماد سیاستهای نظامی پیشین کشور ژاپن می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتظار می‌رفت تعداد دیگری از سیاستمداران نیز در پی حضور فرستاده شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در این مراسم شرکت کنند. شینزو آبه به نظر می‌رسید که در جهت بهبود روابط کشورش با پکن و سئول از شرکت در این مراسم خودداری کند.

این معبد مذهب شینتو، با قدمت 145 سال، محل یادبود حدود 2.5 میلیون غیر نظامی کشته شده در جنگ جهانی دوم و سایر درگیری‌ها و 14 متهم ارتکاب جنایات جنگی از جمله ژنرال هیدکی توجو است.

رئیس کمیسیون امنیت عمومی و وزیر ارتباطات و همکاری‌های داخلی وزرایی بودند که در شصت و نهمین سالگرد جان باختگان ژاپی در جنگ جهانی دوم شرکت کردند؛ اما حضور سیستمداران ژاپنی در این مراسم موجب خشم همسایگان ژاپن شد. چین و کره جنوبی این حرکت را توهین آمیز و دردناک می‌دانند چرا که یادآور تجاوز ژاپن در نیمه اول قرن بیستم، شامل یک اشغالگری 35 ساله در شبه جزیره کره است.

آبه که با دیدگاه‌های ملی گرایی شناخته می‌شود در پی دیدارش از این معبد در سال گذشته و در حالی که روابط ژاپن با کشورهای همسایه به دلیل مناقشات منطقه‌ای سخت و پیچیده بود، مورد اعتراض چین و کره جنوبی قرار گرفت. این حرکت حتی توسط آمریکا، متحد ژاپن،‌ "ناامیدکننده" خوانده شد.

با این حال سایر مقامات دولتی ژاپن از این دیدار دفاع کردند.

انتهای پیام

کد N445386

وبگردی