آفتاب

خاورمیانه عاری از سلاح‌های اتمی مورد تاکید بان‌ کی مون

خاورمیانه عاری از سلاح‌های اتمی مورد تاکید بان‌ کی مون

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، ناکامی در برگزاری نشستی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه در سال جاری میلادی می‌تواند موفقیت‌آمیز بودن بازبینی توافق 1970 را باهدف توقف گسترش تسلیحات اتمی در جهان که سال آتی میلادی برگزار می‌شود، به مخاطره بیندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری پی تی آی، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل به تمامی گروه‌ها و طرف‌های درگیر تاکید کرد تا تمهیدات را برای برگزاری این کنفرانس هرچه سریعتر و در سال جاری میلادی نهایی کنند.

در کنفرانس سال 2010 با عنوان معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی، 189 کشور که خود را به معاهده ان‌پی‌تی ملزم می‌بینند، خواستار برگزاری نشستی شدند که در آن خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی و سایر تسلیحات کشتار جمعی ایجاد شود. قرار بود این کنفرانس اواخر 2012 در فنلاند برگزار شود اما آمریکا اعلام کرد که این کنفرانس باید تاخیر صورت گیرد تا به واسطه این تاخیر بتواند از منافع اسرائیل که گمان می‌رود به صورت گسترده تسلیحات اتمی در اختیار داشته باشد، دفاع کند.

آخرین تمهیدات برای برگزاری این کنفرانس در سال 2015 در مه سال جاری میلادی بدون توافق کشورها پایان یافت و بان کی‌مون نیز هشدار داده در صورتی که این کنفرانس برگزار نشود و برگزاری آن با شکست مواجه شود، تلاش‌های چند سال اخیر برای ایجاد منطقه عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه به مخاطره خواهد افتاد.

ایران، کشورهای عربی و اسرائیل در نشست‌های غیررسمی متعددی که اخیرا در 24 و 25 ژوئن سال جاری میلادی در ژنو برگزار شد، شرکت داشتند و تلاش‌هایی را برای برگزاری نشست 2015 صورت دادند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: علیرغم رایزنی‌های گسترده، اختلافاتی در میان کشورها در زمینه‌های مختلف از جمله دستورکار این کنفرانس وجود دارد. من نگران این مسئله هستم در صورت ناکامی در برگزاری این نشست بیش از کنفرانس بازبینی منع گسترش تسلیحات اتمی در سال 2015 ، تشکیل منطقه عاری از تسلیحات اتمی در خاورمیانه با شکست مواجه شود و این اقدام باعث تضعیف روند معاهده و موارد مرتبط با آن شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه فرصت‌هایی را برای بررسی مسائل امنیتی در پی جنگ اخیر اسرائیل در غزه به دست می‌آورند و از طریق یک کنفرانس به دنبال انهدام کامل تمام تسلیحات کشتار جمعی در منطقه خواهند بود.

انتهای پیام

کد N445344

وبگردی