آفتاب
در دیدار با وزیر خارجه لبنان

حمایت پادشاه اردن از مقابله با تروریسم و تندروی وحل سیاسی بحران سوریه

حمایت پادشاه اردن از مقابله با تروریسم و تندروی وحل سیاسی بحران سوریه

بیروت - ایرنا- « عبدالله دوم» پادشاه اردن در دیدار با « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان بر حمایت کشورش از همه تلاش ها برای مقابله با تروریسم ، خشونت، تعصب و تندروی و همچنین ضرورت حل سیاسی و همه جانبه بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری های اردن و لبنان ، دفتر پادشاهی اردن روز چهارشنبه بعداز دیدار جبران باسیل با عبدالله دوم درکاخ « الحسینیه» در امان بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است دو طرف درباره تحولات منطقه و روابط دو کشور گفت وگو کردند.

عبدالله دوم در این دیدار بر حمایت اردن از همه تلاش ها برای مقابله با چالش های فراروی خاورمیانه، تحقق امنیت و ثبات برای ملت های منطقه بویژه در سایه گسترش خشونت ، تعصب ، تندروی و تروریسم تاکید کرد.

پادشاه اردن با اشاره به روابط بیروت و امان و تمایلش برای توسعه و تقویت این روابط در زمنیه های مختلف گفت که اردن آماده است از لبنان در رویارویی با چالش ها و تهدیدها حمایت کند تا وحدت ، امنیت و ثبات آن تحکیم و تقویت شود.

وی همچنین بر ضرورت دستیابی به راهکارهایی سیاسی و همه جانبه برای حل بحران سوریه به منظور پایان رنج های ملت این کشور تاکید کرد.

عبدالله دوم بر اهمیت افزایش کمک ها بویژه سازمان ملل متحد از کشورهای میزبان پناهجویان سوری از جمله اردن و لبنان تاکید کرد و گفت که این دو کشور به دلیل پذیرش بیشترین پناهجویان سوری از با مشکلات فزاینده ای در زمینه منابع و امکانات مواجه هستند.

وزیر امور خارجه لبنان نیز با قدردانی از مواضع حمایتی اردن از کشور متبوعش ، تلاش های این کشور برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای فراروی منطقه و جلوگیری از خشونت و تندروی را مهم خواند.

وی همچنین بر تمایل لبنان برای گسترش همکاری ها با اردن و همبستگی و مشورت با آن در خصوص مسائل مختلف و مورد اهتمام دو کشور تاکید کرد.

وزیر خارجه لبنان برای یک دیدار رسمی دو روزه از اردن در امان پایتخت این کشور بسر می برد

جبران باسیل همچنین با « ناصر الجوده» همتای اردنی خود دیدار و گفت وگو کرد و بعداز این دیدار در کنفرانسی خبری به سئوالات پاسخ دادند.

الجوده گفت که بحران سوریه و تاثیر آن بر اردن و لبنان بویژه در عرصه های اجتمای و اقتصادی، تحرک جهانی برای مقابله با تندروی که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند، هماهنگی های سیاسی و همکاری های دوجانبه بیروت و امان و فعال شدن کمیته مشترک دو کشور در آینده نزدیک از مهمترین موضوعات دستور کار مذاکراتش با همتای لبنانی بوده است.

وزیر خارجه لبنان هم با اشاره به چالش ها و تهدیدهای خطرناک مشترکی که لبنان و اردن با آنها مواجه هستند، گفت که قضیه فلسطین مهمترین قضیه جهان اسلام و عرب است.

وی با بیان اینکه « فلسطینی ها بهای گرانی برای حفاظت و صیانت از حقوق خود می پردازند»، خاطرنشان کرد که با همتای اردنی خود در باره نگرانی های از توطئه ها برای تبدیل لبنان و اردن به وطن جایگزین پناهجویان فلسطینی گفت وگو کرده است.

جبران باسیل به بحران سوریه و پیامدهای آن بر لبنان و اردن اشاره کرد و با تاکید بر بازگشت آبرومندانه و کریمانه پناهجویان سوری به کشورشان تصریح کرد: تروریسم در سایه وجود گروه داعش، همبستگی منطقه ای و رایزنی کشورهای همسایه درخصوص امنیت و مبارزه با داعش را بویژه بین لبنان و سوریه ضروری کرده است.

براساس این گزارش وزیر خارجه لبنان با« حسین المجالی» وزیرکشور اردن درباره راه های گسترش همکاری های امنیتی بین دو کشور گفت وگو کرد.

خاورم ** 1324
کد N444123

وبگردی