آفتاب

نخستین تماس تلفنی اوباما با اردوغان به بهانه تبریک گفتن پیروزی در انتخابات

نخستین تماس تلفنی اوباما با اردوغان به بهانه تبریک گفتن پیروزی در انتخابات

رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین بار طی 6 ماه گذشته به بهانه تبریک گفتن پیروزی نخست وزیر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با وی تماس تلفنی گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی با "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تبریک گفت. این نخستین تماس تلفنی اوباما با اردوغان ظرف 6 ماه گذشته به شمار می رود.

اوباما در این تماس با اشاره به پیروزی اردوغان در نخستین دوره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به شکل مستقیم در ترکیه در مورد روابط نزدیک دو کشور در آینده ابراز امیدواری کرد. بنا بر اعلام کاخ سفید اوباما با ستودن سخنرانی شب یکشنبه اردوغان اعلام کرده است وی به عنوان نخستین رئیس جمهوری منتخب مردم ترکیه فرصتی تاریخی برای پیشرفت بیشتر این کشور به دست آورده است.

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر ترکیه آخرین بار در ماه فوریه با یکدیگر گفتگو کردند و از آن تاریخ تا کنون به دلیل اختلاف در رویکردهای منطقه ای، دو طرف تماسی با یکدیگر نداشتند. واشنگتن به ویژه از مواضع اردوغان در مورد حمله ارتش اسرائیل به غزه و تشبیه رژیم صهیونیستی به رژیم آلمان نازی در زمان "آدولف هیتلر" ابراز ناخرسندی کرده است.  

شب یکشنبه با پایان شمارش آرای انتخاباتی در ترکیه، اردوغان با کسب حدود 52 درصد آرا دوازدهمین رئیس جمهوری این کشور لقب گرفت. این در حالی است که نهادهای ناظر اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از بی عدالتی در نحوه تبلیغات انتخاباتی، اردوغان را به سوء استفاده از موقعیت سیاسی خود متهم کردند.

کد N443860

وبگردی