آفتاب

روحانی/1/:این دولت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد را تهدید نمی‌داند

روحانی/1/:این دولت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد را تهدید نمی‌داند

رئیس جمهور گفت: این دولت تشکل‌های مردمی و سازمانهای مردم نهاد را تهدید نمی‌بیند،بلکه آن را به عنوان فرصت تلقی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در نخستین همایش ملی سازمان‌های مردم نهاد گفت: دولت‌ها در دوران کهن وظایف بسیار محدودی داشته‌اند و معمولاً‌ایجاد یک نیروی مسلح،ارتش،راه‌ها و امنیت در جامعه و کشور در برابر هجوم بیگانه و یا ناامنی‌های داخلی برعهده آنان بود و معمولا امور توسط خود مردم اداره می‌شد.به خاطر در همین موضوع در قرن‌های گذشته دارالحکومه کنار مسجد،بازار و یا مرکز نظامی تشکیل می‌شده است.

وی افزود:در همین راستا در میدان امام اصفهان که یکی از نمونه‌های بزرگ تمدنی وجود دارد شاهد هستیم که چطور بازار،مسجد،مدرسه و محل حکومت در کنار یکدیگر و در یک میدان و فضا قرار گرفته است.

روحانی همچینن اظهار کرد:‌در دوران مدرن به تدریج دولت‌ها توسعه یافتند و مسئولیت‌های سنگینی را بر عهده گرفتند و در برخی دولت‌ها مثل دولت‌های سوسیالیستی تقریباً‌ همه وظایف را دولت به عهده گرفت اما به تدریج روشن شد که دولت قادر نیست همه امور کشور همه نیازمندی‌های جامعه را به عهده بگیرد بنابراین برای دولت و سازمان‌های غیردولتی تقسیم بندی‌هایی صورت گرفت.

روحانی با تأکید بر اینکه چنین روندی به این معنا نیست که ما ngo ها و یا سمن‌ها را از تمدن غرب آموخته‌ایم،اظهار کرد: سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی در بسیاری از زمینه‌ها و در بسیاری جوامع اسلامی و ایران ما فعال بودند و اگر بسیاری از نهضت‌ها و انقلاب‌ها به پیروزی رسیده‌اند در سایه سازماندهی و سازمان‌های غیر دولتی بوده است و آنجا که سازمان‌های غیردولتی فعال نبودند دولت‌ها با شکست مواجه شده‌اند.

روحانی گفت: ما تجربه 14 و 28 مرداد را داریم. 14 مرداد زمانی است که روحانیت، اصناف، بازار و اجتماعات سیاسی که در زمان مشروطه به نام فتوت و اخوت فعالیت می‌کردند توانستند در برابر استبداد انقلابی را به ثمر برسانند و عدالتخانه و مجلس شورای ملی تشکیل دهند و انتخابات برگزار کنند.انقلاب مشروطه هم یک نهضت مردمی بسیار بزرگ بود که طی آن،علما، بزرگان صاحبنظران، روشنفکران و فرهیختگان در سایه همین تشکل‌های غیردولتی توانستند پیروز شوند اما در آن زمان که تکیه دولت به سازمانهای غیر دولتی کم شد حادثه کودتای 28 مرداد رخ داد.

روحانی، نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را در انقلاب اسلامی کشورمان حائز اهمیت دانست و گفت: انقلاب اسلامی که یکی از حوادث مهم در منطقه است در سایه سازمانها و تشکلات‌های غیردولتی، مساجد، حسینه‌ها، هیئت‌ها و تشکل‌های دانشجویی و مردمی توانست حرکت‌های بزرگی همچون حرکت 15 خرداد و پس از آن شکل‌گیری پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) را شکل دهد.

وی در ادامه،سمن‌ها را گروه‌های داوطلب فعال و غیرسیاسی خواند وگفت: سمن‌ها گروه‌هایی هستند که داوطلبانه دور هم جمع می‌شوند و سرمایه اجتماعی ما در سایه فعالیت همین گروه‌های مردمی است.دولت نه قادر است همه وظایف را به دوش بکشد و نه مفید است که اینگونه باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:اساس سیاست دولت یازدهم بر این است که بر همه امور آنجا که می‌توانیم وظایف را به مردم، انجمن‌ها و تشکل‌ها واگذار کنیم چرا که یک پایه، بخش خصوصی یک پایه تشکل‌های دولتی و یک پایه دولت است.

روحانی با تأکید بر اینکه این دولت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد را تهدید نمی‌بیند و حتماً آن را به عنوان فرصت تلقی می‌کند،گفت:‌این دولت معتقد است که ما برای توسعه کشور نیاز به یک جامعه قدرتمند هستیم و این جامعه به مشارکت بیشتر مردم نیازمند است و هرچه ما مشارکت مردم را در زمینه‌های مختلف تسهیل کنیم جامعه ما قدرتمندتر می‌شود و دولت قدرتمند می‌تواند در یک جامعه قدرتمند شکل بگیرد.

ادامه دارد...

کد N444026

وبگردی