آفتاب

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به ویتنام رفت

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به ویتنام رفت

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز (پنجشنبه) با هدف تقویت روابط نظامی میان واشنگتن و هانویی با مقامات ویتنام مذاکراتی برقرار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش از مذاکرات پشت درهای بسته در گفت‌و‌گو با ژنرال دو با تای، همتای ویتنامی خود سفرش به هانویی را به عنوان یکی از اقدامات برجسته حرفه نظامی‌اش توصیف کرد.

وزارت دفاع ویتنام در بیانیه‌ای گفت: هر دو طرف با تمرکز بر امنیت دریایی، آموزش و غلبه بر پیامدهای جنگ برای تقویت روابط نظامی‌شان تلاش می‌کنند.

ژنرال دمپسی در جریان این سفر چهار روزه‌اش با نگوین تان‌ دونگ، نخست‌وزیر و فونگ کوانگ تانه، وزیر دفاع ویتنام مذاکره خواهد کرد.

همچنین قرار است ژنرال دمپسی از پایگاه هوایی سابق آمریکا در دامانگ واقع در مرکز ویتنام دیدار کند. آمریکا دو سال پیش در این پایگاه هوایی پروژه پاکسازی عامل نارنجی را آغاز کرد.

از زمان عادی‌سازی روابط میان این دو دشمن پیشین در سال 1995 میلادی روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه میان این دو کشور به سرعت رشد کرده و آمریکا را به یکی از شرکا و سرمایه‌گذاران تجاری ارشد ویتنام تبدیل کرده است اما همکاری‌های نظامی به دلیل تحریم‌های اعمال شده از جانب آمریکا علیه ویتنام در زمینه فروش تسلیحات کشنده بسیار محدود بوده است.

ویتنام گفت: آمریکا اعلام کرده که در ماه آتی این تحریم را لغو خواهد کرد.

روابط نظامی نزدیک‌تر میان ویتنام و آمریکا احتمالا باعث خشم چین می‌شود، چرا که پکن و هانویی اختلافات بسیاری در زمینه حق مالکیت بر برخی جزایر دارند.

روسیه منبع اصلی تسلیحات ویتنام است و هانویی صدها میلیون دلار برای ساخت کشتی‌های بیشتر در راستای بهبود ظرفیت دریایی‌اش اختصاص داده است.

انتهای پیام

کد N444602

وبگردی