آفتاب

جنتی: فرهنگ پهلوانی با هنر قرابت دیرینه دارد

جنتی: فرهنگ پهلوانی با هنر قرابت دیرینه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام آمادگی وزارتخانه متبوع خود در حمایت از ترویج فرهنگ پهلوانی گفت: فرهنگ پهلوانی با هنر قرابت دیرینه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر علی جنتی در آیین نکوداشت روز پهلوانی و ورزش های زورخانه ای که در کاخ موزه گلستان برگزار شد گفت:هفده شوال روزی است که حضرت علی(ع) به عنوان نماد شجاعت و مبارزه با هوای نفس، جنگجوی نامی لشکر کفر را از فراز به فرود آورد، داستان مشهوری که در منابع مختلف آمده و مولانا آن را در مثنوی با مطلع از علی آموز اخلاص عمل، شیر حق را دان مطهر از دغل آورده است.

وی با بیان این که «آیین پهلوانی از حدود 700 سال پیش توسط پوریای ولی که ظاهرا از خوارزم بوده به یادگار مانده است» تصریح کرد: آیین پهلوانی به اعتقاد من تاریخ بسیار کهن‌تری دارد چرا که مردم ایران همواره برای دفاع از مملکت خویش در دوران مختلف به کشتی‌گرفتن و مبارزه برای دفاع از مملکت خویش می‌پرداختند و به آن نیاز مبرم داشتند. برخی دانش‌نامه‌های بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای را قدیمی‌ترین ورزش بدنسازی جهان می‌دانند. البته عنوان پهلوانی مختص به کسانی بوده که هم در میدان رزم و هم در الگوهای اخلاقی و پهلوانی زبانزند بوده‌اند.

وی با اشاره به آداب خاص ورزش زورخانه‌ای افزود: تمامی این آداب از فضائل ائمه اطهار و مخصوصا حضرت علی و دلاوران افسانه‌ای دوران باستان سرچشمه می‌گیرد که به همین علت زورخانه را مسجد دوم نیز دانسته‌اند. ادب مهمترین شاخصه فرهنگ پهلوانی است. مردم ما تختی را پهلوان می‌دانند آن هم با عنوان جهان پهلوان نه به خاطر مدال‌هایش بلکه این لقب را به خاطر افتادگی، مناعت طبع و دستگیری فقرا به او داده‌اند.

جنتی گفت: کشتی پهلوانی در میان مردم محلات عامل مهم گرما بخشیدن و زنده نگه داشتن زورخانه بود، اما قدر مسلم زورخانه ای که کشتی گیر و پهلوان ندارد، تماشاگر هم ندارد، هر چند بتوان با شیرین کاری های رایج عده ای را به زورخانه کشاند، اما باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

وی افزود: زورخانه و آیین پهلوانی در طول دوره تاریخی خود با هنر نسبتی قریب داشته است. نواختن ضرب و نقالی، خلق نقاشی های قهوه خانه ای، گاه شعر و خوشنویسی در زورخانه ها قابل مشاهده بوده است و هنوز بر دیوار برخی زورخانه ها می توان نمادهای هنری را دید و لذت برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اعلام حمایت وزارتخانه خود از ترویج فرهنگ پهلوانی در کشور خاطرنشان کرد: رسیدن به این امر مشارکت همه نهادهای موثر در عرصه فرهنگ و ورزش را می‌طلبد. وزارت ارشاد آماده است در جهت کمک به ترویج فرهنگ پهلوانی اقداماتی را در خصوص نشر کتاب و توسعه فرهنگ پهلوانی انجام دهد. به امید روزی که قهرمانان ما در اندیشه پهلوانی و مردم نیز در فکر تاسی از فرهنگ پهلوانی باشند.

کد N445075

وبگردی