آفتاب

قطر از نخست وزیری ˈحیدر العبادیˈ درعراق استقبال کرد

قطر از نخست وزیری ˈحیدر العبادیˈ درعراق استقبال کرد

تهران-ایرنا- وزارت خارجه قطر روز چهارشنبه در بیانیه ای نامزدی ˈحیدر العبادیˈ برای تصدی پست نخست وزیری در عراق را تبریک گفت.

به گزارش پایگاه خبری ˈالمسلهˈ، وزارت خارجه قطر بیانیه ای افزوده است که مقام های قطری امیدوارند که تشکیل کابینه جدید عراق نقطه آغازی به سوی ایجاد دولت فراگیر ملی در این کشور باشد، به نحوی که همه طیف ها و گروه های عراقی در آن مشارکت داشته باشند.

قطر در این بیانیه بر ضرورت پایبندی به گفت وگوی ملی به عنوان خط مشی که اولویت های حقیقی عراق را مورد بررسی قرار دهد، تاکید کرد.

این بیانیه می افزاید: ما همچنین امیدواریم که انتخاب حیدر العبادی برای تصدی پست نخست وزیری در عراق، گامی به سوی حفاظت از استقلال و برقراری امنیت و ثبات در این کشور باشد.

قطر در این بیانیه بر ضرورت پشت سر گذاشتن چند دستگی ها و اختلافات که امنیت و حاکمیت عراق را تهدید می کند، تاکید کرد.

فواد معصوم رییس جمهوری عراق بعد از ظهر دوشنبه در جلسه ای با حضور سلیم الجبوری رییس پارلمان ، ابراهیم جعفری رییس ائتلاف ملی و جمعی از سیاستمداران و رهبران جریان های سیاسی عراق، طی حکمی حیدرالعبادی 62 ساله را مسوول تشکیل دولت جدید این کشور کرد.

«ائتلاف همپیمانی ملی» بزرگترین ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق با موافقت 127 نفر از اعضای خود حیدر العبادی را به نامزدی تصدی پست نخست وزیری عراق معرفی کرد.

حیدر العبادی متولد سال 1952 میلادی بغداد است؛ پدر او به نام جواد از پزشکان معروف و مدیر بیمارستان بیماری های روانی از جمله در بغداد و نیز بازرس کل وزارت بهداشت عراق بود که در سال 1979 میلادی همراه 41 پزشک دیگر به علت مخالفت با رژیم بعث عراق مجبور به بازنشستگی شد و در لندن درگذشت و به علت جلوگیری رژیم بعث از دفن مخالفان خود در عراق، در لندن دفن شد.

العبادی در کنار تخصص و شغل خود از فرایض دینی جدا نبود؛ وی استاد علوم قرآنی دانشکده اسلامی لندن از سال 1999 میلادی تا سال 2003 بود و کتابی درباره اسلام با عنوان ˈالمختصر فی علوم القرآنˈ و همچنین کتابی درباره علوم قرانی به زبان انگلیسی تالیف کرده است

رسانام**9329**5981
کد N443717

وبگردی