آفتاب

معاون رئیس جمهور: دولت بدون کمک جامعه مدنی نمی تواند ازپس مشکلات برآید

معاون رئیس جمهور: دولت بدون کمک جامعه مدنی نمی تواند ازپس مشکلات برآید

تهران - ایرنا - معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که، دولت بدون مساعدت جامعه مدنی نخواهد توانست از پس مشکلات و موانع پیش رو برآید گفت: دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی باید در کنار هم قرار گیرند تا در حوزه های مختلف، اتفاقاتی که انتظار داریم رخ دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز پنجشنبه در نشست تعامل و گفت و گوی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با سازمان های مردم نهاد با اشاره به پیام های انتخابات 24 مرداد، افزود: یکی از پیام های این انتخابات و حماسه سیاسی، باز گرداندن جامعه به ˈجامعه مدنیˈ است.



** نیاز سازمان های غیردولتی به توان افزایی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که، نهادهای غیردولتی با اتفاقاتی که طی چند سال گذشته افتاده است نیازمند بازتوانی و توان افزایی دارند افزود: یک از محورهای این معاونت در راستای قانون برنامه پنجم توسعه، ارتقای و توسعه توانایی سازمان های مردم نهاد است و با توجه به اینکه برنامه جامعی در این زمینه در دوره قبل تدوین شده از این برنامه جامع برای توان افزایی سازمان های غیردولتی استفاده خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: تمام راهکارهای این برنامه جامع و اسناد راهبردی دوره های قبل در زمینه تشکل های غیردولتی، ارزیابی شده است، زیرا سرمایه های کشور برای تدوین این اسناد به کار گرفته شده و نباید آنها را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم نقشه روشنی برای راه آینده سازمان های غیردولتی تدوین کنیم.



** مشکلات سمن ها می تواند در قالب لایحه گنجانده شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه از سازمان های مردم نهاد توقع معجزه نداریم، گفت: این سازمان ها باید از توانمندی ها و ظرفیت هایی مانند بسیج مردمی که در اختیارشان هست، استفاده کرده و البته وظیفه دولت نیز حمایت از این تشکل ها است.

وی تصریح کرد: منظور از حمایت دولت از تشکل ها، تشکیل نهادهای مردمی نیست، زیرا گاهی برخی سازمان ها در بیلان کاری خود تشکیل 60 نهاد مردمی را گزارش می کنند که این کار در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست.

مولاوردی با اشاره به مشکلات سمن ها مانند مسائل بیمه، مالیات و مشکلات مربوط به قانون کار در لایحه مربوط به سمن ها که اکنون در دست بررسی بوده، قابل گنجاندن است، اما سازمان های غیردولتی نیز باید حساسیت لازم را در این زمینه انجام داده و نظرهای خود را در سامانه فراکسیون های غیردولتی مجلس ارائه دهند.



** نهایی شدن منشور حقوق شهروندی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دولت در حال برنامه ریزی مقدماتی برای تحقق طرح ها است، گفت: منشور حقوق شهروندی یکی از این برنامه ها بوده که به مرحله نهایی رسیده و منتظر ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور هستیم.

وی به اولویت های اقتصادی دولت اشاره کرد و افزود: با توجه به آنچه که از دو دولت قبلی به این دولت به ارث رسیده است و وضعیتی که جامعه با آن درگیر هستند، بسیاری از مسائل ریشه در مسائل اقتصادی و معیشت مردم دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه همزمان با اجرای برنامه های اساسی از سوی دولت، حرکت هایی در جامعه صورت می گیرد که هدف آن به حاشیه بردن مسائل اساسی در آستانه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: به رغم تلاش های دولت در جذب بیشترین انصراف دهندگان یارانه، مباحثی مانند ˈضیافت سعد آبادˈ طرح شد و به دروغ تلاش کردند مردم را نسبت به دولت بی اعتماد کنند.

وی افزود: اکنون نیز با اجرای برنامه ˈخروج غیرتورمی از رکودˈ، حرکت هایی تلاش دارد این برنامه را تحت الشعاع قرار دهد که این مساله در زندگی همه تاثیرگذار است.

وی با اشاره به سیاست های دولت مبنی بر ˈآرامش در سیاست ˈ، ˈآسایش در اقتصادˈ و ˈامنیت در فرهنگˈ خاطر نشان کرد: بارهای اعلام شده است که برنامه های دولت مبتنی بر گفت و گو و بنا بر اصل عدالت است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بحث اجتماعی دولت نیز مبتنی بر بازسازی اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی است که مشخصا در اینجا نیز دولت با مباحث جامعه مدنی و تشکل های غیردولتی سر و کار دارد.

مولاوردی تاکید کرد: سیاست های دولت هم اکنون مبتنی بر کوچک سازی و چابک سازی است که تنها راه آن واگذاری امور و طرح ها به سازمان های مردم نهاد است که شخص رئیس جمهوری تلاش کرده این سیاست ها را پیاده کند.

وی تصریح کرد: ما با یک کارشناس مسوول نمی توانیم امور 1700 سازمان غیردولتی را پیگیری کنیم، حکم مدیر کل هماهنگی طرح های غیردولتی هنوز صادر نشده و با انتصاب او، کارها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.



** هفته آرامش و امید

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به هفته دولت گفت: اطلاع رسانی کارهای دولت از 24 مرداد ماه جاری در دستور کار قرار دارد و این هفته به نام هفته آرامش و امید نامگذاری شده است.



** برنامه ریزی برای برگزاری نشست های منطقه ای دفاتر امور زنان استان ها

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطر نشان کرد: برنامه ریزی برای برگزاری نشست های منطقه ای دفاتر امور زنان و خانواده استان ها در حال انجام است که این نشست ها را در پنج نقطه کشور برگزار خواهیم کرد.

مولاوردی افزود: همچنین در حال برنامه ریزی برای ادامه دوره های آموزشی مهارت های علمی و عملی زنان برای حضور در مجامع بین المللی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: 13 کار گروه تخصصی با هدف تعامل و بهره مندی از سازمان های غیردولتی و انجمن های علمی و مشارکت مردمی طراحی شده و انتظار داریم این کار گروه ها در برنامه ششم توسعه نیز مشارکت داشته باشند تا اینطور نباشد که فقط یک ماده از این برنامه به زنان اختصاص یابد، بلکه امور زنان در جای جای این برنامه باید جاری باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برای ساماندهی تشکل های غیردولتی نیز جلساتی با شورای شهر تهران داشته ایم تا تفاهم نامه ای در این زمینه منعقد شود تا حداقل این ساماندهی در تهران صورت گیرد.

مولاوردی افزود: استانداری تهران نیز در حال راه اندازی مرکز جامع توانبخشی سازمان های غیردولتی است که ما نیز اعلام آمادگی کرده ایم در این زمینه به آنها کمک می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه پژوهش های حوزه زنان و خانواده نیز قرار است وارد امور تصدی گری و اجرا نشویم، بلکه از دستگاه های اجرایی و سازمان های غیردولتی در این زمینه کمک بگیریم.



** توانمندسازی سمن ها برای حضور در مجامع بین المللی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به توانمندسازی سمن ها برای حضور در مجامع بین المللی گفت: با توجه به برگزاری اجلاس کمیسیون مقام زن و بررسی چالش های زنان در پکن، برنامه ریزی کرده ایم که سمن ها در آنجا برنامه هایی را اجرا کنند.

اجتمام(3)**9185**1594
کد N444818

وبگردی