آفتاب
دریک تماس تلفنی با پوروشنکو،

بان کی مون نگرانی شدید خود را از گسترش ناآرامی دراوکراین ابراز کرد

بان کی مون نگرانی شدید خود را از گسترش ناآرامی دراوکراین ابراز کرد

نیویورک- ایرنا- بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در یک گفتگوی تلفنی با پترو پوروشنکو رییس جمهور اوکریان نگرانی شدید خود را از افزایش نا آرامی ها دراین کشور ابراز کرد و از او خواست تا بر تلاش های سیاسی و دیپلماتیک خود برای حل بحران جاری بیافزاید.

به گزارش ایرنا دبیرکل سازمان ملل در این گفتگوی تلفنی به رییس جمهور اوکراین گفت که او بحران جاری در این کشور را ازنزدیک و توام با نگرانی های فزاینده زیر نظر دارد.

وی دراین گفتگو ضمن آرزوی موفقیت دراجرای طرح صلح رییس جمهور اوکراین حمایت خود از تلاش های دیپلماتیک و آمادگی این نهاد بین المللی برای کمک به حل این بحران در چارچوب موازین بین المللی را به وی ابلاغ کرد.

طرح مذکور که درماه ژوئن از سوی پوروشنکو پیشنهاد شد شامل پیشنهاداتی مبنی بر عدم تمرکز قدرت ، برگزاری هرچه سریع تر انتخابات تازه و گشودن گذرگاههایی در مرزهای مشترک میان اوکراین و روسیه می شود.

طبق آخرین آمارهای سازمان های بین المللی ، بحران جاری دراوکراین که از 21 ماه فوریه امسال با سرنگونی ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور سابق وتشکیل پارلمان جدید اوکراین آغاز شد،تاکنون هزار و 543 نفرکشته و نزدیک به 5 هزار مجروح بجای گذاشته است.

ساکنان دومنطقه کریمه و سواستوپول در ماه مارس سال جاری با برگزاری یک رفراندوم خواستار الحاق این دو ایالت به خاک روسیه شدند.

درتاریخ 18 ماه مارس درپی امضای توافقنامه ای میان جدایی طلبان اوکراینی ودولت روسیه مناطق مذکور رسما به خاک روسیه ملح شدند.

کشورهای اتحادیه اروپایی و آمریکا این اقدام را غیر قانونی دانسته وبا این استدلال که چنین تصمیمی درمغایرت با قانون اساسی کشور اوکراین است آن را به رسمیت نشناختند.

اروپام-4-541/1547
کد N445153

وبگردی