آفتاب

اندونزی واسطه کاهش تنش در شبه جزیر کره می شود

اندونزی واسطه کاهش تنش در شبه جزیر کره می شود

کوالالامپور - ایرنا - ˈمارتی ناتالیگاواˈ وزیر امور خارجه اندونزی از پیشنهاد جدید کره شمالی برای کاهش تنش ها در منطقه و شبه جزیره کره خبر داد.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه اندونزی روز گذشته پس از دیدار با ˈری سو یونگˈ همتای کره شمالی خود که برای رایزنی با مقامات اندونزی در جاکارتا بسر می برد به خبرنگاران، گفت این پیشنهاد می تواند تنش در منطقه را کاهش دهد.

وزیران امور خارجه اندونزی و کره شمالی روز سه شنبه نیز دیدار کرده بودند.

به نوشته روز پنجشنبه تارنمای شبکه خبری آسیا، وی گفت که در مذاکرات با همتای کره شمالی پیشنهاد مشخصی از وی برای برقراری ارتباط با طرف دیگر دریافت کرده است که هر چه سریع تر اجرا می شود.

وزیر امور خارجه اندونزی توضیح بیشتری در مورد این پیشنهاد نداد، اما گفت: من فکر می کنم این پیشنهاد برای ایجاد یک حرکت جدید به منظور کاهش تنش در منطقه بسیار مفید خواهد بود.

کارشناسان احتمال می دهند منظور از طرف دیگر در گفته های وزیر خارجه اندونزی مذاکرات شش جانبه

هسته ای برای حل بحران هسته ای شبه جزیره کره است که از اواخر سال 2008 به دلیل اختلافات گسترده آمریکا و کره شمالی متوقف شده است.

مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی با حضور نمایندگان کشورهای کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا، چین، ژاپن و روسیه برگزار می شد.

ˈری سو یونگˈ وزیر امور خارجه جدید کره شمالی که چهار ماهی است سکان هدایت دستگاه دیپلماسی این کشور را در دست گرفته این پیشنهاد را ارایه کرده است.

رؤسای جمهور کره جنوبی و چین نیز تیر ماه امسال با تاکید بر مواضع شان در راستای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره، اقدام برای تعیین شروط در راستای از سرگیری مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی را خواستار شدند.

مناسبات کره شمالی و جنوبی در ماه های اخیر پرتنش شده است. پیونگ یانگ از تمرینات سالانه مشترک همسایه جنوبی با آمریکا خشمگین است و یک سری آزمایش موشکی انجام داده است.

ˈری سو یونگˈ وزیر امور خارجه جدید کره شمالی که برای رایزنی با مقامات اندونزی در جاکارتا بسر می برد روز چهارشنبه با ˈسوسیلو بامبانگ یودهویونوˈ رییس جمهور این کشور جنوب شرق آسیا و ˈجوکو ویدودوˈ رییس جمهور منتخب اندونزی نیز به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.

وی در تلاش برای شکستن انزوای دیپلماتیک کره شمالی پیش از دیدار از اندونزی سفر چهار روزه ای به لائوس داشت و در میانمار نیز به جمع شرکت کنندگان در نشست منطقه ای آ.سه.آن پیوست.

ˈری سو یونگˈ قرار است به سنگاپور نیز سفر کند.

آساق**1611
کد N444167

وبگردی