آفتاب

کامرون: انگلیس درصورت نیاز آماده کمک به عراق است

کامرون: انگلیس درصورت نیاز آماده کمک به عراق است

لندن – ایرنا- دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه ضمن استقبال از خبرهای جدید منتشر شده درخصوص شمار کنونی آوارگان در کوه های سنجار که کمتر از برآورده های صورت گرفته قبلی است، گفت لندن آماده ˈکمک در صورت نیاز ˈ به عراق است.

به گزارش ایرنا، کامرون در سخنانی در هنگام بازدید از مرکز عملیات نجات حوادث غیرمترقبه انگلیس در پایگاه هوایی ˈکاتسولدˈ در ˈکمبلهˈ واقع در غرب لندن، تایید کرد یک جت جنگنده تورنادو این کشور چهارشنبه شب در منطقه شمال عراق که بیشترین شمار آوارگان حضور دارند، پرواز شناسایی انجام داده است.

وی همچنین گفت که بالگردهای شنوک انگلیس وارد یک پایگاه در قبرس شده اند که می توانند برای جابجایی نیروها و یا عملیات نجات پناهندگان از آنها استفاده شود.

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: برنامه های ما نیازمند انعطاف پذیری کافی، برای پاسخ دادن به شرایط است.

وی در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز گفت: این خبر خوبی است که برخلاف آنچه برآورد می شد، شمار کمتری از آوارگان در کوه های منطقه سنجار گرفتار شده اند و وضعیت بهتری دارند.

اسکای نیوز به نقل از وزارت دفاع آمریکا گفت براساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی نیروهای مخصوص این کشور، شمار کمتری از ایزدی ها از آنچه پیش بینی می شد، در کوه های سنجار دیده شده اند و بر این اساس انجام ماموریت برای انتقال آنها نامحتمل است.

ˈجاستین گرینینگˈ وزیر توسعه بین الملل انگلیس نیز روز پنجشنبه گفت که وضعیت آوارگان عراقی همچنان اسفناک باقی مانده است اما احتمال ماموریت نجات این آوارگان در حال حاضر کم است.

سخنان گرینینگ، بدنبال انتشار خبری در روزنامه دیلی تلگراف در روز پنجشنبه صورت می گیرد که در آن عنوان شده بود شماری از نیروهای ویژه نیروی هوایی (اس ای اس ) انگلیس به مدت شش هفته در شمال عراق به منظور جمع آوری اطلاعات، فعالیت داشته اند.

این روزنامه به نقل از ˈاما نیکلسونˈ که در ژانویه سال 2014 میلادی به عنوان نماینده تجاری انگلیس درعراق معرفی شد، عنوان کرد: افسران نیروی هوایی ویژه (اس ای اس) ، هنگ نیروهای ویژه ارتش انگلیس ، برای جمع آوری اطلاعات با سربازان آمریکایی همکاری می کرده اند.

دیلی تلگراف افزود: افشای حضور این نیروها در شمال عراق، این برداشت را تقویت کرده است که آنها می توانند درگیر عملیات نجات آوارگان در این منطقه شوند.

مقامات ارشد انگلیس تاکنون درخصوص حضور نیروهای مخصوص این کشور در شمال عراق سخنی نگفته اند.

انگلیس برای کمک به پیشبرد آنچه آن را عملیات امداد بشردوستانه در شمال عراق خوانده ، علاوه بر ارسال کمک های امدادی ، هواپیماهای نظامی و بالگرد به این منطقه عراق فرستاده است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس عصر چهارشنبه گفت که بریتانیا در چارچوب یک ماموریت بین المللی بشردوستانه، بدنبال نجات جان آوارگان ایزدی است که در کوه های شمال عراق به دام افتاده اند.

کامرون پس از برگزاری نشست اضطراری دولت بریتانیا یا ˈکبریˈ در مورد عراق، گفت: برنامه دقیقی برای انجام ماموریت بین المللی برای نجات ایزدی ها در کوه های شمال عراق در حال آماده شدن است.

وی اضافه کرد: ما به برنامه ای نیاز داریم که بتواند این مردم ( آوارگان ایزدی در شمال عراق) را که در کوه ها به دام افتاده اند، نجات داده و آنها را به محل امنی منتقل نماید. می توانم تایید کنم که طرح های دقیقی در حال آماده شدن است که بریتانیا هم در اجرای آن دارای نقش است.

دولت انگلیس طی یک هفته گذشته سه نشست کبری در مورد بحران عراق برگزار کرده که در جریان دومین نشست که روز دوشنبه گذشته بدون حضور کامرون صورت گرفت، ضمن تأکید بر مقابله با تهدیدات منطقه ای و بین المللی گروه تروریستی داعش، با انتقال سلاح به نیروهای کرد و اعزام جنگنده های تورنادو به شمال عراق، موافقت شد.

به گفته منابع انگلیسی ، سه فروند هواپیماهای جنگنده تورنادو عصر روز سه شنبه پس از ترک پایگاه هوایی ˈمارهامˈ در ˈنورفولکˈ واقع در شرق انگلیس، در فرودگاه پایگاه هوایی ˈاکروتریˈ قبرس مستقر شدند.

کامرون نخست وزیر انگلیس به رغم اعلام حمایت ازحملات محدود نظامی آمریکا علیه مواضع گروه تروریستی داعش درعراق و فشارهای شماری از نمایندگان پارلمان و شخصت های سیاسی برای مشارکت بریتانیا در این حملات، تاکنون گفته است که حمایت لندن از این حملات، تنها جنبه بشردوستانه و لجستیکی خواهد داشت.

اروپام ** 5** 1552** 1337
کد N445027

وبگردی