آفتاب

دیدار وزیران ژاپنی از معبد جنجال برانگیز یاسوکونی و مناسبات پکن - توکیو

دیدار وزیران ژاپنی از معبد جنجال برانگیز یاسوکونی و مناسبات پکن - توکیو

پکن - ایرنا - دو وزیر ژاپنی روز جمعه در شصت و نهمین سالگرد تسلیم این کشور در جنگ جهانی دوم از معبد یاسوکونی در توکیو بازدید کردند و پیش بینی می شود این عمل واکنش کشورهای منطقه از جمله چین را بدنبال داشته باشد.

به گزارش ایرنا، رسانه های چین روز جمعه به این مناسبت به سیاست های گذشته ژاپن پرداختند و از مقامات توکیو خواستند از تاریخ درس بگیرند.

اردیبهشت ماه امسال نیز درپی دیدار شماری از نمایندگان مجلس ژاپن از معبد جنجال برانگیز یاسوکونی و بزرگداشت معبد از سوی شینزو آبه نخست وزیر این کشور، تنش در روابط ژاپن و چین بار دیگر افزایش یافت.

این معبد از نگاه مقامات پکن محل نگهداری لوحه های یادبود نظامیان ژاپنی است که در چین و دیگر نقاط آسیا در جنگ جهانی دوم مرتکب جنایات جنگی شده اند.

ˈکیجی فورویاˈ رئیس کمیسیون ایمنی ملی و ˈیوشیتاکا شیندوˈ وزیر امور و ارتباطات عمومی ژاپن در تداوم سیاست این کشور و بدون توجه به واکنش همسایگان روز جمعه از این معبد دیدن کردند.

اما رسانه های چین از جمله خبرگزاری ˈشین هواˈ به رغم حضور نیافتن ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن در معبد یاسوکونی برای نخستین سال، معتقدند وی مقامات کابینه را موظف به این کار کرده و از این روش نیز انتقاد کردند.

رسانه های چین از رهبران ژاپن خواستند تاریخ را فراموش و انکار نکنند، چون درس از تاریخ مانع آینده پر از مخاطره می شود.

شین هوا نوشت: نظامیان ژاپن در طول جنگ جهانی دوم بی رحمانه حقوق همسایگان آسیایی خود را زیر پا گذاشته و بسیاری را قتل عام کردند. با این حال شهروندان بی گناه ژاپن نیز یکی از قربانیان جنگ پس از حملات هسته ای بودند.

به نوشته رسانه های چین، نسل جدیدی از سیاستمداران ژاپنی چشم خود را به گذشته بسته اند و بار دیگر مسیر مخاطره آمیز را آغاز کرده و صلح بین المللی را به چالش کشیده اند.

به اعتقاد رسانه های چین، این کار مقامات ژاپن کاشت بذر جنگ دیگری است.

شین هوا معتقد است دولت ˈآبهˈ جاه طلبی های نظامی خود را اکنون با شعارهای ˈصلحˈ و ˈامنیتˈ به پیش می برد.

چین سال گذشته پس از بازدید نخست وزیر ژاپن از معبد، یادداشت اعتراضی تسلیم توکیو کرد و وزارتخانه های خارجه چین و کره با انتشار بیانیه هایی دیدار از این معبد را گستاخانه توصیف کردند.

گفته می شود ˈآبهˈ به دلیل سخنرانی در نشست اقتصادی آسیا اقیانوس آرام که قرار است در پکن برگزار شود دیدار خود از معبد یاسوکونی را حذف کرده است.

منابع مطلع منطقه احتمال می دهد نخست وزیر ژاپن در حاشیه این نشست با مقامات بلندپایه چین نیز دیدار و گفت وگو کند.

سران چین در بیش از یک سال گذشته حاضر به دیدار با همتایان ژاپنی خود نشده بودند.

البته وزیران خارجه چین و ژاپن در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن روز شنبه هفته جاری در میانمار تماسی غیررسمی برقرار و در باره راه های بهبود روابط گفت وگو کردند.

آساق**1611
کد N445299

وبگردی