آفتاب

تاکید نوبخت بر فعال شدن بخش مالیاتی در درآمدهای دولت

تاکید نوبخت بر فعال شدن بخش مالیاتی در درآمدهای دولت

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با تاکید با بیان اینکه باید به دنبال راهکاری برای رفع موانع در حوزه تحقق درآمدها بود بر فعال تر شدن بخش مالیاتی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اولین نشست عمومی تخصصی درآمدهای قانون بودجه سال ۱۳۹۳ با حضور محمد باقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، اکرمی خزانه‌دار کل و نمایندگان بیش از پنجاه دستگاه برگزار شد.

محمد باقر نوبخت-معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور- در این نشست گفت: تاکنون حدود ۹۵۰۰ میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی تخصیص داده‌ایم و امیدواریم با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت نفت، تخصیص‌های عمرانی به صورت هدفمند تحقق پذیرد.

وی افزود: درخواست من این است که بتوان با همکاری خزانه‌داری کل کشور و با در نظر گرفتن اهداف بلند و واقع‌بینانه‌ای که در نظر گرفته‌ایم همچنین با لحاظ نمودن کسری‌هایمان، تدابیری اندیشیده شود که در بخش مالیات فعال‌تر عمل کنیم.

نوبخت موضوع تقسیم و تسهیم مسئولیت‌ها و وظایف را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: باید به دنبال راهکاری باشیم که در بخش تحقق درآمدها مشکلات برطرف شود.

نوبخت اضافه کرد: بیش از ۲۴۶ طرح در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و اعتبارات را در این زمینه ۶۰ درصد تخصیص داده‌ایم.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اهداف پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴ گفت: اهداف در نظر گرفته شده یک انتخاب نیست، بلکه الزام است و پیش‌بینی این اهداف با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های کشور و نیز شایستگی و لیاقت مردم کشور صورت پذیرفته است.

نوبخت با اشاره به تحقق ۷۰۰ میلیارد دلاری حاصل از منابع ملی در طی سال‌های گذشته افزود: بی‌آنکه قصد تخطئه یا تخریب هیچ مدیر یا مجری را داشته باشیم، عنوان می‌کنم که بعد از گذشت 10 سال و نزدیک شدن به افق ۱۴۰۴ به درستی عمل نکرده‌ایم و آن زمان که منابع داشتیم، رشد مطلوب حاصل نشده و اینک در دوره‌ای که تحریم‌ها از یک طرف و کمبود منابع از سوی دیگر اقتصاد کشور را در وضعیت خاصی قرار داده، باید اهتمام نموده تا از تنگناها و مشکلات عبور کنیم.

تاجگردون: لزوم تغییر ساختارها

همچنین در این جلسه غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی اظهار کرد: شرایط کشور به لحاظ ساختار اداری و اجرایی، فرآیندها و وضعیت اقتصادی، شرایط مطلوبی نیست، اما جهت‌گیری‌ها و برگزاری جلساتی از این دست می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

وی یکی از ضعف های اساسی دولت‌ها را بدون نام بردن از دولت خاصی، لحاظ کردن درآمدها و پس از آن تنظیم مصارف با آن عنوان کرد و گفت: البته در این روند، مصارف تحمیل و انحراف در بودجه از همین جا آغاز می‌شود بنابراین ضرورت دارد ساختارها تغییر پیدا کند.

تاجگردون با اشاره به این که در مجلس شورای اسلامی، قانون بودجه سال ۱۳۹۳ دچار کمترین تغییر شد، گفت: تمام عوامل دستگاه‌های اجرایی باید به سمتی تجهیز شوند که تحقق درآمدها میسر شود.

وی تصریح کرد درخواست هیچ دستگاهی تا عملکرد بودجه‌اش را در مجلس شورای اسلامی ارزیابی نشود، پذیرش و بررسی نخواهیم کرد.

طیب نیا: نرخ 95 درصدی وصول مالیات تا تیرماه سال جاری

بنابراین گزارش،علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: خوشبختانه در طی یک سال گذشته در مورد مهار تورم توفیق‌های زیادی حاصل شده و هدف سال ۱۳۹۳ در تیرماه حاصل شده و اولویت اصلی دولت به سمت خروج از رکود متمایل است.

وی پایین بودن میزان رشد در ایران، ناپایداری و در نوسان بودن میزان نرخ رشد و منبع محور بودن را از ویژگی‌های اقتصادی کشور بر شمرد و افزود: در حالی که در برخی کشورها بالای هفتاد درصد از رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری حاصل می‌شود، اما در کشور ما سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی اغلب منفی بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به نرخ تورم نقطه به نقطه را زیر ۱۵ درصد و گفت: امیدواریم با تدابیر صورت گرفته و بهبود شرایط اقتصادی کشور در پایان سال میانگین نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد برسد.

وی رشد نقدینگی کشور تا پایان تیرماه سال‌جاری را حدود ۳۱ درصد عنوان و بیان کرد: در زمینه سیاست پولی، هدف اصلی دولت کنترل تورم است.

طیب‌نیا رقم نرخ وصول مالیات‌ها را تا انتهای تیرماه سال‌جاری، حدود ۹۵ درصد بیان کرد و یادآور شد: باید به سمتی گام برداریم که بتوانیم از گروه‌هایی که از پرداخت مالیات طفره می‌روند، مالیات حقه را دریافت کنیم.

انتهای پیام

کد N444525

وبگردی