آفتاب
معاون اول رییس جمهوری:

حمایت از بخش خصوصی یک سیاست قطعی در دولت تدبیر و امید است

حمایت از بخش خصوصی یک سیاست قطعی در دولت تدبیر و امید است

تهران- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه حمایت از بخش خصوصی یک سیاست قطعی در دولت تدبیر وامید است، گفت: ما باید مدافع بخش خصوصی باشیم و شرایط فعالیت آنان در خارج از کشور را نیز فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری عصر امروز(چهارشنبه) در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه با یادآوری رکود اقتصادی حاکم در کشور، افزود: برای خروج از شرایط رکود نیازمند جذب منابع هستیم و باید بتوانیم در این راه از سرمایه های خارجی نیز استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم جذب منابع مالی برای نجات اقتصاد ایران از شرایط رکود گفت: بخشی از این منابع باید از طریق فروش نفت تامین شود؛ با توجه به تحریم ها و موانع پیش روی فروش نفت، لازم است گفت وگوهایی با کشورهایی که توانایی خرید نفت کشورمان را دارند، انجام شود.

جهانگیری با بیان اینکه باید فرصت های مساعد برای توسعه ملی و ارتقای منزلت بین المللی کشور فراهم کنیم، لازمه تحقق و پیشبرد اهداف را ارتقای جایگاه و منزلت جهانی ایران از طریق کاهش تهدیدها و تقویت فرصت های بین المللی دانست.

وی، از سفیران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی خواست شرایط و بسترهای لازم را برای حضور بخش خصوصی و پیمانکاران ایرانی در بیرون از کشور فراهم کنند تا زمینه بازار کار و فروش کالاهای ایرانی در کشورهای دیگر مهیا شود.

وی افزود: شرکت های فنی - مهندسی ایرانی از توانمندی های بسیار بالایی برخوردارند و می توانند پروژه های مختلفی همچون احداث نیروگاه، سدسازی و پروژه های مربوط به نفت و گاز را از ابتدا تا انتها مدیریت کنند.

جهانگیری با بیان اینکه سفرا باید از مولدان سرمایه اجتماعی برای کشور باشند، بر لزوم افزایش ارتباط میان سفرا و بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: بسیاری از مقامات، سفرا و وزرای خارجی در دیدارهایشان با مسئولان ایران، پیگیر مطالبات و کارهای بخش خصوصی کشورهایشان هستند و بدین طریق از فعالان بخش خصوصی خود حمایت می کنند.

معاون اول رییس جمهوری خطاب به روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: شما باید در فراهم کردن فرصت های جدید و به تصویر درآوردن انگاره های واقعی از اسلام و جمهوری اسلامی ایران نقش آفرین باشید.

وی، توسعه صادرات غیرنفتی در مقطع کنونی را از اولویت ها و ضرورت های مهم کشور برشمرد و افزود: یکی از محوری ترین مباحث گنجانده شده در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز حمایت از توسعه صادرات است که باید برای این منظور تلاش جدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: لازم است برای توسعه فعالیت های اقتصادی و افزایش صادرات غیرنفتی، شرکای تجاری واقعی پیدا کنیم تا اگر شرایطی چون تحریم های ظالمانه بر کشور تحمیل شد، کشورهایی که سال ها با ما مراودات تجاری و اقتصادی داشته اند، به سادگی، همه روابط گذشته را نادیده نگیرند.

جهانگیری همچنین بر لزوم جذب سرمایه های خارجی تاکید کرد و گفت: در بخش های مختلف کشور نیازمند بیش از 100 میلیارد دلار منابع برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قابل قبول نیست کشورهای کوچکی در اطراف ایران بتوانند با سرمایه گذاری بیشتر، از منابع مشترک نفت و گاز، بهره برداری بیشتری انجام دهند و سهم ملت ایران را ببرند.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری عملکرد دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته گفت: زمانی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد تقریباً در همه بخش ها، کشور از مشکلات متعددی رنج می برد و سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و سیاست داخلی هرکدام به نوعی با مشکلاتی مواجه بودند.

وی افزود: امروز می توان با قاطعیت اعلام کرد که در یک سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد کشور در همه بخش ها به ثبات و آرامشی نسبی دست پیدا کرده است.

جهانگیری به فرمایشات امروز مقام معظم رهبری در جمع سفرای جمهوری اسلامی ایران و حمایت های ایشان از عملکرد سیاست خارجی دولت اشاره کرد و گفت: سخنان ایشان بیانگر عملکرد مناسب دولت در یک سال گذشته است و حمایت هایشان سرمایه بزرگی است که در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه با یادآوری مشکلات و موانع پیش روی فروش نفت و عدم امکان استفاده از منابع خارجی گفت: با وجود این مشکلات، آینده خوبی برای کشور پیش بینی می شود و ملت ایران نیز به آینده امید بسته و خوش بین هستند و ما نیز باید این امید را پاس بداریم.

وی با بیان اینکه باید در پی استقرار و نهادی کردن امید، اعتدال و تدبیر در همه شئون اداره کشور باشیم، افزود: لازم است سیاست گذاری مناسبی در همه بخش ها انجام شود تا جوانان ایران نسبت به آینده کشور خود مایوس نباشند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری وضرورت استفاده از دیپلماسی اقتصادی اشاره و تصریح کرد: سیاست خارجی و سیاست اقتصادی با یکدیگر در تعامل جدی هستند و می توانند پشتیبان یکدیگر باشند.

سیام*9254** 2023
کد N444078

وبگردی