آفتاب

کشته شدن 15 تن در درگیری های شمال شرق یمن

کشته شدن 15 تن در درگیری های شمال شرق یمن

تهران – ایرنا – منابع قبایلی یمن روز چهارشنبه اعلام کردند که در درگیری میان شبه نظامیان حوثی و نیروهای حزب اصلاح، دستکم 15 تن در استان ˈالجوفˈ در شمال شرقی این کشور کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از صنعا، درگیری های شمال یمن که دارای زمینه های فرقه ای و قبیله ای است، موجب افزایش بی ثباتی در این کشور می شود که با یک جنبش جدایی خواه در جنوب و گسترش شورش القاعده در سراسر یمن، دست و پنجه نرم می کند.

توافقنامه های متعدد آتش بس که با میانجی گری دوللت میان قبایل به امضا رسیده است، در جلوگیری از ادامه درگیری میان 2 طرف موفق نبوده و بارها شکست خورده است.

در جریان تسلط ماه گذشته (ژوییه) شبه نظامیان حوثی بر ˈعمرانˈ در 50 کیلومتری شمال صنعا پایتخت یمن، دستکم 200 تن کشته و بیش از 35 هزار تن بی خانمان و آواره شدند.

به گفته منابع قبایل یمن، درگیری های استان الجوف در شمال شرقی این کشور از سه شنبه شب با استفاده از سلاح های سنگین از جمله تانک شروع شد که طرفین قبلا از ارتش به غنیمت گرفته بودند.

حوثی ها می گویند که با شبه نظامیان وفادار به حزب اصلاح می جنگند که با جنبش ˈاخوان المسلمینˈ ارتباط دارد.

حوثی ها که بر بیشتر بخش های استان ˈصعداˈ در شمال یمن که هم مرز عربستان سعودی و نزدیک الجوف است، تسلط دارند، برای تثبیت قدرت خود در بخش های شمالی این کشور تلاش می کنند.

این در حالیست که یمن به سوی اعمال نظام فدرال حرکت می کند که قدرت بیشتری به مقام ها و مسئولان منطقه ای می دهد.

کشور 25 میلیون نفری یمن که هم پیمان آمریکا به شمار می رود و دارای مرزهای طولانی با عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت است، از سال 2011 دچار آشوب و ناآرامی بوده است.

خاورم**1486**1010
کد N443869

وبگردی