آفتاب

ایتالیا خواستار اقدام مشترک اروپا درحل بحران های عراق، غزه و لیبی شد

ایتالیا خواستار اقدام مشترک اروپا درحل بحران های عراق، غزه و لیبی شد

رم - ایرنا - ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر خارجه ایتالیا خواستار اقدامی قوی، مشترک و هماهنگ از سوی اتحادیه اروپا در قبال بحران های عراق، غزه و لیبی شد.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ایتالیا در بیانیه ای از تصمیم اخیر ˈکاترین اشتونˈ نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر تشکیل شورای روابط خارجی اروپا برای روز جمعه ، در خصوص بحران های عراق ، غزه و لیبی قدردانی کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ایتالیا و فرانسه پیشتر درخواست تشکیل هرچه سریعتر این شورا را کرده بودند، افزود: اینکه اتحادیه اروپا، تصمیم به مقابله با بحران های ناگوار در عراق، غزه و لیبی از طریق کار مشترک 28 کشور عضو گرفته، امری مثبت است.

وی گفت: البته در این نشست می بایست بیانیه ای با اصلی مشترک و واحد صادر و یک تصمیم در خصوص اقدامی مشترک، قوی و هماهنگ اتخاذ شود. این همان هدفی است که ایتالیا در خصوص لزوم تشکیل هرچه سریعتر آن پافشاری می کرد.

موگرینی اخیرا در نامه ای رسمی به کاترین اشتون خواستار تشکیل شورای امور خارجی در خصوص عراق، غزه و لیبی شد و ضمن رد امکان مداخله نظامی این کشور در عراق، بر لزوم حمایت حتی نظامی از کردها در برابر داعش، تاکید کرد و گفت: ما در این ساعات به همراه شرکای اروپایی در حال بررسی روش های موثرتری برای متوقف کردن داعش هستیم که البته شامل عملیات نظامی نمی شود.

وی افزود: نیاز فوری در حال حاضر متوقف کردن داعش و حفظ غیرنظامیان است. این کاری است که می توان انجام داد و ما از طریق کمک های بشردوستانه در حال انجام آن هستیم و ایتالیا تاکنون بیش از یک میلیون یورو به این مساله اختصاص داده است.

وزیر خارجه ایتالیا در تیر ماه گذشته نیز ضمن محکوم کردن حملات نیروهای گروه تروریستی ˈداعشˈ در عراق، خواستار حمایت جامعه بین المللی و اتحادیه اروپا از بغداد در مقابل تهدیدات تروریستی شد و بر لزوم تشکیل دولت وحدت ملی در عراق و مشارکت بازیگران منطقه ای از جمله ایران برای مقابله با پدیده تروریسم و امنیت در این کشور تاکید کرد.

موگرینی در تماس تلفنی اخیر با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز درخصوص بحران عراق و لزوم مقابله با حملات گروه تروریستی داعش وتشکیل هرچه سریعتر دولت وحدت ملی گفت وگو کرد.

وی که به نخست وزیر جدید عراق پیام تبریک ارسال کرد اظهار داشت که مقامات و مردم عراق می توانند بر روی حمایت و همبستگی ایتالیا در قبال تهدیدات و ستیزه جویی هایی که باید مقابله کنند، حساب کنند.

اروپام **1*461** 1337
کد N445023

وبگردی