آفتاب

توجه نخست وزیر جدید هند به توسعه بندر چابهار

توجه نخست وزیر جدید هند به توسعه بندر چابهار

دهلی نو - ایرنا - منابع خبری هند می گویند ˈنارندار مودی ˈ نخست وزیر جدید این کشور موضوع سرعت بخشیدن به سرمایه گذاری کشورش در بندر چابهار را پیگیری می کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ˈمیلینیوم پستˈ طی گزارشی نوشت: به دنبال اصلاح اخیر بندر گوادار توسط چین در پاکستان، مودی نخست وزیر هند نیز خواستار گزارش کاملی در خصوص فعالیت های توسعه ای هند در بندر چابهار در جنوب شرق ایران شده است .

نارندار مودی رهبر حزب راستگرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی ) کمتر از سه ماه است که قدرت را در هند و پس از انتخابات سراسری به دست گرفته است.

به نوشته این روزنامه، دولت هند معتقد است که سرمایه گذاری در بندر چابهار برای توسعه آن موجب تشویق فعالیت های تجاری با ایران و منطقه آسیای میانه خواهد شد.

این در حالیست که کارشناسان نیز احساس می کنند که این بندر برخوردار از اهمیت زیادی از نظر دسترسی مستقیم هند به افغانستان و پاکستان در شرایط اضطراری خواهد بود.

گفته می شود که دولت ائتلاف دموکراتیک ملی در هند توسط سازمان های اطلاعاتی این کشور در خصوص عملیات محرمانه چین در بندر گوادار در ساحل بلوچستان پاکستان مطلع شده و لذا دولت تصمیم گرفته که عملیات ناتمام دربندر چابهار را هرچه زودتر تکمیل کند.

گفته می شود، سازمان های اطلاعاتی آمریکایی منطقه ساحلی بلوچستان پاکستان را ˈجبل الطارق چینیˈ نامیده اند.

دفتر نخست وزیر هند از نیروی دریایی کشورش نیز خواسته که از طریق همکاری با وزارت امور خارجه و دولت ایران برکل این روند نظارت داشته باشد. انتظار می رود که در آینده نزدیک تیمی متشکل از مقام های نیروی دریایی هند به منظور بررسی وضعیت به ایران سفر کنند.

منابع وزارت امور خارجه هند گفتند، با در نظر گرفتن این واقعیت که اکثر عملیات در بندر گوادر در مراحل نهایی قرار دارد، دفتر نخست وزیر هند به مقام های مربوطه دستور داده که با موضوع توسعه بندر چابهار با اولویت برخورد کنند.

روزنامه میلینیوم پست می نویسد: دولت ایران بندر چابهار را به طور رسمی منطقه تجارت آزاد و منطقه صنعتی اعلام نموده است.

این روزنامه می افزاید: با توجه به موقعیت تجارت آزاد این بندر، ارزش این منطقه در تجارت بین المللی بالا رفته و این بندر که در حال حاضر با سرمایه ایران و هند مدرنیزه می شود بهترین نقطه دسترسی به اقیانوس هند نیز هست.

بعلاوه، این نزدیک ترین مسیر به آسیای میانه و افغانستان است و از بندر گوادر در پاکستان فقط 72 کیلومتر فاصله دارد.

در حال ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار بین دو هزار تا دو هزار پانصد تن می باشد و عملیات برق، مخابرات، انبار و سردخانه تکمیل شده است.

در جریان سفر اسفند ماه سال گذشته ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امور خارجه ایران به دهلی نو همه مقام های ارشد هندی تمایل خود را برای همکاری و سرمایه گذاری در بندر چابهار و توسعه شرق کشورمان ابراز کردند.

اکنون با تغییر دولت در هند و روی کار آمدن راستگرایان به رهبری حزب بی جی پی به نظر می رسد که مقام های این کشور در ایجاد یک ارتباط استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران از طریق سرمایه گذاری در بندر چابهار و سرعت بخشیدن به توسعه شرق مصمم هستند.

تحلیلگران هندی فرصت های ایران و هند در بندر چابهار را بسیار می دانند و معتقدند با توجه به اهمیت این بندر توجه به آن یکی از ضروریات در توسعه روابط دو کشور است .

به گفته آنان همانطور که دولت مودی در اولویت های سیاست خارجی خود بیان نموده، یکی از مسایلی که نیاز به توجه ویژه دارد بحث نهایی کردن سرمایه گذاری هند در توسعه بندرچابهار به دلیل فرصت های بسیارخوب اقتصادی و تجاری این منطقه استراتژیک است.

به نظر می رسد که دولت قبلی هند که نزدیک 100 میلیون دلار را برای سرمایه گذاری در این بندر تصویب نموده بود قادر به تصمیم گیری در مورد آن نبود اما دولت جدید می تواند به سرعت این موضوع را بررسی و این معامله را نهایی و مهر و موم نماید.

اهمیت استراتژیک بندر چابهار برای هند اغراق آمیز نیست. این بندر در استان سیستان و بلوچستان ایران در ساحل دریای عمان و کمی بیرون از خلیج فارس قرار دارد. در واقع چابهار یک دروازه طبیعی برای ورود هند به افغانستان و آسیای میانه است.

آساق * 5 * 1519 *
کد N444221

وبگردی